Annons

Canon R7 kommer snart?

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Anledningen att man gjorde en EF-S serie var inte enbart för att slippa göra objektiv som kunde lysa ut en FF-sensor. Man ville dessutom utnyttja möjligheten att låta bakre elementet att sticka in i kamera huset som den mindre spegeln skapade. Med R-serien så har spegeln helt försvunnit och då återstår enbarteventuella fördelar som an skapas med att belysa en mindre yta.
Annars bestäms nog ganska mycket av storlek/vikt av vilken största bländaröppning man vill ha. Då blir det så att ett 1,8 p FF sensor betyder att man behöver ett 1,4 på APS. om man eftersträvar samma skärpedjup/exponering. Vilket driver upp vikt och pris.
Om man istället är ute efter material och tätningar som L-serien så kan nog det åstadkommas men till en kostnad. Sen kanske Canon tycker att vill man ha det bästa så finns L-serien och att bygga -s L-serie inte känns bra med tanke på varumärket osv...
Själv funderar jag på R7 kombinerat med mitt 100-500 som i långa läget blir 800/11 dvs som mitt RF 800/11. Vilket skulle funka väldigt bra som resrv för R5:an om det skulle behövas.
 

mikoto

Aktiv medlem
Är det inte lite konstigt om Canon släpper en APS-C variant av deras EOS-R system? APS-C kameror och objektiv är förstås inte konstigt men de har ju redan deras EF-M system färdigt med lite grundläggande objektiv och hus. Som även verkar ha en del glada köpare.

Vad är det de har att vinna på att begrava det och börja om med ny APS-C optik till R istället? Är det något med EF-M som begränsat de som löses av att gå över till R? En nackdel är förstås att R och M fästena nog är körda att lösa så de kan byta optik med varandra. Men annars känns det som att för nya kunder blir det mest förvirrande när det blir fyra kombinationer av hus och objektiv med olika egenskaper trots att det till en första anblick är samma fattning.

Även om Canon förstås redan gjort så innan med EF fästet samt att Sony och Nikon gör samma sak.

Spontant känns det som det varit vettigare för de att kanske låna tekniken från deras R system och göra en ny trevligare EF-M kamera och kanske pilla i lite nytt liv i det systemet med ett par fräscha fasta objektiv.
 

atotowi

Aktiv medlem
Är det inte lite konstigt om Canon släpper en APS-C variant av deras EOS-R system?
...
Spontant känns det som det varit vettigare för de att kanske låna tekniken från deras R system och göra en ny trevligare EF-M kamera och kanske pilla i lite nytt liv i det systemet med ett par fräscha fasta objektiv.
Det är nog bättre för lönsamheten att koncentrera sig på en fattning istället för två. M-objektiv har ju inte fått mycket pengar till utveckling genom åren även om systemet sållt bra i Asien.
Men det ska bli intressant om att se om det blir nån bredare utveckling av RF-S objektiv förkonsument marknaden och nåt riktigt kompakt R-hus typ M6.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det inte lite konstigt om Canon släpper en APS-C variant av deras EOS-R system? APS-C kameror och objektiv är förstås inte konstigt men de har ju redan deras EF-M system färdigt med lite grundläggande objektiv och hus.
En kamera som R7 gör det möjligt att använda RF-objektiv på aps-c-hus, vilket ganska många (t ex jag) tycker är intressant. M-systemet har ett mycket begränsat utbud av optik, både från Canon och från andra tillverkare.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har ju kamerorna släppts, R7 blev ju betydligt billigare än vad jag hade trott, 17000 mot min gissning över 35000:-. Pixeltätheten och bps är ju helt OK, man undrar då var haken ligger, är det inte den mest avancerade AF modulen tro? Den verkar ju väldigt lätt, kanske är den inte fullmatad?
 

atotowi

Aktiv medlem
Nu har ju kamerorna släppts, R7 blev ju betydligt billigare än vad jag hade trott, 17000 mot min gissning över 35000:-. Pixeltätheten och bps är ju helt OK, man undrar då var haken ligger, är det inte den mest avancerade AF modulen tro? Den verkar ju väldigt lätt, kanske är den inte fullmatad?
Som jag förstår det så är det samma sensor som i M6 II med anna uppsättning mikrolinser för att anpassas till R-systemet. DP-AF är av samma genereration som R5, R6 (R3?) samt Digic X processorn.
Så besparingen är i sensorn som inte är bakbelyst och stackad.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Som jag förstår det så är det samma sensor som i M6 II med anna uppsättning mikrolinser för att anpassas till R-systemet. DP-AF är av samma genereration som R5, R6 (R3?) samt Digic X processorn.
Så besparingen är i sensorn som inte är bakbelyst och stackad.
Sökarna är 2,36-varianten också, vilket känns lågt för R7 om de inte lyckas göra sökaren Z9-esque e dyl vilket ter sig osannolikt med den sensorn etc. Dessutom är min upplevelse att 3,69-sökarna är där de ser vettiga ut i lite större storlek, medan 2,36 inte riktigt räcker för det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det inte lite konstigt om Canon släpper en APS-C variant av deras EOS-R system? APS-C kameror och objektiv är förstås inte konstigt men de har ju redan deras EF-M system färdigt med lite grundläggande objektiv och hus. Som även verkar ha en del glada köpare.

Vad är det de har att vinna på att begrava det och börja om med ny APS-C optik till R istället? Är det något med EF-M som begränsat de som löses av att gå över till R? En nackdel är förstås att R och M fästena nog är körda att lösa så de kan byta optik med varandra. Men annars känns det som att för nya kunder blir det mest förvirrande när det blir fyra kombinationer av hus och objektiv med olika egenskaper trots att det till en första anblick är samma fattning.

Även om Canon förstås redan gjort så innan med EF fästet samt att Sony och Nikon gör samma sak.

Spontant känns det som det varit vettigare för de att kanske låna tekniken från deras R system och göra en ny trevligare EF-M kamera och kanske pilla i lite nytt liv i det systemet med ett par fräscha fasta objektiv.
Kanske är väl då M-serien i dagens ljus ett stickspår. Det måste väl ändå vara en fördel att ha samma fattning för både FF och APS-C. Det har väl både Sony och Nikon i sina spegellösa system idag. Att hålla igång onödigt många produktlinjer har ett pris och med en stagnerad och tidvis t.o.m. krympande marknad för systemkameror så har väl det blivit än tydligare?

I övrigt tycker jag dessa nya kameror är toppen. Äntligen kanske det kan få Sonys APS-C -segment att vakna lite. Det var i december 2011 som NEX 7 kom -Sonys första spegellösa APS-C med 24 MP. De säljer fortfarande inget annat än 24 MP i det segmentet efter mer än 10 års tid. Snacka om att vara sina traditioner trogna - snacka om stagnation. Fuji har bara haft att gilla läget för de har ju i praktiken länge tvingats vara Sonys gisslan när man pausat APS-C och satsat allt på FF istället. Heja Canon säger jag bara - det är nog bara ni som kan få Sony att vakna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kanske är väl då M-serien i dagens ljus ett stickspår. Det måste väl ändå vara en fördel att ha samma fattning för både FF och APS-C. Det har väl både Sony och Nikon i sina spegellösa system idag. Att hålla igång onödigt många produktlinjer har ett pris och med en stagnerad och tidvis t.o.m. krympande marknad för systemkameror så har väl det blivit än tydligare?

I övrigt tycker jag dessa nya kameror är toppen. Äntligen kanske det kan få Sonys APS-C -segment att vakna lite. Det var i december 2011 som NEX 7 kom -Sonys första spegellösa APS-C med 24 MP. De säljer fortfarande inget annat än 24 MP i det segmentet efter mer än 10 års tid. Snacka om att vara sina traditioner trogna - snacka om stagnation. Fuji har bara haft att gilla läget för de har ju i praktiken länge tvingats vara Sonys gisslan när man pausat APS-C och satsat allt på FF istället. Heja Canon säger jag bara - det är nog bara ni som kan få Sony att vakna.
Fujifilm har i flera modeller en nyare 26 MP-sensor än den 24 MP som Sony själva använder.

Ändr: ordföljd
 
Senast ändrad:

Linmajon

Aktiv medlem
Jag kan inte låta bli att fundera på marknaden för dessa kameror. Hur stor kan den vara 2022? R10 - okej, fågelkamera, men vem ska köpa en R7? Dessutom kostar den typ dubbelt upp från ex. 250D. Och RF-s?? Hade det inte varit smartare att bygga vidare på M-systemet?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag kan inte låta bli att fundera på marknaden för dessa kameror. Hur stor kan den vara 2022? R10 - okej, fågelkamera, men vem ska köpa en R7? Dessutom kostar den typ dubbelt upp från ex. 250D. Och RF-s?? Hade det inte varit smartare att bygga vidare på M-systemet?
Jag är, men inte en R7 den borde ha varit mer avancerad. Om man ska få den pixeltätheten på en FF så hamnar man på 50-60Mpix och pris på samma storleksordning, 50-60kkr. Om man istället tar en APS-C på 25Mpix och en fullformat på 25Mpix så får man två kameror för ungefär 25kkr stycket och för mig passar det konceptet bättre. Under förutsättning att APS-C är en snabb kamera för fågel och sport och att FF är en mer slow kamera för makro och natur, porträtt mm
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Så himla deppigt bara att RF-systemet är så jäkla dyrt! Är det inte otroligt hur deras 100-500 är på 7.1 och kostar 36.000? Säkert en jätteskarp och bra historia men fasiken alltså.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Någon 7D Mark II har jag inte haft. Men en 7D köpte jag 2009. Då var riktpriset ungefär 20000 kronor för huset.
Köpte min mk2 för 15500 kr för sju år sedan, om jag minns rätt var det någon typ av demoex. Ett 100-400 mk2 kostade 22000 kr då.

Då var en USD värd 8,50 kr, i dag strax under 10.
 

nivas

Aktiv medlem
R7'an är helt klart intressant.
Några intressanta frågeställningar är hur EVF'n upplevs jämfört med R5/R6.
ISO är lite dåligt tilltaget, men det intressanta blir att se hur bilderna blir vid 51200.
Men har ju även gjort om hela "knappologin", med många nya placeringar. Jag gillade när Canon hade mer eller mindre samma knappar/placeringar i deras xD-serie, nu blir man tvungen att fundera på vilket hus man håller i handen om man ska göra justeringar utan att ta ned kameran från ögat.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag är, men inte en R7 den borde ha varit mer avancerad. Om man ska få den pixeltätheten på en FF så hamnar man på 50-60Mpix och pris på samma storleksordning, 50-60kkr. Om man istället tar en APS-C på 25Mpix och en fullformat på 25Mpix så får man två kameror för ungefär 25kkr stycket och för mig passar det konceptet bättre. Under förutsättning att APS-C är en snabb kamera för fågel och sport och att FF är en mer slow kamera för makro och natur, porträtt mm
Man hamnar faktiskt på hela 83 Mpix på en fullformatare med samma pixeltäthet som R7 (1,6x1,6x32,4). Inte illa om nu sensorn håller måttet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man hamnar faktiskt på hela 83 Mpix på en fullformatare med samma pixeltäthet som R7 (1,6x1,6x32,4). Inte illa om nu sensorn håller måttet.
Blir det bara bra kvalité och inte för mycket brus så är det bara bra med massa pixlar, har man möjlighet till snabbt byta AF lägen med funktionknappar och andra funktioner för snabba objekt så kan R7 vara en prisvärd kamera.

jag tänkte mer på en standard AFS-C på 20-25Mpix så behöver man en 50-60Mpix för att kunna beskära ner till AFS-C formatet och dessa högpixlare har tidigare kostat pengar
 
ANNONS