Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S95 är här!

Canis familiaris

Aktiv medlem
Perfekt! Nu väntar jag bara på bilder också som tagits med den.
Fördelarna för mig, om nu bilderna verkar lika bra eller bättre som de s90 tar, är HD filmningen bl.a. Kontrollratten bak ska vara förbättrad också och den är lite mer slimmad i modellen.

Priset verkar vara ungefär detsamma.
 

ArneB

Aktiv medlem
HD-filmning, HDR i kameran, time lapse-filmning är ändå hyggliga förbättringar. Sedan är det naturligtvis upp til var och en att värdera nyheterna. Personligen hade jag önskat att de lagt till mer möjligheter för time lapse.
 

henrik_d

Aktiv medlem
Jag störde mig väldigt mkt på inmatningsratten när jag testade kameran men nu får man s90 för 2995:- och s95 verkar kosta ca 4500:-, är det värt 1500:- för en stabilare inmatningsratt? om man bortser från nya filmmöjligheter så verkar övriga förbättringarna vara högst blygsamma...
 

henrik_d

Aktiv medlem
Vad i greppet har ändrats? På bilderna verkar det mest som att utbuktningen på s90 i övre högra hörnet s a s är borta på s95. Nytt material?
 

Embridioum

Medlem
Jag läste igenom hela recension på http://www.dpreview.com/reviews/canons90/ och "kunggörelsen" av nya S95.
Jag tyckte det verkade som om Canon ändrat allt som DPReview hade negativa åsikter om.

Jag har varit jättesugen på att köpa en S90, men jag ska vänta några månader och köpa S95 istället.
Den går att boka på Amazon USA för $399 (idag ca 2960SEK) exkl. frakt och jag är nära på att knappa in en beställning. Men då får den absolut inte bli sen eller dröja för lång tid med frakten för jag behöver den till en resa i december.

http://www.amazon.com/Canon-PowerShot-S95-Stabilized-3-0-Inch/dp/B003ZSHNGS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=electronics&qid=1282723588&sr=8-1

Någon som känner till några "papercuts" om S90/95? Smågrejer som kan störa.
Jag vill ha en så bra kamera som möjligt som får plats i fickan (viktigt!) och bland dem räknas INTE LX3.
 

Embridioum

Medlem
Vad i greppet har ändrats? På bilderna verkar det mest som att utbuktningen på s90 i övre högra hörnet s a s är borta på s95. Nytt material?
Ja, det ska tydligen vara en ny ytbeläggning.

http://www.dpreview.com/news/1008/10081918canonpowershots95.asp sa:
Improving on both the size and handling of its predecessor, the PowerShot S95 features an even slimmer body at just 29.5 mm thick, an improved multi-control dial and the same external coating used on the EOS 7D to improve slip-resistance and grip. Also designed to fit seamlessly into a photographer’s existing workflow, the camera offers RAW format shooting and support for Canon’s Digital Photo Professional (DPP) software.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den går att boka på Amazon USA för $399 (idag ca 2960SEK) exkl. frakt och jag är nära på att knappa in en beställning.
SIst jag kollade levererade inte amerikanska Amazon till Sverige, men det var ju ett tag sedan... Sen får du ju räkna med moms också, då blir priset närmare 4000 kr.
 

Canis familiaris

Aktiv medlem
Om bara bildkvalitén är lika bra som på S90 så är nya S95 definitivt värd det högre priset för mig.
S90 har ju legat på samma höga pris ända tills nu när en ny modell kommer. Så brukar det ju vara när de vill bli av med sina lager.

Ska bli jättekul att få prova denna nya kamera. Har en IXUS 960IS i dagsläget som inte alls är dålig men jag irriterar mig på att den inte går att ställa in manuellt. så den får vandra vidare "neråt" i familjen om nu någon vill ha den *ler*.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om bara bildkvalitén är lika bra som på S90 så är nya S95 definitivt värd det högre priset för mig.
S90 har ju legat på samma höga pris ända tills nu när en ny modell kommer. Så brukar det ju vara när de vill bli av med sina lager.
Vad jag förstår har S95 samma sensor och samma objektiv, så bildkvalitén lär nog vara ganska lik den från S90.

När det gäller priset på S90 så har det varierat ganska mycket. Man har periodvis (redan i vintras) kunnat hitta kampanjpris en bra bit under 4000 kr.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det enda jag störde mig på med S90 var att det var svårt att få ett naturligt grepp om den. Tycker det borde fixats på S95...
Det finns grepp att köpa till, liksom "skydd" för inmatningratten: http://www.lensmateonline.com/store/s90.html?__utma=1.19868050.1279646888.1280009590.1280870254.4&__utmb=153549477.2.10.1282725891&__utmc=153549477&__utmx=-&__utmz=1.1279646888.1.1.utmcsr=fotosidan.se|utmccn=(referral)|utmcmd=referral|utmcct=/forum/showthread.php&__utmv=-&__utmk=85004313

Annars verkar det som om S95 är betydligt snabbare, upp till 3,9 bider/s! Så om du inte redan har en S90 verkar den vara värd att betala lite extra för (fast det är å andra sidan kalaspris på S90 nu).
 

Embridioum

Medlem
SIst jag kollade levererade inte amerikanska Amazon till Sverige, men det var ju ett tag sedan... Sen får du ju räkna med moms också, då blir priset närmare 4000 kr.
Testade. De kan inte skicka kameran från USA.
Om man pratar med säljare kan man oftast få de att skriva ner värdet på ett paket så att man kan slippa igenom både moms och tull, men om det händer något med paketet kan man väl inte få ut rätt summa på försäkring...

Vad jag förstår har S95 samma sensor och samma objektiv, så bildkvalitén lär nog vara ganska lik den från S90.
Samma sensor är det väl inte om man nu kan filma i HD?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man pratar med säljare kan man oftast få de att skriva ner värdet på ett paket så att man kan slippa igenom både moms och tull...
Inte om man har med seriösa handlare att göra, som t ex Amazon eller någon av de kända fotobutikerna i New York (B&H, Adorama etc).

Samma sensor är det väl inte om man nu kan filma i HD?
Det har väl mer med processor/mjukvara att göra. Upplösningen på sensorn i S90 är ju många gånger högre än vad som behövs för hd-video.
 

Embridioum

Medlem
Inte om man har med seriösa handlare att göra, som t ex Amazon eller någon av de kända fotobutikerna i New York (B&H, Adorama etc).

Det har väl mer med processor/mjukvara att göra. Upplösningen på sensorn i S90 är ju många gånger högre än vad som behövs för hd-video.
Stämmer nog som du säger.
Ursäkta min inkompetens.
 
ANNONS