Annons

Canon släpper bärbar hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
ErlandH skrev:
Jodå, visst går det. Vad "eingeschränkter support" betyder förstår jag inte -- kanske vill man reservera sig för att det kan finnas raw-format som Colorspace ännu inte har i sitt bibliotek?
Hej Erland! Jag ser i din profil att du också har en Archos med CF-läsare. Varför köpte du Colorspace därutöver?

Min Archos blev helt enkelt för liten när jag skaffade en 40D och började plåta i raw+jpg. Senast hade jag 70 gig (ungefär 4000) bilder med mig hem.

Dessutom hade den varit outhärdligt långsam om man skulle tanka över fulla 4 gig-kort.

Att det går att byta hårddisk i Colorspace ser jag först nu. Är ett svårslaget argument.

Då får det nog bli den och en extra mp3-spelare...

Ja, man får tillochmed en lämplig skruvmejsel med i paketet!

Fast det bästa med den är att den är så löjligt snabb på att ladda över filerna. 1 gig/minut.

Din gamla Archos måste ha haft USB version 1, är gräsligt långsamt sett ur dagens perspektiv.

Att det följer med pasande verktyg är bara att tacka och ta emot. Nu brukar jag bygga om mina datorer med jämna mellanrum, så passande verktyg finnes nog redan ;-).

nja, usb-versionen är iofs intressant, men nu tänkte jag snarast på hastigheten när man laddar över filer från kamerans cf-kort till hårddisken. Colorspace är minst 5, kanske 10 gånger snabbare än Gmini.

Birger Olsson skrev:
Kostar väl som en liten smidig bärbar dator med 12" skärm, så valet är lätt för mig.
Bärbar dator funkar nog bra under "ordnade" förhållanden, men man kan inte ha den med ut i fält i västfickan och knäppa på vid behov, knappast användbar som portabel mp3-spelare heller.

En "tablet"-dator kan nog fungera i fält, men en sådan är rätt mycket dyrare än en Hyperdrive Colorspace.

Och en sådan måste väl boota Windows den också, precis som alla andra datorer, eller har den nån sorts oändlig hybernate funktion?

Jag har aldrig använt en tablet-PC, men det skulle förvåna mig om den inte hade "hibernate" och/eller "sleep". Det första av dessa är "oändlig" i den meningen att datorn inte drar ström medan den hibernerar (ukk! vilken svengelska!). I "sleep" däremot drar datorn minimalt med ström, så förr eller senare drar den ur batteriet, men det är nog snarare fråga om veckor än dagar.

Birger Olsson skrev:
Kostar väl som en liten smidig bärbar dator med 12" skärm, så valet är lätt för mig.
Ja, Canons modeller gör nog det. Men Colorspace är alltså rejält mycket billigare. Dessutom är den, som sagt, extremt snabb (snabbare än den kortläsare med usb 2, som du skulle kunna koppla in på din billiga laptop), mycket mindre, lättare och smidigare -- och har en batteritid på uppåt 20 timmar.

Birger Olsson skrev:
ASUS bärbara finns från 399 USD (budget varianten av EEE) om jag inte kommer ihåg fel.
Den varianten av EEE PC har bara 4 Gbyte "disk", vilket kanske är lite i minsta laget. Om man kompletterar med en lös USB-disk (2.5") så blir det dels lite dyrare och dels så måste man då ha tre mojänger med sig. Laptop, kortläsare och lös disk.
(Gäller om man använder CF-kort. EEE PC har läsare för SD-kort om jag inte minns fel).

Jo, det var bara ett exempel på att det finns prisvärda alternativ.

Du kan få en 12" bärbar i Sverige för 3999Kr med hygglig disk, kortläsare, etc.

Kolla erbjudanden på NetOnNet, Elgiganten eller Komplett (eller väntat tills du får reklam i lådan).

Hade inte någon speciell i åtanken utan tänkte mest på lägsta pris jag sett de sista månaderna. Idag kanske du får betala 4500Kr men 3999Kr är igen omöjlighet. Det billigaste jag sett i Sverige är 3499Kr på erbjudande. Då kanske det var 14,2" skärm eller så, men lägsta prisnivån ligger där någonstans.

Edit: Billigast på NetOnNet UTAN kampanj är just nu 3790Kr så 2999Kr är nog inte många månader bort.

Senast ändrad:
Birger Olsson skrev:
Edit: Billigast på NetOnNet UTAN kampanj är just nu 3790Kr så 2999Kr är nog inte många månader bort.
Den billigaste 12":aren jag kan hitta på Netonnet kostar 5990:-
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=105992

Om du har en länk till en 12"-dator för under 4000:- så vore jag tacksam.

Senaste spekulationen om datorpriserna är att de inte kommer att sjunka nämnvärt mer och sen gå upp efter sommaren. Detta pga stigande priser på råvaror.

ANNONS
Götaplatsens Foto