Annons

Canon Speedlite 550EX el. Canon Speedlite 420EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolz

Avslutat medlemskap
Hej!

Eftersom jag har mycket liten erfarenhet av att fota med blixt så undrar jag lite om dessa två blixtar:

1. Vilken har längst räckvidd (i meter) och hur stor är skillnaden på ett ungefär?

2. Hur pass "glupska" är de när det gäller batteriåtgången?

3. Är autofocushjälpljuset likvärdigt dessa två och är det (betydligt) bättre än den inbyggda blixtens dito?

4. Är prisskillnaden på ca. 1.700:- befogad?

5. Några andra alternativblixtar?

Jag skall ha den till min Canon D60.

Hälsningar: Ronney

RLZ skrev:
1. Vilken har längst räckvidd (i meter) och hur stor är skillnaden på ett ungefär?
Finns ju på Canons hemsida.

Vid längsta zoominställningen (105 mm), med ISO 100-film och bländare 1 räcker 420 42 meter och 550 55 meter.

Antagligen räcker det med 420 EX. Det är mest om man kör med paraplyer eller bouncer som man behöver den extra effekten.

Jag har två 550 EX och visst drar de batterier, men det är ändå rimliga mängder, Med billiga IKEA-batterier blir det inte så dyrt.

Till 550 EX kan man ansluta ytterligare batterikraft. Det är mest för den som plåtar extremt intensivt eller med full effekt hela tiden.

Hjälpljuset till 550:an är avancerat. Det består av tre lampor. En central om man valt centrala fokuspunkten och två som lyser åt sidorna när man valt någon av de yttre.

Jag tror bara det är en lampa i 420:an men det räcker säkert.

Canons toppblixt vore inte mycket att hänga i julgranen om den hade ledtal 55 i fot :)

Det tycks råda lite förvirring bland svaren. Följande gäller:

420EX
Ledtal 42 (ISO 100, 105 mm,); omräknat i fot: 138.
Kopplingsområde 0,7 till 24,2 m.

550EX
Ledtal 55 (ISO 100, 105 mm,); omräknat i fot: 180.
Kopplingområde ca 0,5 till 30 m (jag har inget brux här).

Räckvidden är alltså 24,2 resp ca 30 meter.

Skillnaden mellan ledtal 42 och 55 är bara 1/3 bländarsteg, inte så dramatiskt således.

Ok, fel av mig.

Jag har en Speedlite 380 EX och tycker då inte att den verkar klara 38 meter. En gång stod jag på fjärde våningen i ett hus i Indien och skulle fota rakt ner med ett 100 mm på folk som dansade runt en eld. Bilderna blev mäktigt underexponerade trots att avståndet kanske var 12-14 meter. Dåliga batterier??

Den klarar 38 meter om du har bländare 1 inställd som sagt.

Steinick, vad är kopplingsområde?

Fredrik80 skrev:

Och med bländare 2?

Avstånd/Bländare=Ledtal

Ledtal/Blädnare ger max avstånd under vissa förutsättningar, ex 105 mm bränvidd, ISO100 osv..

Dvs har du 100-film.. 105 mm objektiv och 14 meter till motivet samt en blixt med ledtal 38:

Borde du kunna köra med bländare 38/14=2,7

Har du ljuskänsligare film kan du ha en större (högre bländartal) bländare.

Senast ändrad:
Tack så mycket för era svar.

jimh skrev:
Finns ju på Canons hemsida.

jimh: jag vet det och har faktiskt sökt svaren själv men fick inte riktigt kläm på det så därför frågade jag om råd här och det är väl inte förbjudet? Och om jag då skall döma av svaren så är det tydligen inte så klart om framförallt svaret på min första av frågorna.

froderberg: tackar speciellt för ditt svar, det gav mig det mesta av upplysningarna som jag sökte :)

Var också intressant och lärorikt för mig att läsa resten av svaren precis som det skall vara.

Jag har bestämt mig för 420:an då den dels är billigare men framförallt tycks räcka tillsvidare med mina avsikter. mvh//Ronney

RLZ skrev:
jimh: jag vet det och har faktiskt sökt svaren själv men fick inte riktigt kläm på det så därför frågade jag om råd här och det är väl inte förbjudet? Och om jag då skall döma av svaren så är det tydligen inte så klart om framförallt svaret på min första av frågorna.
Du skrev inte att du hade letat efter infon, så jag tänkte tipsa om var den lättast kan hittas. Inte meningen att låta som om det skulle vara förbjudet att fråga. Då hade jag nog inte svarat :)

Det finns lite fler skillnader. Jag har en 420EX själv och känner mig inte alls nöjd med att man inte kan välja att köra den utan E-TTL. Den känns liksom lite hemlig av sig.

550:an skall ha fler möjligheter på det sättet.

Sen lär det visst vara en hel del problem med blixt och D60, men det är bara sånt jag läst.

jhk skrev:
Sen lär det visst vara en hel del problem med blixt och D60, men det är bara sånt jag läst.

Har inte hörd det. men vet iaf att kombinationen 420 EX och D30 fungerar. Och D60 är stort sett samma kamera.

Jag kör aldrig mina 550:eek:r i annat läge än E-TTL. Har svårt att se när jag skulle behöva stroboskop eller manuellt läge.

Tack för omtanken Jim, men som ny medlem här och tillika nästan lika ny som lite mer allvarligt menad fotograf så har jag fått känslan av att det ibland smyger in ett lätt irriterat tonläge i en del svar. Kan kanske vara delvis förståligt om vissa saker ältas om och om igen men det är inte lätt som ny här att ha hunnit med att se allt vad som har skrivits. Sedan så var jag själva lite otydlig i min fråga kanske.

Nog om det, nu kommer nyblixten i början på nästa vecka och då jäklar "pågar". //Ronney

ANNONS
Götaplatsens Foto