Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ST-E2, hur trådlös?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Canons trådlösa sändare till blixtarna (ST-E2), funkar de med IR eller är det nån sorts radio sändare?

(Alltså, måste man ha fri sikt till blixtarna) och hur lång räckvidd är det på den?

/Jocce

Den fungerar som en liten blixt, dock med ett rött glas framför så den är inte störande.
Räckvidden inomhus är ca 10-20m beroende på inredning osv och utomhus ca 10m. inomhus behöver den oftast inte "se" blixten direkt eftersom ljuset reflekteras mot väggar och föremål och når därmed blixten. Utomhus behöver den oftast fri sikt då "IR"-ljuset inte reflekteras på samma sätt.

Kan tillägga att jag är skitnöjd med min ST-E2, har använt den mycket tillsammans med min 550EX.
Batteriet i sändaren är av 2CR5-typ och räcker till långt över 1000 bilder.
En annan bra funktion med ST-E2 är den inbyggda AF-belysning som är MYCKET bättre än den inbyggda i kameran, har hänt att jag haft den på kameran just bara av den orsaken.

mvh
Patrik

ANNONS
Götaplatsens Foto