Annons

canon/tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

Tont75

Medlem
En liten fråga om objektiven. Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM, Tamron 28-75/2,8 XR Di. vad skall man satsa på,priset är ju det samma, är det någon som kan svara på detta,

objektivet skall sitta på en canon 400d.

Utan att ha erfarenhet av något av objektiven frågar jag: -Vad har just Du störst nytta/glädje av? Brännvidd eller ljusstyrka?
//Anders

inte lätt att säga

Jag har själv Tamron 28-75. Min tanke är att ju längre zoom bränvidd, destå sämre kvalitet. Detta behöver inte vara sant i alla lägen, men min tanke går den linjen.

Tamron är inte lika väl byggt som t. ex. Canon's red ring serie, men det duger. Dessutom är jag mycket nöjd med Tamrons skärpa. Tamron har också lite makro egenskap. Tyvär har jag inte Tamron bilder i nätet.

Jag har svårt att säga till en annan person vad den skulle göra, jag har försökt beskiva vad jag har gjort och varför.

Kan detta hjälpa dig med ditt beslut. Häls Jouni

Brännvidden är intresant och även is på canon,efter som jag tar mycket kort utan stativ.
men man har ju läst att tamron skall vara bra, den har ju ljusstyrkan med sig.jag skall väll på peka att jag skall ha det som allround objektiv.
jag blir säkert nöjd vilket jag än inhandlar??

Som du skriver så blir du säkert nöjd med vad du än inhandlar. Jag kan bara svara för Canon-varianten du skriver om, för den har jag.

Jag har en hel del gluggar, men just 28-135:an sitter på som allround-objektiv och det är alltid det objektivet som sitter på om jag ska iväg och bara ha ett objektiv med mig.

Jag är väldigt nöjd med det objektivet. Det ger en strålande skärpa och jag har hittills aldrig saknat mer ljusstyrka. Höjer du ISO till 200 så klarar du dig galant utan 2.8.

Lycka till!

Jag har bägge två och har inte kunna bestämma vilket jag eventuellt kan avvara. Kör både FF och 1,6 crop.

På en 1,6, crop är 28-75 bra som allround tycker jag. Om man sedan behöver vidvinkel finns det en hel att välja bland. Konstruktionen för 28-135 börjar få en del år på nacken, men jag tycker ändå att den är prisvärd ifall man får tag på den begagnad.Det hela beror som vanligt vad man ska fota och hur. Ljusstyrka eller omfång? det är frågan...

ANNONS