Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon Teleconverter EF 2x II sprack

Produkter
(logga in för att koppla)

UrbanJ

Aktiv medlem
Hade en satans otur idag, hängde på convertern och knäppte 2 bilder, efter en stund hörde jag ett dämpat knäpp, sökaren vart konstig och suddig som f*n. Vart orolig att kameran pajjat, men det visade sig att glaset mot objektivet hade spruckit helt utan anledning i convertern, den hade ju varit monterad där i ca 20 minuter utan påverkan monterat på ett stativ utan belstning och ej tappad!! Kommer Canon tro att jag tappat den och vägra låta det gå på garanti ?

Vad tror ni, och har någon varit med om något liknande med covertrar eller optik ???

Varför small den sönder, felmonterat från fabrik??

Ubbz skrev:
Hade en satans otur idag, hängde på convertern och knäppte 2 bilder, efter en stund hörde jag ett dämpat knäpp, sökaren vart konstig och suddig som f*n. Vart orolig att kameran pajjat, men det visade sig att glaset mot objektivet hade spruckit helt utan anledning i convertern, den hade ju varit monterad där i ca 20 minuter utan påverkan monterat på ett stativ utan belstning och ej tappad!! Kommer Canon tro att jag tappat den och vägra låta det gå på garanti ?

Vad tror ni, och har någon varit med om något liknande med covertrar eller optik ???

Varför small den sönder, felmonterat från fabrik??

Är du säker på att det är ett Canon, original ??
Tyckte precis det kraxades så väldigt för lite sen om hur hög kvalite det är på originalgrejer ;)
mvh/Gunte..

RolandM skrev:
Var telekonverten avpassad för den optik den var monterad på?

Ja, det blir huvudfrågan!

Sedan är det ju så att det hela nästan enbart har kunnat uppstå pga en onaturlig spänning i området tätt kring linsen. Så att det har ngt med objektivet att göra låter som det enda logiska tyvärr.

Högst tråkigt minst sagt!

Dags att testa garantierna,, men du måste nog uppge med vilket objektiv det hela hände,,,,, Ärligheten kanske får sig en liten prövning.

Mvh Niclas.

Canon tycker denna kombination är okej med 2X konvertern deras:

"Passar till EF objektiv med 135 mm eller längre fast brännvidd och till EF 70-200 mm f/2,8L EF 70-200 mm f/4 och EF 100-400 mm IS f/4,5-5,6." Allt enligt Scandinavianphoto.

Jag gissar att den användes på en Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX HSM..(med tanke på kameraväskan).

Ubbz skrev:
Kommer Canon tro att jag tappat den och vägra låta det gå på garanti ?

Det borde dom kunna se ganska så lätt om det finns andra märken på den av en istötning någonstans.. är den bara ett par veckor gammal så måste den ju (måste o måste) vara snygg o repfri och då syns det ju lätt om den hamnat i backen.

RolandM skrev:
Canon tycker denna kombination är okej med 2X konvertern deras:

"Passar till EF objektiv med 135 mm eller längre fast brännvidd och till EF 70-200 mm f/2,8L EF 70-200 mm f/4 och EF 100-400 mm IS f/4,5-5,6." Allt enligt Scandinavianphoto.

Ja dom tycker den är okej men inget säger väl att den BARA får användas till just dessa.. du får väl sätta den på alla deras (canons) objektiv som den passar på om du känner för de.. går den sönder "av sig själv" kvittar de väl vilket den suttit på? Eller gör det inte?

(framgår ju inte vilket objektiv som använts vid tillfälle därav min fråga här)

Jeppe skrev:
...och då har förmodligen den bakre linsen hos Sigmat gått emot extendern när du zoomat... ajajajaj..

Canon anger väl att det är just detta som händer (bakre objektivlinsen och främre converterlinsen tar i varandra) när denna konverter monteras på ett canon objektiv som inte finns med på listan för passande objektiv.

Jag lider med dig... Kolla bakre linsen på objektivet... Förhoppningsvis är det "bara" konvertern som blivit skadad. Objektivet lär vara dyrare...

/Pontus

Roinew skrev:
Canon anger väl att det är just detta som händer (bakre objektivlinsen och främre converterlinsen tar i varandra) när denna konverter monteras på ett canon objektiv som inte finns med på listan för passande objektiv.

Jo.. oftast går de inte alls att montera öht...

Problemet dyker ju upp med vissa zoomar, som använder den bakre linsen för att förskjuta brännvidden.. Man bör ju kontrollera att den bakre linsen aldrig kommer i närheten av bajonetten.

EF 17-40/4L t.ex. klarar en extender fint vid 40mm men inte mellan 17-24mm.

Men detta är ju bara spekulationer i att han faktiskt HAR använt en EF extender tillsammans med ett Sigma 70-200/2.8..

ANNONS
Götaplatsens Foto