Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon TS 35/2,8 S.S.C + FD till EOS-adapter?
- Trådstartare Heikkinen
- Start datum
StaffanW
Aktiv medlem
Borde fungera, men:
- Du får oftast mellan 1.25-1.4x teleförlängning, alltså vidvinkelobjektivet blir närmare normal
- Sämre skärpa, så räkna med att behöva blända ner 1-2 steg, samt att adaptern i sig tar mellan 1/2-1 stegs ljusförlust
- Självklart måste man blända ner manuellt och ställa skärpan själv
- Räkna med 500-1000:- för en bra adapter
- Du får oftast mellan 1.25-1.4x teleförlängning, alltså vidvinkelobjektivet blir närmare normal
- Sämre skärpa, så räkna med att behöva blända ner 1-2 steg, samt att adaptern i sig tar mellan 1/2-1 stegs ljusförlust
Heikkinen
Aktiv medlem
Borde fungera, men:
Jo allt det där vet jag men jag tänkte mer på om det kommer funka precis som det sk med adaptern i och med att TS är ju lite speciellt.
Annars får man väl spara en månad till så man har en TS-E istället.
MagnusSweden
Medlem
Canon FD 50/1.2
Jag testade en adapter till Eos på ett Canon FD 50/1.2 , näre man monterar adaptern öppnar den bländaren fullt , efter händer det inget när man vrider på bländarringen .
Finns det andra adapters där det går att ändra bländare ?
Jag testade en adapter till Eos på ett Canon FD 50/1.2 , näre man monterar adaptern öppnar den bländaren fullt , efter händer det inget när man vrider på bländarringen .
Finns det andra adapters där det går att ändra bländare ?
apersson850
Aktiv medlem
Alla FD-objektiv kräver att optikens nedbländningsarm låses manuellt, om man inte monterar dem på en kamera eller ett tillbehör i stil med en teleförlängare, som har mekanismen som behövs för att överföra nedbländningskommandot från kameran.
Exakt hur nedbländningsrmen låses beror på vilket FD-objektiv det är. Nästan alla FD-objektiv med kromad låsring för bajonettfattningen tllåter att man petar nedbländningsarmen förbi det normala stoppläget. Den hakar då upp sig i nedbländat läge, men optiken lyder inte bländarringen förrän den monterats på en bajonettfattning.
Ett undantag är FD 50 mm f/1,8 S.C., som istället har en speciell låsspak för att spärra objektivets nedbländningsarm.
För objektiv i FDn-serien måste man stoppa in ett speciellt tillbehör för att spärra armen i nedbländningsläget. Har man inget sånt tillbehör (och det har nästan ingen) kan man tälja till ett av en platt glasspinne av trä.
För övrigt undrar jag om det verkligen blir bra med ett tilt- och shiftobjektiv genom en adapter? Vitsen med ett sånt objektiv är ju den stora bildcirkeln, som tillåter tilt och shift. Fungerar det genom en adapter?
Exakt hur nedbländningsrmen låses beror på vilket FD-objektiv det är. Nästan alla FD-objektiv med kromad låsring för bajonettfattningen tllåter att man petar nedbländningsarmen förbi det normala stoppläget. Den hakar då upp sig i nedbländat läge, men optiken lyder inte bländarringen förrän den monterats på en bajonettfattning.
Ett undantag är FD 50 mm f/1,8 S.C., som istället har en speciell låsspak för att spärra objektivets nedbländningsarm.
För objektiv i FDn-serien måste man stoppa in ett speciellt tillbehör för att spärra armen i nedbländningsläget. Har man inget sånt tillbehör (och det har nästan ingen) kan man tälja till ett av en platt glasspinne av trä.
För övrigt undrar jag om det verkligen blir bra med ett tilt- och shiftobjektiv genom en adapter? Vitsen med ett sånt objektiv är ju den stora bildcirkeln, som tillåter tilt och shift. Fungerar det genom en adapter?
matnyttige
Aktiv medlem
Det finns ett företag som monterar om just detta objektiv till EOS-fattning.
Kolla mer på http://www.skgrimes.com
Kolla mer på http://www.skgrimes.com