Annons

Canon Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Hej.

Precis som alla andra så har jag nu insett mitt behov av vidvinkelobjektiv till min Canon Eos 350D.
Men jag har även analoga kameror bla Eos 300 och 650.

Min fråga till er är:

Vad rekommenderar ni för vidvinkelobjektiv för mina bägge typer av kameror ? Baserat på er egen erfarenhet ? Alltså EN lins som skall funka på bägge.

Därefter beställer jag :)

Niklas
Känd från TV3
www.niklaswibom.com

Jag har tyvärr inte erfarenhet, men väl litet insikt i samma frågeställning för Nikon.

Vill du ha vidvinkel till din 350D behöver du kortare brännvidd än det du troligen redan har, 18mm. Mycket kortare än 18mm som tecknar ut fullformat tror jag inte finns, om det ska vara raktecknande, det enda jag ser är 16-35.

Jag tror att du har svårt att hitta det du behöver, men jag är som sagt ingen Canon-användare.

Per.

En 17-40/4 är fin på båda. Blir ungefär 28mm på 350D och extrem vidvinkel på filmkamerorna.

Tokina 11-16 2.8. Fungerar kanon vid 14 till 16mm på en analogkamera. Har faktiskt inte framkallat ngn rulle än så har inget bildexempel att visa, tyvärr.

Men om du testar det i butik på en FF, så glöm inte att ta bort motljusskyddet, för det vinjetterar ganska kraftigt annars.

Jag är faktiskt också ute efter en trevlig vidvinkel för FF, men ekonomin är ju begränsad så Canons 16-35 2.8 är ju utesluten.
Vad skall man ge sig på som inte kostar skjortan men ändå ger någorlunda bra bilder?

Jag har ju med en tår i ögat skiljts från min Canon EF-S 10-22 nyligen och en glugg som presterar som den gör med EF fattning är väl bara att drömma om inom överskådlig framtid gissar jag.

EF 17-40/4L är kanon både på analog och digital SLR. Använder den på EOS 5D och EOS 1V med lysande resultat :)

Sigma 12-24 ger galet mkt vidvinkel på FF, men skärpan i kanterna är verkligen inte bra på 12-14mm

ANNONS
Götaplatsens Foto