Annons

Fråga ang. Vidvinkel (Nikon D5300)

Produkter
(logga in för att koppla)

Arytmica

Aktiv medlem
Hallå!

Jag har just nu en Nikon D5000 och kommer inom kort skaffa en D5300.
Jag älskar foton med vidvinkel men har aldrig haft ett riktigt vidvinkelobjektiv, har därför väldigt lite erfarenhet av hur bilderna faktiskt blir. Eftersom jag inte har en fullformatskamera undrar jag hur mycket vidvinkel jag egentligen kan få med den kamera jag har och den jag planerar att köpa.

Jag önskar att få mina bilder att likna dessa exempel:
http://drmccubbin.com/gallery/var/albums/Family-and-Friends/Europe2013/_DSC3349.jpg?m=1369859004

https://www.viewbug.com/media/images/contests/contest7878_banner.jpg

Är det ens möjligt utan fullformatskamera?
De objektiv jag tittat på är Sigma 10-20, Sigma 8-16 och Tokina 12-24 bla. Jag har läst recensioner till förbannelsen och får snart hjärnblödning... Tycker alla har för och nackdelar och många recensioner säger precis motsatta saker. Jag vill primärt fota natur men även få till de där snygga vridningarna på objekt och byggnader som många vidvinkelbilder visar. Jag fotar även väldigt mycket natur i solnedgång och motljus vilket jag förstått ofta blir problematiskt med vidvinkel...

Vad säger ni med erfarenhet inom området, kan jag ens fåtill sådan rejäl vidvinkel som exempelbilderna jag länkade till med APS-C, eller är det fullformat som krävs?
 
Hallå!

Jag har just nu en Nikon D5000 och kommer inom kort skaffa en D5300.
Jag älskar foton med vidvinkel men har aldrig haft ett riktigt vidvinkelobjektiv, har därför väldigt lite erfarenhet av hur bilderna faktiskt blir. Eftersom jag inte har en fullformatskamera undrar jag hur mycket vidvinkel jag egentligen kan få med den kamera jag har och den jag planerar att köpa.

Jag önskar att få mina bilder att likna dessa exempel:
http://drmccubbin.com/gallery/var/albums/Family-and-Friends/Europe2013/_DSC3349.jpg?m=1369859004

https://www.viewbug.com/media/images/contests/contest7878_banner.jpg

Är det ens möjligt utan fullformatskamera?
De objektiv jag tittat på är Sigma 10-20, Sigma 8-16 och Tokina 12-24 bla. Jag har läst recensioner till förbannelsen och får snart hjärnblödning... Tycker alla har för och nackdelar och många recensioner säger precis motsatta saker. Jag vill primärt fota natur men även få till de där snygga vridningarna på objekt och byggnader som många vidvinkelbilder visar. Jag fotar även väldigt mycket natur i solnedgång och motljus vilket jag förstått ofta blir problematiskt med vidvinkel...

Vad säger ni med erfarenhet inom området, kan jag ens fåtill sådan rejäl vidvinkel som exempelbilderna jag länkade till med APS-C, eller är det fullformat som krävs?

Sitter själv i köptankar på en vidvinkel till nikon dx, och detta har läst till mig hittills:
Sigma 8-16 är galet bra, riktigt skarp. Klarar du dig utan filter är det denna du skall ha, om du inte måste ha en som är f 2.8. Jag har dock filtergänga som krav, så för mig går den tyvärr bort.

Sigma 10-20 f3.5 är ok, men den gamla varianten som är f 4-5.6 är tydligen skarpare i hörnen, vilket är viktigt!

Tokina 12-24/4 är ok, men tycker att 11-16/2.8 verkar bättre val av dessa två. båda har dock rejält med CA (no biggie att fixa i lightroom) och värre, kassa motljusegenskaper.

nikon 10-24 verkar helt ok, men dyr, samma med nikons 12-24/4...

det rycktas om att tamron släpper en ny vidvinkel i dagarna, hoppas på den faktiskt. deras gamla vidvinkel för dx är ju verkligen sämst i klassen, så dags att den får en uppdatering, och senaste åren har tamron riktigt bra kvalitet, och genrellt sett vädertätning oxå, vilket jag tycker är ett måste för landskapsfotografen.

mitt råd; ha lite is i magen tills efter photokina (20-25september) så kanske rätt objektiv dyker upp!
 
Hej!

Slrlounge testar tokina 11-20/2,8 i en ganska bra film på typ 17 minuter, det objektivet verkar trevligt. Jag har mina tveksamheter kring motljusegenskaperna rent allmänt på vidvinkliga ljusstarka gluggar, så jag segar ut mitt beslut infinitum som det känns. Det känns ibland som en D750 och en 16-35/4 ligger nära till hands så att resten av objektivparken oxå hittar rätt igen.
 
ANNONS