Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canonblixtar och automatik

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Ska köpa mig en blixt hade jag tänkt. Valet står mellan Canons 430EXII och 580EXII. Priser spelar igentligen ingen roll så tillvida att om jag kan motivera ett köp av den dyrare så har jag råd med det.
Så, vad är igentligen argumenten för den dyrare varianten? Om vi nu räknar bort att den är kraftigare, högre ledtal, större/tyngre samt att den kan användas som master att styra andra blixtar med. tror detta igentligen är saker jag kan leva utan just nu, kanske kan vara bra o ha nångånge men men.... Inga argument för köp för mig just nu somsagt.

580'n har inbyggd ljusmätare. Betyder det att jag kan använda automatik med blixten monterad på ett stativ och är utlöst med en fjärrutlösare? Hur funkar detta. Ställer jag in blixten för en bländare som jag använder på kameran så blixten kan räkna ut hur den ska exponera eller??

Skiljer det något på övriga inställningar? Vad kan jag göra mer med storebror som inte kan göras med lillebror? Hur mycke bättre exponerar det mm

Har en Eos 40, vill mest ha den som upplättningsblixt vid olika tillfällen. Typ porträtt och naturfoto. Vill även använda den för lite enklare ljus i en hemmastudio för produktfoto och porträtt...

Tacksam för synpunkter.

Sitter i samma tankar och vill gärna haka på. Vanligtvis köper jag den största o dyraste för säkerhets skull, men den mindre storleken tilltalar mig.

Den inbyggda sensorn i 580 EX II kan används så som det antas ovan. Har man blixten iväg från kameran får man ställa in ISO och bländare på blixten. Sen försöker den exponera motivet enligt detta, från den vinkel där blixten ser motivet.

Har man blixten på kameran kan man köra på samma sätt, om man nu skulle vilja det, av någon anledning. Då kan man få bländare och ISO direkt från kameran. Både jag och alla andra som jag har sett testa den blixten får dock vanligtvis rätt kraftig underexponering med den inbyggda sensorn. Det går att kompensera för, förstås, även om man kör med mätsensorn och blixten på kameran (med automatisk överföring av ISO och bländare), för blixten reagerar bå exponeringskompensation även i detta driftsätt.

Annat som inte är uppenbart när man läser specifikationen är att 580 EX II är lättare att manövrera på blixtens egen panel än vad 430 EX II är. Displayen innehåller inte lika mycket information på 430 EX II heller. Båda kan dock manövreras från kameran om man har exempelvis en 40D.

580 EX II har uttag för vanlig synksladd, om man vill använda den som fjärrstyrd manuell blixt. Finns inte på 430 EX II.

"Ljus i hemmastudio" förvandlas väldigt lätt till "flera blixtar behövs". Det behövs minst en 580 EX II för att få en master med Canons blixtsystem. Inomhus fungerar det systemet utmärkt. Utomhus har det sina begränsningar, om solen lyser på slavarnas mottagare.

430 EX II om ledtalet räcker och det inte finns behov av att köra blixten som master. Om behovet uppstår kan du senare köpa en 580 EX II och då köra din 430 EX II som slav. Eller?
Så tänkte i alla fall jag när jag köpte blixt! Fast jag köpte då en Sigma 530 DG Super. Jag kan (om behovet uppstår) köpa en till sådan, eller en 580 EX II.

Mmm,
Tänkte mest att det kanske fanns andra funktioner som man inte kan leva utan. Typ nån automatikfunktion, stroboskop osv ;)
/Matte

Då är det nog bättre att du läser bruksanvisningarna. De tar ju upp alla detaljer som finns, så att du kan jämföra mellan blixtarna.

Jag har båda blixtarna men version I av 430 EX. Mellan dessa två blixtarna är det skilllnad som natt och dag. 580 blixten är mycket säkrare i "exponeringen". Just som upplättningsblixt är den suverän. Jag missar knappt en enda exponering medan 430 är lömskare. Precis som det tidigare är nämnt i tråden skiljer det en del i handhavandet och 580 känns helt klart annorlunda och mer gedigen. Skillnaden mellan mina två blixtar (version 1 av 430 och version 2 av 580) är VÄLDIGT stor.

580 är dessutom mer behaglig i ljustemperaturen. Supernöjd med min 580. 430 ligger mest hemma som reserv.

ANNONS
Götaplatsens Foto