Annons

Canonkonverter till objektiv med minoltafattning?

Produkter
(logga in för att koppla)

jsodra

Aktiv medlem
Ber om ursäkt för att jag bombaderar forumet med newbiefrågor. Hoppas ni har tålamod :)

Har skaffat mig en 400d och försöker nu skaffa mig passande objektiv. Då kläckte farsan att han har en hel drös objektiv med minoltafattning som bara ligger och samlar damm, bl a ett tokina fast tele 400mm som jag annars skulle behöva köpa. Objektiven är kanske 20 år gamla och givetvis inte "anpassade" för digitalfoto.

Så till frågan: Finns det någon möjlighet att få dessa objektiv med minoltafatttning att passa min canon 400d? Finns det konverter med minolta i ena änden och canon i den andra? I så fall, är det värt att satsa på dessa gamla objektiv? (objektiven är gratis för mig)

Har inte hört att det finns någon sådan konverter. Men börja leta på Ebay, där finns det mesta av udda ting. Tänk på att med konverter så förlorar du lite i ljusstyrka.

Om gluggarna är 20år finns det en risk att de är utan autofokus. Men om de är gratis så kan det vara värt ett försök. Det kanske går göra en själv genom att köpa två stycken konvertrar (3:e parts), en för Minolta och en för Canon. Sedan så slaktar man och pyslar ihopp till en Minolta-Canon och en Canon-Minota. Du kan säkert sälja den som du inte behöver.

Det borde gå, jag har en sån förvandlingsring så att jag kan ha mina Pentaxobjektiv på EOS-kameran. Den hittade jag tack vare hjälpsamma FS-medlemmar i den här tråden. Sök på länkarna i tråden så kanske du hittar nåt till Minolta också vetja.
Lycka till!

OK ska kolla på ebay. Iom att det är 5-6 objektiv så är det värt lite besvär.

Tycker det vore konstigt om det inte fanns dock. Jag kan inte vara den enda som vill använda objektiv anpassade för annat märke. Kanske en bra affärside om inte annat :)

Nome Nescio skrev:

Det kanske går göra en själv genom att köpa två stycken konvertrar (3:e parts), en för Minolta och en för Canon. Sedan så slaktar man och pyslar ihopp till en Minolta-Canon och en Canon-Minota. Du kan säkert sälja den som du inte behöver.
Det där går inte för det är ganska noga med avståndet från bakre lins till filmplanet om du ska kunna fokusera ordentligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto