Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv från analog EOS till digital?

Produkter
(logga in för att koppla)

eeinarsdottir

Ny medlem
Hejsan.
Jag har en systemkamera, Canon EOS 500N som har varit och fortfarande är fantastisk. Funderar dock nu på att gå över till digitalt.
Jag har två objektiv som jag är mycket nöjd med, ett 18-80 och ett 75-300 (det står EF på zoomobjektivet, mer än så vet jag tyvärr egentligen om objektiven).

Jag undrar om ni har nån koll på om jag kan fortsätta andvända dessa objektiv om jag köper en digital Canon systemkamera. Det skulle ju vara smidigt att slippa köpa nya när jag är såpass nöjd med dom gamla. Kommer dom att passa vissa digitala systemkameror (i så fall alla Canon eller även andra märken?) eller är det inte värt det att fortsätta andvända dom? Är det så att nya objektiv som säljs i dag är såpass mycket bättre att det är bättre att skaffa nya för att få ut det mesta av kameran? Har försökt hitta information om detta, bl.a. på Canons hemsida, men dom är (förståeligt nog) mer intresserade av att sälja nya objektiv än att svara på en sån här fråga. :=)

Jag ber om ursäkt om detta är något som har diskuterats tidigare i detta forum, jag har gjort en enkel sökning här men inte riktigt hittat svaret på denna fråga.

Re vilken slags digitalkamera jag är ute efter, det blir nog på "krävande amatör" nivån. Har tittat på EOS 300D och liknande och tror dom skulle passa mig hyfsat bra. Om inte objektiven binder mig till Canon, så är Nikons kameror också intressanta.

mvh,
Eeinarsdottir

Alla canons EF objektiv passar till digitala systemkameror i från canon. Dom passar endast canon.

Objektiven du har är 28-80/3,5-5,6 och 75-300/4,nåt - 5,6.
Att det är 28 istället för 18 spelar ganska stor roll. 28 blir nämligen ungefär som 45 på analog. D v s alla brännvidder blir gånger 1,6. 28-80 blir 45-128mm, 75-300 blir 120-480 :)

Du kommer nog sakna lite vidvinkel. D v s om du t ex ska ta en gruppbild kan du få svårt att få med alla. Testa själv skilnaden mellan 28 och 45mm.
De nya objektivet till 350D är 18-55 d v s ungefär som 28-90 på en analog... alltså lite mer vidvinkel.
Rent tekniskt passar objektiven på digitalare och 75-300 kan du säkert ha massor av nytta med. 28-80 däremot skulle jag sälja i paket med gamla kameran (ekonomiskt smartast) och byta ut mot kitoptiken (eller annan). Tyvärr är 28-80 EF förmodligen det minst skarpa EF objektivet som Canon byggt, alltså kommer du inte att byta ner dig. Tycker själv kitoptiken är riktigt skaplig (bättre än 28-80) och passar fint i omfånget. Dessutom får du den nästan gratis till 350D. Det vore tjänstefel att inte köpa till den om du vill ha en bra enklare optik. (Ev köpa beg här på fotosidan för mellan 400kr-800kr.

ANNONS
Götaplatsens Foto