Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

håtvåo

Ny medlem
Hej!
Vad står S.S.C för på canons FD objektiv. Är det bara på äldre objektiv eller har det att göra med kvalitet

MVH
Torbjörn

Hej Torbjörn.. Då tar vi det här istället :)

S.S.C står för Super Spectra Coating.

Eller på ren svenska.. Antireflexbehandlad.

Edit:

Inte alls som Niclas dock påstår.. ;)

Däremot är det flertalet av den äldre FD-fattningen som saknar S.S.C, kanske var det som Niclas referera till.

Har du en silvrig ring längst bak på dina objektiv så är det av den äldre FD-typen. De nyare FDn är helt svarta.

Den enda FDn-gluggen som inte har S.S.C är 50/1.8 som "bara" har S.C.

Jeppe skrev:
Hej Torbjörn.. Då tar vi det här istället :)

S.S.C står för Super Spectra Coating.

Eller på ren svenska.. Antireflexbehandlad.
Om vi ska vara petiga så betyder det antirefelxbehanding med flera skikt, alltså Canons namn för "multicoating". SC-objektiven hade enskiktsantireflexbehandling.

Hej!
Tack för svaret och ursäkta dröjsmålet.Jag har haft problem med internetuppkopplingen.

Jag får en känsla av att de äldre objektiven med metallring för låsningen är betydligt robustare. Har Canon gått ner i kvalitet på de nyare FD-objektiven

håtvåo skrev:
Jag får en känsla av att de äldre objektiven med metallring för låsningen är betydligt robustare. Har Canon gått ner i kvalitet på de nyare FD-objektiven

Det finns dem som tycker det men jag håller inte med. De håller lika bra men är mindre och smidigare. Ofta går fokuseringen lättare.

ANNONS
Götaplatsens Foto