Annons

Canons 400mm testade

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant! Jag är väldigt nöjd med mitt 400/5,6L, men jag måste erkänna att mitt ex inte är riktigt lika skarpt som testarens. Vet inte om kameran kan spela in här, jag har ju 'bara' 350D men tänker så småningom uppgradera till 1D. Om kameran har stor betydelse skulle det kännas lite lättare att punga ut mycket pengar för en 1D Mk2N eller liknande.

Mmm...5,6 an är en fantastisk bit glas...inget snack om saken...synd bara att jag inte hade mer använding för den (sålde den pga för snävt användningsområde för egen del).

Men visst är det en fantastiskt lätt och fin glugg, en av de skarpaste gluggarna i canonsortimentet (på telesidan)...helt klart.

Kul att du är nöjd Omar!
/M

Ja. Och ser man på oskärpan separat så vinner ju 400 5,6L lätt.

Jag sålde min också, jag önskade mer ljus helt enkelt. Upplevde den efterföljande 300 2,8 (L USM) som snäppet vassare optiskt men kanske var min 400 5,6L jämnbördig med min nuvarande 500 4IS?...
vill ju tro att mitt nuvarande tele är starkare och kanske är det svårighetsgraden som gör utslaget som drar ned.
Jag har alltid haft ruggigt stor tro på 400 5,6L!!

Men visst tror jag att den (DO) har sina kvaliteter men IS och fin ljusstyrka.. Kolla Carsten Arnholms bilder på foto.no. Ex dessa..tveklöst finaste tänkbara kvalitet.
** http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=216579
**http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=189813

*Kan man tänka sig att dessa DO-objektiv har en större inbördes variation (i kvalitet) än andra objektiv med mer traditionell teknik?
*Har ngn läst om Canon själva har uttalat ngt om detta DO-objektiv, eller har det vairt tyst från lanseringen?

MVH Niclas,

Vet inte om testet är en bra jämnförelse precis.
Tycker faktiskt att 100-400mm visar bäst resultat i detta testet.
Har sett en del andra test och där ser man tydligare att 400mm 5,6 har bättre skärpa än 100-400mm. Angående 400mm Do 4.0..no comments.
Mvh Thomas

äger numera även denna glugg 400mm 5.6 och
testar för fullt och jag är mäktigt imponerad
har fotat fåglar även i regnväder som har blivit underbart skarpa

Har varit frestad ett bra tag att byta mitt 100-400 mot 400/5.6 men inte riktigt kunnat göra slag i saken, zoomen är rätt användbar ibland... fast hade 400/5.6 haft IS skulle jag nog gjort det...

Anders.
Är det inte tal om att canon kommer med ett 400mm 5,6 Is?? Tycker mig ha läst om detta någonstans men det kanske bara är spekulationer??
Mvh Thomas

Det har varit på önskelistan hos många, länge, men innan Canon skickar ut pressreleasen så finns det inte. :O)

ANNONS