Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons 70-200/4 räckvidd besvikelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Kompisen köpte just objektivet för att fota fotboll med. Trodde han skulle klara sig med den räckvidden, men det var sämre än jag trott.

Bilderna däremot var härliga, jämfört med det gamla objektivet Canon 100-300mm. Det kanske dock inte är det ultimata fotbollsobjektivet? Verkar ju som många kör med Canon 70-200/2.8...

Finns det något zoomobjektiv upp till 300 eller 400 som kan rekommenderas? Helst med ljusstyrka 4. Kostnad ca 6-7000 kr?

Lövet skrev:
Kompisen köpte just objektivet för att fota fotboll med. Trodde han skulle klara sig med den räckvidden, men det var sämre än jag trott.

Bilderna däremot var härliga, jämfört med det gamla objektivet Canon 100-300mm. Det kanske dock inte är det ultimata fotbollsobjektivet? Verkar ju som många kör med Canon 70-200/2.8...

Finns det något zoomobjektiv upp till 300 eller 400 som kan rekommenderas? Helst med ljusstyrka 4. Kostnad ca 6-7000 kr?

Hejsan !!

Ja kör med ett 70-200/2,8 L IS USM och även ett 300/2,8 L IS USM !! Ett billigare alternativ är Sigma EX 120-300/2,8 HSM !! Men iom att jag har ett Canon Hus så vil jag också andvända Canons egna objektiv. De funkerar bäst så !!

Det framgår ju inte om kompisen använder en digitalkamera med 1,6 förstoring, men även med en småbildskamera tycker jag man klarar sig långt med 300 mm för just fotboll. När det händer saker på längre håll än att det räcker är det oftast skymt ändå (beroende på var man sitter förstås).

Kanske ett kamerahus med 70-200/4L och ett med 300/4L IS skulle vara något? :)

Tack för alla svar. Sigma-annonsen verkar intressant.

Ett objektiv med 2.8 hade såklart varit en dröm (förutom att de ska vara tunga), men då känns det nästan som man får ha foto som yrke om man ska lägga ner så mkt pengar. Glenn, har du foto som yrke?

Ska kolla på de övriga alternativen också! En konverter känns onödigt dyr, 3000:-, men det är ju billigare än nya objektiv...

Lövet skrev:
Tack för alla svar. Sigma-annonsen verkar intressant.

Ett objektiv med 2.8 hade såklart varit en dröm (förutom att de ska vara tunga), men då känns det nästan som man får ha foto som yrke om man ska lägga ner så mkt pengar. Glenn, har du foto som yrke?

Ska kolla på de övriga alternativen också! En konverter känns onödigt dyr, 3000:-, men det är ju billigare än nya objektiv...

För tillfället är det en hobby men jag fotar åt olika tidningar ibland.. Är en sk frilansare !! Drömmen är ju att de ska bli mitt yrke !! Objektiven ja har köp är dyra men jag har ingen dyr villa ej heller fru eller stor Volvo :)

Förstår inte den här diskussionen.
Om inte räckvidden med 200 mm på f4 räcker så räcker väl inte heller 200 mm på f2,8. Zoomomfånget är ju detsamma och lite för kort för helplansfotboll. Går det ut på bättre ljusstyrka + konverter så förstår jag bättre.
Ett 70-200 2,8 är inte heller det optimala fotbollsobjektivet, däremot det optimala hockeyobjektivet IMO.

BugEyes skrev:
Förstår inte den här diskussionen.
Om inte räckvidden med 200 mm på f4 räcker så räcker väl inte heller 200 mm på f2,8. Zoomomfånget är ju detsamma och lite för kort för helplansfotboll. Går det ut på bättre ljusstyrka + konverter så förstår jag bättre.
Ett 70-200 2,8 är inte heller det optimala fotbollsobjektivet, däremot det optimala hockeyobjektivet IMO.

John syftar nog mest på de andra två objektivet som Glenn tog upp i sitt första svar och mest på Sigma EX 120-300/2,8 HSM om jag inte också har misstagit mig helt.

Fast 300mm lär väl inte räcka om man vill täcka in en hel fotbollsplan och kunna ta "närbilder" på spelarna?
Även om man fotar digitalt.

Tobiasl skrev:
Fast 300mm lär väl inte räcka om man vill täcka in en hel fotbollsplan och kunna ta "närbilder" på spelarna?
Även om man fotar digitalt.

Hejsan !!

Jodå det räcker väl till !! Man har ju 2 ben så man kan flytta på sej ibland :) Men kliv helst inte ut på planen bland spelarna. Bättre att dom närmar sej dej i stället.

ANNONS
Götaplatsens Foto