Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon's 85/1.2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolz

Avslutat medlemskap
Hej!

Eftersom mitt frilansplåtade går bättre och bättre så är jag på G att köpa på mig lite fler riktigt ljusstarka gluggar inför höstens inomhussportsplåtande av typ handboll, pingis etc.

Kör med 1D MarkII idag och har bl.a. 50/1.8 och 135/2.0 i min arsenal men vill gärna utöka denna med ytterligare snabba gluggar.

Har funderingar på detta objektiv bl.a. men är lite fundersam på dess snabbhet i fokuseringen utan USM-motor.

Upplever ni det som lite segt ni som har ett sådant eller kan man helt enkelt leva med det? Bildmässigt tror jag det räcker långt.

Så, skall jag använda mina stålar till ett dyligt objektiv? Tacksam för svar givetvis.

//Ronney

Efter att ha följt diskussioner på fredmiranda.com är slutsatsen att för sport är 85 1.2 oftast för långsam. Dels pga avsaknaden av USM. Dels för att det är främst ett porträttobjektiv med extremt kort skärpedjup. Långsammare fokus gör det extremt exakt. Flera på FM har både 85 1.2 och 1.8 för att använda i olika situationer.
Detta sagt så innebär det inte att det är helt oanvändbart till rörliga motiv. Är motivet nära fokusplanet behöver inte glasen röra sig så långt och fokuseringstiden inte mycket längre än andra objektiv.
Har själv haft både 85 1.8 och 135L och dessa är båda väldigt fokussnabba.

A

Jag har sett en del exempel på sportbilder med 85/1.2 som är mycket bra, men jag tror det kräver en bra teknik med förfokusering på lämpligt avstånd så att objektivet inte behöver flytta fokus alltför långt.

85/1.2 är kolossalt frestande, mycket hög "vill ha"-faktor. Ska man vara realistisk så tycker jag det är smartare att köpa 85/1.8 - kanon för sport - plus en eller annan glugg eller ett kamerahus till för mellanskillnaden, det ger mer för sportbilderna än vad ett 85/1.2 gör. En generalisering som håller är att 85/1.2 är ett porträtt- och studioobjektiv medan 85/1.8 är fint för sport och inte alls dåligt för porträtt heller.

jag har ett 85/1,2. det är ett underbart objektiv om man kollar till ljusstyrka,skärpa och robusthet. en självklar favorit om man ska plåta porträtt, inget snack om saken. men jag e tveksam till att använda den till sport. det e nog lite för slö för det. jag skulle rekommendera dig 85/1,8 om det var det du tänkte använda den till. /P

Anders Östberg skrev:
....En generalisering som håller är att 85/1.2 är ett porträtt- och studioobjektiv medan 85/1.8 är fint för sport och inte alls dåligt för porträtt heller.
När använder man bländare 1.2 vid porträttfotografering?

matnyttige skrev:
När använder man bländare 1.2 vid porträttfotografering?

Själv tycker jag att f/1.2 oftast ger för tunt skärpedjup, det blir för mycket av en effekt istället för kontrollerat skärpedjup. Om man fokuserar på ögonen så är det i min smak trevligt om nästippen och öronen också är i fokus, och då behövs lite mindre bländare. Ibland funkar det dock.

Nu har ju ett objektiv fler egenskaper, 85/1.2 ger bla. mycket vacker och mjuk backgrundsoskärpa och pastelliknande färger som passar bra till porträttbilder.

Men fråga inte mig, jag fotar helst inte människor. :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag satt ofta förr med en 85 1.8 på handboll. Den gluggen är nästan synonym med denna sport. Med en 1.2 kan jag tänka mig att skärpedjupet blir alldeles på tok för litet.

Jag hade iaf valt bort en 1.2 glugg.

Tackar allra ödmjukast för era svar!

Det lär med stor sannolikhet bli 85/1.8. Är ju "lite" billigare i inköp plus att ni med fler tycks vara bra nöjda med det. Är nog det som tar mig ytterligare framåt i mitt plåtande känns det som.

//Ronney

Jag är supernöjd med min 85/1,8 som jag haft i 10 år. Den har snabb autofokus till skillnad mot 1,2:an och är betydligt mindre och lättare.

1,2 är visserligen lockande men kameraväskan är redan för tung.

Det bidde 1.8

Hej!

Jag bestämde mig för 1.8:an och fick hem den idag. Ser framemot att köra med den under kommande inomhussäsong där den blir med stor säkerhet en fin förstärkning till 50/1.8 och 135/2.

Tack än en gång för era kloka inlägg! //Ronney

ANNONS
Götaplatsens Foto