Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canons bästa allt-i-allo-objektiv
- Trådstartare Mobergs
- Start datum
MrDip
Aktiv medlem
söker ett objektiv till en canon eos 50d som man man kan använda till det mesta och få ett bra resultat. någon som har några förslag?
Jag växlar oftast mellan Canon 24-70L f2.8 och 70-200L f4.0 IS, 24-70 sitter på mest.
apersson850
Aktiv medlem
Ett annat förslag kan vara EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM. Eller kanske EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM? Sjävl använder jag ofta EF 24-105 mm f/4L IS USM, men jag fotograferar ofta sådant som vinner på lite snävare bildvinkel.
larjo
Aktiv medlem
Det är svårt att svara på din fråga. Vad som är bäst all upp till betraktaren.
Ser att du ställt samma fråga för några månader sedan. Där radas det upp några bra alternativ.
Har man inga referenser själv så är tipset att köpa en begagnad kit- eller superzoom och ut o fota massor. Efter ett tag ger det sig lite själv vad du behöver. Och tyvärr är inte ett objektiv lösningen...
/L
Ser att du ställt samma fråga för några månader sedan. Där radas det upp några bra alternativ.
Har man inga referenser själv så är tipset att köpa en begagnad kit- eller superzoom och ut o fota massor. Efter ett tag ger det sig lite själv vad du behöver. Och tyvärr är inte ett objektiv lösningen...
/L
kmg
Medlem
Det är svårt att svara på din fråga. Vad som är bäst all upp till betraktaren.
/L
Det är bara att hålla med.
- Fundera först på vad som skall fotas, och från vilket avstånd.
En "framåt" fotograf klarar sig väldigt långt med att "trycka upp" en vidvinkel i ansiktet på folk.
Fotograf "blyger" behöver säkert nåt med avsevärt längre brännvidd, kanske 200 mm.
Så frågeställaren skall nog gå tillbaka till ruta ett och fundera över användningen.
Curt L
Aktiv medlem
Om du bara skall ha ett objektiv som skall klara det mesta och dessutom vill ha bra resultat, då finns Canons superzoom EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM att tillgå. Den kostar dock en bra slant och väger mer än 1,5 kilo. Är du ute efter mer vidvinkel, tele eller bättre ljusstyrka, måste du ha ytterligare något objektiv, det finns helt enkelt inget allt-i-allo.
HusKul
Aktiv medlem
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
ja inte kan man med bästa vilja i världen säga att ovan nämnda fullformats-L-optiker kan anses vara bästa alltiallooptiken på en 50d, att köpa ett 24-70-objektiv som enda till den skulle jag anse som urkorkat. Bästa skulle jag snarare säga vara nya 15-85 där du även får relativt hög kvalitet på bilderna. 18-200 ger lite sämre resultat men stor flexibilitet så det är också ett bra förslag, liksom 18-135.
shamrock13
Medlem
ja inte kan man med bästa vilja i världen säga att ovan nämnda fullformats-L-optiker kan anses vara bästa alltiallooptiken på en 50d, att köpa ett 24-70-objektiv som enda till den skulle jag anse som urkorkat. Bästa skulle jag snarare säga vara nya 15-85 där du även får relativt hög kvalitet på bilderna. 18-200 ger lite sämre resultat men stor flexibilitet så det är också ett bra förslag, liksom 18-135.
Jag är uppenbarligen urkorkad men trots detta så blir det fina bilder i många olika sammanhang när jag använder min 50D med 24-70 2.8L. ;-)
Är ruskigt nöjd med detta objektiv som standard men visst hade det varit bra att ha lite kortare brännvidd i vissa situationer. Att objektivet är ljusstarkt och riktigt skarpt på alla bländare tycker jag är dess främsta fördelar och det gör att man kan plåta i de flesta situationer utan blixt förutom inomhus i dålig belysning. Nackdelen med objektivet är väl främst vikten, vilket jag iofs inte irriterar mig på, och att lite mindre brännvidd varit bra i kombination med cropped sensor. Den främsta frågan att ställa sig tror jag kan vara om man efterfrågar hög bildkvalitet eller kan kompromissa en smula för att få det smidigare.
Rapidhour
Aktiv medlem
Trådskaparen efterfrågar en "allt i allo zoom" och dit hör tyvärr inte 24-70 eller 24-105. Dessa
zoomar ger ingen vidvinkel alls på en 50d.
Jag kör själv mest med 24-105 på, som jag trivs mycket bra med, då mitt behov på vidvinkelsidan oftast inte är så stort, men det är alltså ingen "allt i allo zoom".
Nej, 15-85 ligger nog bättre till, om än lite för lite på telesidan.
Så tyvärr, minst ett par, tre objektiv får man nog kosta på sig för att kunna täcka upp de flesta
behov och dessutom få bra resultat. Det är ju lite det som är vitsen med en systemkamera, att
man kan skifta glugg efter behov.
zoomar ger ingen vidvinkel alls på en 50d.
Jag kör själv mest med 24-105 på, som jag trivs mycket bra med, då mitt behov på vidvinkelsidan oftast inte är så stort, men det är alltså ingen "allt i allo zoom".
Nej, 15-85 ligger nog bättre till, om än lite för lite på telesidan.
Så tyvärr, minst ett par, tre objektiv får man nog kosta på sig för att kunna täcka upp de flesta
behov och dessutom få bra resultat. Det är ju lite det som är vitsen med en systemkamera, att
man kan skifta glugg efter behov.