Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons gummilock är dumma (var: "Gaaah! blir så förbannad!")

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Gaaah! blir så förbannad!

Vi lever på 2000 talet. Ialla fall jag är van vid saker som är utprovade och testade. Poduktionsfel kan ajg leva med, tillhör väl också min generation att i dagens datautvecklade saker så är det inte alltid sakerna funker omgående. men direkta konstruktionslösningar som får leva vidare i generation efter generation har jag ingen förståelse för alls!

Det jag pratar om är Canons fruktansvärt idiotiska "gummilock" som täcker deras olika uttag, fjärrkontrollskontakten, blixtkontakten, PAL o allt vad det nu är, detta täcks med ett gummilocks som är styvt och som har små "gummipinnsploppar" som ska ner i några hål, tar ju fan en evighet o få på skiten efter användning!

Re: Gaaah! blir så förbannad!

Instämmer absolut om att det där gummit borde slopas. (även om det nog inte är meningen att man ska "rycka bort" hela biten så som det nästan låter att du gjort;))

Jag hade föredragit "riktig" lucka. Så som de luckor som finns på gamla hederliga analoga över vissa knappar (där jag hellre sliter bort luckorna för att komma åt iof.)

/aldrig nöjd

Re: Re: Gaaah! blir så förbannad!

lottawe skrev:
som de luckor som finns på gamla hederliga analoga över vissa knappar
Vad är det för luckor på vad för knappar? Jag föreställer mig något i stil med spärren för avfyrningsknappen i atomubåtarna :)

På några eos finns lucka över knapparna man använder för isoinställning mm. Bra om man vill pressa även om kameran annars känner av själv.

Re: Re: Re: Gaaah! blir så förbannad!

jimh skrev:
Vad är det för luckor på vad för knappar? Jag föreställer mig något i stil med spärren för avfyrningsknappen i atomubåtarna :)

haha överdrvningsministern Jim... :)

det bara vi med budget kameror typ 350D och 20D som sitter med skiten eller har alla Canon kameror detta?

Re: Re: Re: Re: Gaaah! blir så förbannad!

Kalle_B skrev:
det bara vi med budget kameror typ 350D och 20D som sitter med skiten eller har alla Canon kameror detta?
Kanske. Jag har iaf bättre variant på en, men katastrofvariant på en annan.

Jim, de gamla manuella av Canon är också "hederliga" förstås;)

haha, jag älskar nya rubriken...

"Canons gummilock är dumma"

Känns ju inte alls som lekis språk....

Re: Gaaah! blir så förbannad!

Kalle_B skrev:
Vi lever på 2000 talet. Ialla fall jag är van vid saker som är utprovade och testade. Poduktionsfel kan ajg leva med, tillhör väl också min generation att i dagens datautvecklade saker så är det inte alltid sakerna funker omgående. men direkta konstruktionslösningar som får leva vidare i generation efter generation har jag ingen förståelse för alls!

Det jag pratar om är Canons fruktansvärt idiotiska "gummilock" som täcker deras olika uttag, fjärrkontrollskontakten, blixtkontakten, PAL o allt vad det nu är, detta täcks med ett gummilocks som är styvt och som har små "gummipinnsploppar" som ska ner i några hål, tar ju fan en evighet o få på skiten efter användning!

Att få på "gummit" är ett gammalt problem, speciellt när det är brådis ;)

Nä, jag håller med, det hela känns som en nödlösning. Bättre vore tätade luckor som snabbt kan öppnas och stängas.

/Johan

Ni använder dem för sällan. Jag har absolut inga svårigheter att få min på plats, den var ganska hård i början, men på senare år är den rätt slapp......8|

Jag vet att det var jobbigare på de enklare modellerna, men när man kör med yrkesmodellen så funkar det bra.

Ovanstående kan läsas med olika syn på vad det står och jag tar inget ansvar för olika personers tolkningar av texten. ;)

Något som jag däremot stör mig på är det glapp som uppstått i FW-anslutningen.

(Även detta kan tolkas olika beroende på personens förmåga att läsa mellan raderna....)

Jeppe skrev:
Ni använder dem för sällan. Jag har absolut inga svårigheter att få min på plats, den var ganska hård i början, men på senare år är den rätt slapp......8|

Jag vet att det var jobbigare på de enklare modellerna, men när man kör med yrkesmodellen så funkar det bra.

Ovanstående kan läsas med olika syn på vad det står och jag tar inget ansvar för olika personers tolkningar av texten. ;)

Något som jag däremot stör mig på är det glapp som uppstått i FW-anslutningen.

(Även detta kan tolkas olika beroende på personens förmåga att läsa mellan raderna....)

Du ger gansak mycket utrymme för fri tolkning.. ;)

Jahupp... ditt tips är att "jucka" med luckorna mycket så dom blir slappare? jag får väl sitta o tvångsöppna sakerna då så det blir lättare i framtiden att dona med luckorna.

Ska väl förtydliga mig med att säga att luckan på 20D är av en klart sämre konstruktion. Den går t.ex. inte att svänga runt såsom det gör på 1D-modellerna. Därav den klart svårare hanteringen.

du som ahr värsting prylarna, kan inte du plåta en fin macrobild av din lucka så jag ser hur fan en vettig sak funkar?

bara luckan kan få mig o byta modell... kanske inte idag, men en dag blir väl sådana kameror begagnade...

ANNONS
Götaplatsens Foto