Annons

Canons IP4500 kvalité?

Produkter
(logga in för att koppla)

ullberg

Medlem
Har skrivit ut många fina bilder med denna skrivare men har märkt att lite "komplexare" bilder, se mitt adderade exempel så blir utskriften markant mörkare och tappar all lyster. vet någon vad det kan bero på?

Bilagor

• img_8779.jpg
    img_8779.jpg
    89.9 KB · Visningar: 583
Min Canon 4500 är tvärtom. Den ljusar upp bilderna väldigt mycket så jag måste gå in och dra ner den i skrivarinställningarna, annars blir bilder med mörk bakgrund helt åt helvete.
Min skärm är inte kalibrerad, men de många hundra bilderna jag skrivit ut via Crimson blir helt perfekta, så jag tror att det är någon skrivarprofil/inställning som spökar.

Jag har inte just denna modell men några andra från Canon, jag tror inställningarna är liknande. Jag har tidigare haft svårt at få till det. Nu tycker jag dock att resultatet blir acceptabelt om än inte perfekt (har inte kalibrerat skärmen t ex).

Vad har ni för inställningar under "Färg/Intensitet"? Jag kör med manuell och sedan ICM.

Provade även att använda Intensitet=ljus men det blev för ljust tycker jag.

Det finns verkligen massor av inställningar som påverkar resultatet. Valet av papperstyp som du använder har också stor inverkan!

Mvh
Anders

Dez skrev:
Vad är ICM?

ICM = Imacge Color Managment, windows färghantering.

När jag väljer Manuell färgjustering har jag tre val, "Drivrutinsmatchning", "ICM" och "Ingen".

Så här ser det ut både på min 9000 Pro och MP600R:

Bilagor

• manuellfärg.jpg
    manuellfärg.jpg
    40.5 KB · Visningar: 406
Skall väl tillägga att jag då i Lightroom (som jag använder för utskrift av blder) gör valet "Color Mangament, Profile: Managed by Printer"

För mig ger det bästa resultatet.

Ett alternativ är att välja "ingen" på skrivaren och välja en profil i Lightroom men jag har i ärlighetens namn inte fattat vilken profil jag skall välja för vilket papper!

Mvh
Anders

H Anders skrev:
Numret (tex SP4) anger kvalieten, ju högre nummer desto högre kvalitet.

Nu har testat lite och blivit lite klokare.

Jag är dock lite tveksam till att ett högre nummer skulle vara en högre kvalité? Jag tycker det mesta tyder på tvärtom!

I pdf:en står:

If there is no ICC profile for a particular number available in the print quality bar, use a higher print quality number than the number currently selected. For example, SP3 is selectable in the print quality tool bar, but is not available in the ICC profile, so use SP2 instead.

Vet inte riktigt hur man skall tolka detta!? Dessutom är information från 2003 om jag minns rätt och det ser ju lite annorlunda ut i dagens drivrutin.

Nåväl, det som får mig att tveka om rangordning är att om jag går i och väljer "Anpassad" i skrivardrivrutinen för bildkvalité så finns det en slider. Där är 1 "fin" och 5 "snabb". Vissa val är gråade och dessa tycker jag följer profilnamnen jag ser när jag skall välja profil i LR. Det stämmer också överens med valen för papperstyp i drivrutinen.

T ex för Photo Paper Plus Semi-Gloss kan jag i drivrutinen välja 1 eller 3 och i LR har jag SG1 och SG3.

För Photo Paper Pro har jag i skrivaren 1 2 och 3 och i LR PR1, PR2 och PR3.

För Fine-Art papperen finns det bara kvalité 1 i profilerna vilket verkar rimligt.

Alltså jag är tämligen säker på att 1 måste vara högsta kvalité. Jag har kört ut lite tester på 10 x15 och det är oerhört svårt att se några skillnader mellan de olika valen!

Skillnade mellan att välja en skrivarprofil i LR och sätta färgkorrigering till "ingen" i drivrutinen gentemot at välja "managed by printer" och ICM i drivrutinen är också mycket liten.

För ett Ilford papper blev förbättringen synbar men för Canon papper vetetusan - vilket i och för sig kanske är väntat?

Knepigt är det och dyrt att testa! :)

Hoppas någon hängde med på mitt resonnemang, det är lite svårt att förklara...

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto