Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canons närbildslins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aboboo

Ny medlem
Hej allihopa!

Jag är total nybörjare inom foto och har nyligen köpt en Canon 550d. Än så länge har jag bara objektiven 18-55 (som medföljde kamerahuset) samt 50/1,8.

Nu läste jag att ett billigt sätt att kunna fota "fusk-makro" är att köpa Canons närbildslins. Har försökt söka svar i andra trådar, men inte hittat något svar.

Min fråga är om det går att koppla på en sådan Canon närbildslins 500D på 18-55-objektivet? Är det någon mening, eller är det objektivet för dåligt för att få skapliga makrobilder?
Såg att det även fanns en annan modell, 250D. Ger denna "mindre förstoring" så att säga och således ett sämre köp?

Tack på förhand!
Mvh Henrik

Båda Canons närbildlinser finns med 58mm diameter och passar till 18-55/3,5-5,6 IS om det är det objektivet du har.
Det blir en viss försämring av bildkvalitén om man sätter på filter/linser men Canons närbildlinser är av mkt hög kvalité så det ska inte ge nåt problem.

250D ger större förstoring än 500D vilket kan kännas lite bakvänt kanske.

Tvärtom

500D gör sig bäst på längre objektiv. Med 250 D har dubbla förstoringen (egentligen halva avståndet) och den passar bra att användas till ditt 50/1,8. Vill du komma ännu närmare kan du även titta på alternativet/komplementet mellanringar. Köp då ett set t.ex. soligor eller Kenko med elektriska kontakter så att automatik av olika slag fungerar. Sedan kan jag rekomendera att använda den inbyggda blixten som fungerar väl för macrofoto om du vill kunna blända ner för bättre skärpedjup utan att använda stativ eller då du vill fota små snabba filurer.

Nedan lite nytagna bilder med den inbyggda blixten (från min hemsida)

http://www.naturreportage.se/manadens_10/juli_10/blandad_natt_aug10.htm

http://www.naturreportage.se/manadens_10/juli_10/torhamnsnatt1.htm

Lycka till!

Om du köper 250D och ska använda det på ditt 50/1,8 så har det objektivet 52mm filterdiameter.

En idé skulle kunna vara att köpa 58mm filter och en stepring 52-58mm det skulle göra att du kan använda närbildslinsen på båda dina objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto