Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons normalobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Funderar lite på Canons 50/1,4 USM. Det verkar som om den varit med ett tag nu. Vet någon av er om en ny version ev. är på väg?

Om man jämför den med den aningen ljussvagare kusinen 50/1,8, så verkar det som om skillnaden i skärpa inte är så stor. Men hur der det ut med snabbheten i autofokus? Är den märkbar?

mvh Janne

Det finns två saker som talar för ett 50/1,4 byts ut eller kompletteras med en ny.

- 50/1,4 ger inte avståndsinfo vilket E-TTL II-systemet behöver för att vara maximalt effektivt.

- 50/1,0L är nerlagd och det saknas en grym 50:a. Jag skulle gärna se en inte för klumpig 50/1,2L USM

Jag misstänker också att något nytt kommer att komma. Tills dess - gör som jag - köp en 1,4 usm begagnad i nyskick för dryga två tusen.

En mycket prisvärd glugg!

ANNONS
Götaplatsens Foto