Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Sony aps-c till Sony aps-c, ff eller ?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasK1

Medlem
Hej,

Har kommit igång och fota (igen de sista 4-5 åren).
Köpte en a5100 begagnat med de två kitobjektiven. (16-55, 55-210)
Har sedan kompletterat med 4 primes (signa art 2,8 - 19, 35, 60mm samt Sonys egna 50/1,8 + en olympus tcon17 att skruva på telezoomen)
Fotar inte särskilt seriöst men lite kul att ta med kameran ut och leka lite när ljuset är fint och man har lite tid, lägger upp nån bild på insta då och då (@kallphoto). Fullkomligt älskar att kameran är liten och smidig, fotar nästan uteslutande med primes om jag inte fotar med tele.

Saknar:
* Bra autofokus och EVF på huset, som är lite slitet.
* Vore kul med skarpare riktigt tele för lite fåglar och djur (och behöver då ovanstående)
* Ev. något skarp snabbt porträttobjektiv

Har funderat på att byta upp mig till a6400 alt a6100. Kanske köpa sigmas nya 100-400mm.
Det slår mig dock att mina små Sigmaprimes är för gamla för att nyttja nya af-systemet.
Blir till att köpa nya objektiv om jag vill använda dessa. inser att det nästan blir att köpa helt ny utrustning...?

Är väl bara jag som kan svara på men hur skulle ni göra? Köpa a6100/a6400 eller a7c? Eller byta till annat märke för liten ff, i så fall vad?
Om jag går på a7c, vilka primes är små, billiga, skarpa och rekommenderas? På önskelistan finns då ett 85mm under 2, övriga primes behöver inte vara lika snabba.
 
Senast ändrad:

PerK

Aktiv medlem
Om du gillar små kameror stanna vid APS-C. FF blir oundvikligen större och dyrare. Jag vet 😃, har Sony A7R4 med ett gäng objektiv....
Det finns flera fina nya fasta Sigmaobjektiv. Sigma 100-400? Bra men en riktig tungklump. Ta Sony APS-C 70-350 i stället, halva vikten och billigare. (Funderar faktiskt på att) köpa det till min FF kamera.)
Jag fotar av och till med Fuji X kamera: Deras X-30 är fin, liten och roligare att fota med än Sony 6xxx serien. Har fina nätta objektiv till bra pris. Ett aber är RAW konverteringen: För bra resultat är Lightroom dåligt. Jag använder då X-Tranfsormer som konverterar till DNG (RAW) - det importerar jag sedan till LR och det blir bra resultat.
Sony 6xxx ger lika bra bildkvalitet som Fuji X, vad än de extrema Fujifantasterna påstår 😊.
 

AndreasK1

Medlem
Tack för svar. Ibland får man ju känslan av att Apc är död och ff gäller. Kanske skulle kört fujifilm från början om man fått starta om. Men är också nöjd med sony.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag hade nog i ditt fall stannat med aps-c. Det finns riktigt fina fasta till båda till bra pris. Tamron har en serie med ljusstyrka 2,8 till fullformat. Sigma och Tokina varsin serie med 1,4 till den mindre sensorn, så du vinner ungefär ett steg i effektiv ljusstyrka med den senare, om du med tiden skulle vilja byta ut saker. Jag tycker Sonys mindre sensor är fantastiskt bra, och personligen föredrar jag dem något över Fuji, men då ska det sägas att jag mest har egen erfarenhet av lite äldre grejor.
 

nutte

Aktiv medlem
Du kan ju fundera på A6600 som nu har fått sänkt pris, cashback mm. Då får du även bildstabilisering till din fasta optik och kan köra lite långsammare slutartid för stilla motiv.
 
ANNONS