Annons

Canons nya budget-fullformat (6D - Rykte)

Produkter
(logga in för att koppla)

Omnicolor

Aktiv medlem
Vad tror ni om detta rykte?

http://www.canonrumors.com/2012/07/canons-next-full-frame-camera-cr2/

Specifications

22mp (Same sensor as 5D3)
19 AF Points
4fps
ISO 100-51200
3″ LCD
Smaller than the 5D Mark II
More Plastic than metal in the construction
Pop-Up Flash (On at least one prototype)
$1999 USD at launch
Launched with a new non-L full frame kit lens (Undisclosed what the lens is)
Compatible with full frame STM lenses

Låter frestande tycker jag. Speciellt om den har vinklingsbar skärm.
En 60D, fast fullformat, skulle vara idealiskt för mig.
Förutom att jag skulle sakna 17-55.........

Mycket intressant med tanke på ryktena om att Nikon ska släppa en budget-fullformatare (D600) också snart.. Konkurrens ger oss konsumenter/småföretagare bättre produkter och lägre priser i längden :)

Det är verkligen dags för FF sensorer i billigare kamerahus. För mig är det perfekt för jag behöver inte en massa funktioner och 10 bps, jag behöver bara det nödvändigaste, men superb bildkvalité i ett litet smidigt kamerahus med FF sensor. Wow.. längtar.. :)

Jag tror att Canon har färdiga prototyper med lite olika specar, redo för produktionslinan med kort varsel.

Jag tror däremot inte att de drar igång någon lina före Nikon annonserat något konkret i den här klassen.

När det gäller specarna så tycker jag de senaste ryktena låter super. Får jag 60D specar plus 5Dmk3 sensorn och följande fokus vid filmning så föredrar jag därefter lägre pris jmf. bättre spec.

Photo rumors brukar ha väldigt säkra rykten, dom har nu publicerat följande specifikation på 6D:

• 20MP full size CMOS senso
  • Image processing engine DIGIC 5 +
  • The body's magnesium-alloy cover only
  • W-Fi internal
  • Built-in GPS
  • 11 Points, Central's cross-sensor F2.8 for AF
  • Best continuous 4.5 frame / s
  • Shutter durability is 100000 cycles
  • Synchro 1 / 180 sec., 30 - 1 / 4000 sec shutter speed
  • Dust-proof
  • LCD monitor is a type 3104k dot
  • Video's full HD (1920 x 1080)
  • ISO 100-25600 (extension 50, 51200, 102,400)
  • Media's SD/SDHC/SDXC (UHS-I compatible)
  • Weight 755 g (including battery and media)
  • Launch (on-sale date): December 2012
  • Estimated street price in Japan is expected to be around 195,000 yen ($2500) for body only, the EF 24-105 mm f/4 kit will cost around 295,000 yen ($3,700)

Photo rumors brukar ha väldigt säkra rykten, dom har nu publicerat följande specifikation på 6D:

• 20MP full size CMOS senso
  • Image processing engine DIGIC 5 +
  • The body's magnesium-alloy cover only
  • W-Fi internal
  • Built-in GPS
  • 11 Points, Central's cross-sensor F2.8 for AF
  • Best continuous 4.5 frame / s
  • Shutter durability is 100000 cycles
  • Synchro 1 / 180 sec., 30 - 1 / 4000 sec shutter speed
  • Dust-proof
  • LCD monitor is a type 3104k dot
  • Video's full HD (1920 x 1080)
  • ISO 100-25600 (extension 50, 51200, 102,400)
  • Media's SD/SDHC/SDXC (UHS-I compatible)
  • Weight 755 g (including battery and media)
  • Launch (on-sale date): December 2012
  • Estimated street price in Japan is expected to be around 195,000 yen ($2500) for body only, the EF 24-105 mm f/4 kit will cost around 295,000 yen ($3,700)

Intressant!

Men jag tror ju knappast på en ny 20 Mpix sensor och en af-sensor med 11 fokuspunkter då det finns en 22 Mpix sensor och en bra fokusmodul från 7D med 19 fokuspunkter. Priset är kanske oxå lite högt...?

Intressant men om specen stämmer så är det en väldigt liten uppdatering jämfört med 5D MarkII och en rätt bra bit upp till Nikons D600.....känns som att dom kunde behållit 5D MarkII istället,uppdaterat den med lite nya funktioner via FW o sänkt priset på den...menar den är nere på ca 16000sek nu...sänk den kanske 2-3000sek till o det är en ruskigt attraktiv "instegs" FF-kamera som lär fortsätta att sälja som smör.

Alltså, dessa specar är lite märkliga.
• synktid på 1/180 s, är det nytt bottenrekord i dålig synktid?
• Inbyggd gps och wifi vore 2012 på alla sätt och vis, för bra för att vara sant?
• Bara en korsformad AF-sensor i mitten, t om 650D har bättre än så.

Lite konstigt att blanda stenåldersspecar med hi-tech-finesser, eller?

Alltså, dessa specar är lite märkliga.
• synktid på 1/180 s, är det nytt bottenrekord i dålig synktid?
• Inbyggd gps och wifi vore 2012 på alla sätt och vis, för bra för att vara sant?

Lite konstigt att blanda stenåldersspecar med hi-tech-finesser, eller?

Instämmer.

Nja, just den ska nog tolkas som att det är på samma sätt som introducerades i och med 40D, alltså att samtliga AF-punkter är korsformiga, men den i mitten har ett helt extra kors, som ger högre noggrannhet vid f/2,8 och bättre.

Alla tidigare och flera senare EOS-kameror hade bara linjära sensorer med högre noggrannhet. Korsformiga kunde de bli (exempelvis på 1D Mark IV och 5D Mark II), men då var andra halvan av korset en linjär sensor med normal noggrannhet.

ANNONS
Götaplatsens Foto