Annons

Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det svåra har nog inte varit att trycka in en massa häftiga videofunktioner utan att just lösa värmeproblemen så att kameran kan funka i en krävande professionell produktion. I dagens stenhårt rationaliserade och tidsoptimerade värld har jag väldigt svårt att se att någon skulle vilja föra in något så fullständigt nyckfullt som en kamera som överhettar precis närsomhelst. Så det tar nog ett tag innan Canons nya 5:a kan bli ett vettigt realistiskt val för de som har högre krav än att använda den som en häftig leksak.
På en stillbildskamera är nog 8K-video mycket riktigt något av en leksaksfiness. Den professionelle videograf som vill ha 8K-video väljer väl en videokamera istället?
 

PMD

Aktiv medlem
Men man undra varför inte canon gjort den fläktkyld som BMD pocket 6k eller panasonic s1h för att slippa detta problem. Hade ju varit värt att den var något större för att få den användbar.
Förmodligen för ett EOS R5 inte i första hand är en videokamera för 8K-video. 8K är en finess de slängde in för att det går, inte för att det är det absolut viktigaste användningsområdet för den kameran. En fläkt skulle troligen göra kameran impopulär bland exempelvis stillbildsfotografer.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är nog ett bra användningsområde, men hur länge behöver man videofilma ett åskväder för det ändamålet?

Är det f.ö. ett vanligt användningsområde för professionella videografer?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ja, det är nog ett bra användningsområde, men hur länge behöver man videofilma ett åskväder för det ändamålet?

Är det f.ö. ett vanligt användningsområde för professionella videografer?
Tills man fångar en blixt. Utmärkt tillfälle för kortare sekvenser.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Om du gör lite djupdykning i ämnet så kanske du hittar ett svar på din fråga.
Om du påstår en sak får du väl komma med något. Varför skulle inte R5 gå att jämföra med a7sII är min fråga?

Vad ska jag läsa på om, jag vet mycket väl ungefärliga specifikationer på r5, a7sii, s1h även a7rIII? Jag har även arbetat med a7sii och a7rIII (även II) inom videoproduktioner.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är 8K-video någon slags standard för musikvideos idag? Kräver skivbolagen 8K?
Nej, aldrig påstått det går går bra med 2k eller 1080p men är nog en fördel att lämna det i 4k/UHD. Men nu pratade vi väl om överhettningproblematiken inte om vilken kamera eller upplösning som lämpar sig för vissa saker. Men om man kollar tabellen så gäller det även 4k fast då andra tider.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nej, aldrig påstått det går går bra med 2k eller 1080p men är nog en fördel att lämna det i 4k/UHD. Men nu pratade vi väl om överhettningproblematiken inte om vilken kamera eller upplösning som lämpar sig för vissa saker. Men om man kollar tabellen så gäller det även 4k fast då andra tider.
Vanlig 4K 30p har ingen begränsning pga av överhettning.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ja, det är nog ett bra användningsområde, men hur länge behöver man videofilma ett åskväder för det ändamålet?

Är det f.ö. ett vanligt användningsområde för professionella videografer?
Ingen aning hur vanligt det är men kan inte vara helt ovanligt då, dpreview skrev en artikel om det och dessutom ML utvecklade en funktion för det.
 

PMD

Aktiv medlem
Överhettningsproblemet är väl ett stort eller ett litet problem beroende på hur man använder kameran?

Om man inte kan utföra sitt uppdrag med en EOS R5 så får man väl välja en annan kamera som kan spela in video i 8K utan överhettning efter 20 minuter?

En professionell videograf letar väl vidare efter ett lämpligt verktyg istället för att gnälla på ett som inte passar?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör

Här är dokumentet från Canon. har varit med om att Sony a7sII överhettat.

egentligen är rulltiderna inget stort problem men man undrar säg att man filmaren scen och rullar 1-2 min pausar 2-3 hur mycket tiden blir då? Värre är det väl om man gör långa intervjuer eller har det som liveprodiltion.

men alla miljöer är inte rumstemperatur. Har varit på stålverk och andra industrier eller odlingar där det är mycket varmare.

De flesta hade redan räknat ut att den skulle bli varm men frågan är hur det kommer fungera i praktiken.
jag skulle välja 4K/30 för intervjuer och då finns inget överhettningsproblem.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Överhettningsproblemet är väl ett stort eller ett litet problem beroende på hur man använder kameran?
Skulle vilja säga att det är ett problem så fort man ska använda den i produktion och du har en betalande kund. Visst klart det finns undantag men du vill inte ha utrustning som krånglar. Har varit med på inspelning när en RED one (detta var länge sedan) överhettade på sista tagningen, tog en timme att få igång den. Tror inte de som hade hand om budgeten var särskilt glada, de fick betala övertid för teamet. >10 pers. Har varit med en annan gång när en kran dog pga överhettning tog 2-3 timmar att lösa. Nu kanske inte denna r5 kommer användas på dessa typer av produktioner främst men säg att du är en fotograf på en dagstidning och du fotar massa saker och sen ska du filma en intervju och kameran blir överhettad.
 

PMD

Aktiv medlem
Eftersom Canon har redovisat vilka parametrar som gäller för överhettning så är det väl lämpligt att välja sådana som inte gör att man riskerar överhettning? Ingen kan väl bli speciellt överraskad att kameran blir överhettad om man överskrider de av Canon specificerade parametrarna?

Välj verktyg efter uppgift, alltså.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
jag skulle välja 4K/30 för intervjuer och då finns inget överhettningsproblem.
Men vi kan ju inte vara säkra på att den inte överhettar förens folk har testat kameran. Säg att du är ute en dag i solen då är det inte säkert det står ju till och med att det gäller vid 23 grader. Vad händer vid 25 eller 30 grader. Detta är mer intressant att veta för det kan bli rätt varmt även i Sverige och särskilt om du måste vara i solen. Det är det jag menar med verkliga tester.

Skulle aldrig välja 30fps för en intervju, det blir riktigt fult om du frågar mig, dessutom är det 25 som gäller för broadcast. Jag skulle inte välja något annat än 24/25 fps för det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är nog en dålig idé. Det var läckage på undersidan som dödade rätt många Canon EOS 5D II under en antarktisexpedition arrangerad av Michael Reichmann. Ungefär en fjärdedel av de kamerorna slutade fungera pga fukt. Det visade sig att vatten samlades mellan kameran och batterigreppet och sipprade in i kameran.
Ja men det var ju för att de hade vetikalgrepp monterade och att vatten samlades mellan hus och vertikalgreppet. Vertikalgrepp, är det verkligen vanligt att filmare har det?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja men det var ju för att de hade vetikalgrepp monterade och att vatten samlades mellan hus och vertikalgreppet. Vertikalgrepp, är det verkligen vanligt att filmare har det?
Jag vet inte hur vanligt det är bland videografer. Även videografer kanske tycker att det är praktiskt att inte behöva byta batteri så ofta?

Kameran var ju klart felkonstruerad. Man skulle kanske kunna tänka sig att göra tätningen mellan batterigrepp och kamera tät, men jag tror att det vore bra mycket mer komplicerat än att ha tätningar i kamerans undersida.
 
ANNONS