Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canons zoomar fokuserar inte på oändligt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja!

Ps. Hur får man in "Martin Hertsius (Makten) skrev" utan att kopiera som jag gjorde. Har glömt, det var många år sedan jag var inne här. Ds.

Faunan skrev:
Då måste jag stänga av autofokus för den andra bilden annars fokuserar den om och manuellt kan jag fokusera rätt.
Prova att sätta fokus på *-knappen, det gör man i "Custom Function"-inställningarna. Då kan du zooma och trycka på avtryckar-knappen utan att fokusera om.

Och citerar ett inlägg gör du genom att trycka på länken Besvara med citat.

Faunan skrev:
Ja!

Ps. Hur får man in "Martin Hertsius (Makten) skrev" utan att kopiera som jag gjorde. Har glömt, det var många år sedan jag var inne här. Ds.

Klicka på besvara med citat.
Den saken kan jag iaf hjälpa dig med :)

edit: Erik hann före.

nosferatu skrev:
Prova att sätta fokus på *-knappen, det gör man i "Custom Function"-inställningarna. Då kan du zooma och trycka på avtryckar-knappen utan att fokusera om.

Jag har inte provat ditt förslag än men om jag håller avtrycket nere halvägs och fokuserar på vidvinkel och zoomar till tele så är bilden oskarp i sökaren. Gör jag tvärt om och börjar med tele och zoomar till vidvikel innan jag trycker av förblir bilden skarp.

Jag har tagit mängder av testbilder på detta och alla mina tre zoomar 24-205, 70-200 och 10-22 fokuserar för nära på vidvinkel. Senast plåtade jag en timmertrave i 45 graders vinkel och alla zoomarna fokuserade för nära på vidvinkel men rätt på tele.

Tack (alla) för hjälpen med citatet.

Jag tror att dom flesta objektiv, oavsett märke, flyttar fokus när man zoomar.
Så först bildvinkel, sedan fokuserar man.
Att det inte märktes förr (filmtiden) beror väl på att man, dels inte hade direkt tillgång till 100 % upplösning, och att filmen är konkav (konvex?).

eos30 skrev:
Jag tror att dom flesta objektiv, oavsett märke, flyttar fokus när man zoomar.
Det beror på objektivets konstruktion. Vissa behåller fokus vid zoomning, andra inte. I Rolfs fall så SKA de uppenbarligen behålla fokus, eftersom det funkar åt ena hållet.
Antagligen är det helt enkelt så att AF är för osäker i vidvinkelläge. Zoomar man in så "ser kameran bättre" förstås, och då hamnar fokus rätt. Jag skulle tippa på att det är kamerahusen som måste justeras.

Makten skrev:

Antagligen är det helt enkelt så att AF är för osäker i vidvinkelläge. Zoomar man in så "ser kameran bättre" förstås, och då hamnar fokus rätt. Jag skulle tippa på att det är kamerahusen som måste justeras.

Det är inte bara när jag fokuserar på oändligt jag ser dessa problem även vid kortare avstånd, se ovan.
När jag ställer in skärpan på ett motiv 30m bort ser allt bra ut i sökaren men när jag öppnar bilden i datorn ligger fokus på kanske 20m.
Jag gjorde en serie på en trädallé (på 60m håll) där fokus satt rätt på 105mm, låg långt före på 50mm och kraftigt före på 24mm samtidigt som det såg bra ut i sökaren (vad jag kunde uppfatta).
Alla bilderna skickades med till Canon RCC i Gbg tillsammans med andra konstigheter (som jag återkommer till). Svaret blev i stort sett "godag yxskaft". "Kameran är nu justerad och om du har större krav på utrustningen får du vända dig dit du köpt den". Det var i stort sett det svar jag fick av honom som ringde och sade att den var klar.

Personligen undrar jag om Canons censorer håller måttet!
Hur fungerar 1D-serien? Jag skulle gärna testa en sådan kamera om det gick. Jag tvivlar på att jag är den enda som har dessa problem, men jag är kanske den enda som ställer höga krav på utrustningen.

Jörgen!
10 ggr lupp till ett dia måste väl vara en betydligt större förstoring än 100% i datorn.

Nu sticker jag ut hakan och säger att jag tror inte alls att det är något fel på vare sig Rolfs 24-105 mm objektiv eller hans kamerahus.

När jag tittar i en skärpedjupstabell så har ett 24 mm objektiv med bländare 4 vid t ex 5 m skärpa från 2,41 m till oändligt. Om objektivet är inställt på oändligt fås skärpa från 4,5 m. Om fokus är inställt på 10-15 m borde alltså skogsbrynet ca 200 m bort vara inom skärpedjupsområdet med mycket god marginal.

Skillnaden i skärpa mellan 15 m och 200 m är förmodligen så liten att inte kamerans fokusdetektor inte kan upptäcka den. Speciellt som man vid 200 m också får ta hänsyn till att dis försämrar kontrasten.

Att kameran fokuserar rätt vid t ex 105 mm, men "fel" vid 24 mm beror nog på att vid 105 mm är skillnaden i skärpa mycket större om objektivet är inställt på 200 m resp 15 m.

Att så många tycker sig ha fokusfel med sina digitala kameror tror jag ibland beror på att man ställer orimliga krav. Även om sensorn har blivit digital är det fortfarande samma teknik som används för fokusdetektorn och objektiven, som på analoga kameror. Däremot har möjligheten att delförstora bilden på datorn gjort det möjlöigt att upptäcka även mycket små fokusfel, som aldrig någon såg med analoga kameror.

Olle

Jag har två hus, 5D och 1D MkIIn, samt 6 st L zoomar. (17-40, 24-70, 24-105, 70-200 IS f/4, f/2.8 IS, samt 100-400).
Har aldrig sett det du beskriver...

Jag förstår inte riktigt hur du fokuserar. Zommar du först till längsta brännviden och ställer fokus varefter du zoomar ut innan du trycker av?

Makten skrev:
Det framgick inte.
Hur blir det om du fokuserar vid längsta brännvidd och sedan zoomar till kortaste, samt knäpper en bild utan att fokusera igen? Blir det rätt då?

Det heter fokus, ingenting annat. Inte konstigt att folk stavar illa när inte ens lärarna vet vad som är rätt och fel.

Jag syftade på min egen formulering, inte stavningen av fokus respektive focus.

Jösses...

Olle skrev:
När jag tittar i en skärpedjupstabell så har ett 24 mm objektiv med bländare 4 vid t ex 5 m skärpa från 2,41 m till oändligt. Om objektivet är inställt på oändligt fås skärpa från 4,5 m. Om fokus är inställt på 10-15 m borde alltså skogsbrynet ca 200 m bort vara inom skärpedjupsområdet med mycket god marginal.

Hej Olle!
Det är faktiskt något jag också funderat över. Varför har jag så kort skärpedjup på ett 24mm objektiv? Faktum är att det finns inte det skärpedjup du talar om. Om jag hade det skulle det inte vara något problem.
När jag tittar noggrant på den bild denna tråd börjar med så ligger det skärpa på 5-6 stolpar resten är oskarpa både framför och bakom. Så kort skärpedjup borde det inte vara på ett 24mm.

Kvarstår också att på nära håll syns oskärpan tydligt både där den börjar och slutar. Om skärpan skulle gå ända till oändligt skulle man inte se ett så tydligt slut.

Tibor skrev:
Jag har två hus, 5D och 1D MkIIn, samt 6 st L zoomar. (17-40, 24-70, 24-105, 70-200 IS f/4, f/2.8 IS, samt 100-400).
Har aldrig sett det du beskriver...

Har du provat att fokusera mot en vägg i snäv vinkel med full glugg på samma punkt i tele och vidvinkelläge? Skärpan skall sitta på samma ställe men med olika skärpedjup.
I mitt fall är det inte så. Jag plåtar som vanligt, med andra ord fokuserar och trycker av. Inga konstigheter, det är bara resultatet som blir konstigt.
När jag köpte mitt 30D gjorde jag det med 10-22 på och tog några bilder innan jag satte mig i bilen hem. Tog också några med min A620 kompaktkamera på motsvarande 35mm) för att jämföra. De enda bilder som blev bra var med A620, på de andra fanns ingen skärpa eller så låg den helt fel. Det objektivet fick jag byta men det nya är inte särskilt mycket bättre.

Faunan skrev:

Jörgen!
10 ggr lupp till ett dia måste väl vara en betydligt större förstoring än 100% i datorn.

Nej 10 ggr ger inte samma förstoring.
Kolla i redigeringen hur stor bilden blir i cm när du kollar på den i 72 pixlar/tum.
Det motsvara meterförstoringar på väggen (82x123cm EOS 20D)

hej

en reflektion till

om skärpeinställningen skett i ett zoomläge och bilden är tagen i ett annat utan att fokusera om så:
1. Då är ju inte kamerahuset inblandat i själva skärpan, den ställdes ju i det läget man inte kommer att ta bilden, men fått intrycket att då har du inga problem, problemet kommer bara om du efter fokuseringen zoomar innan bilden tas.

2. Om det är så, dvs du fokuserar o sen zoomar har även jag sett det på mitt 70-200/2.8 och i så fall finns en gammal som gatantråd om detta där bla flera andra menade att det borde gå att zooma men de fick problem. Jag ser det i studio då jag fotar modeller och om jag fokuserar i ½ bild på ögonen tar en bild, sen håller kvar avtryckaren nere och zoomar in ansiktet så kan ögonen lätt bli oskarpa men var skarpa i ½ bilden.

3. Jag envisas fortfarande om varför fokuserar du så långt bort i vidvinkelläge, om du fokuserar efter typ 1/2 sträckan, blir det inte bättre då eller om det är djupt landskap, efter 1/3?

Roine

Du svarade aldrig på Tibors fråga hur du gör när du fokuserar?

De flesta av Canons L zoomar är av så kallad inner fokuseringstyp såvitt jag har förståt, och en av egenheterna med dessa är att det finns ingen garanti att fokus behålles om man zoomar efter skärpe inställningen, det brukar vara nämnt i den lilla bruksanvisningen som kommer med objektivet om det är så. Själv har jag aldrig upplevt problemet du beskriver men jag har inte just den L zoomen men 3 andra och fokuserar alltid i den brännvid som jag tar bilden...

Mvh

roinek skrev:

Jag envisas fortfarande om varför fokuserar du så långt bort i vidvinkelläge, om du fokuserar efter typ 1/2 sträckan, blir det inte bättre då eller om det är djupt landskap, efter 1/3?

Roine

Det jag gör nu är att ta testbilder för att komma underfund om problemet. Allt började med att bilder blev oskarpa vid vanlig fotografering, skärpan låg för nära.
Jag har provat 1/2 och 1/3 men (som någon varit inne på) skärpedjupet räcker inte till. Kanske är det där problemet ligger. Plåtade en hästhage på bl.5,6 och fokuserade på ca 50m och räknade med att hela bilden skull bli skarp men fokus låg på 20m och allt såg oskarp ut. Tog också några med fokus längre bort men även de såg oskarpa ut för skärpedjupet var så kort.

Det är som om skärpan bara räcker en bit in i bilden. Jag tror problemet ligger i 30D-huset för efter servicen har 5D fungerat bättre även om jag inte är helt nöjd.

magnusekarlson skrev:
Du svarade aldrig på Tibors fråga hur du gör när du fokuserar?

De flesta av Canons L zoomar är av så kallad inner fokuseringstyp såvitt jag har förståt, och en av egenheterna med dessa är att det finns ingen garanti att fokus behålles om man zoomar efter skärpe inställningen, det brukar vara nämnt i den lilla bruksanvisningen som kommer med objektivet om det är så. Själv har jag aldrig upplevt problemet du beskriver men jag har inte just den L zoomen men 3 andra och fokuserar alltid i den brännvid som jag tar bilden...

Mvh

Jag zoomar alltid först och fotograferar sedan. Det var bara en test jag gjorde tidigare för att se om det skulle bli annorlunda om jag zoomade efteråt. Jag trodde det framgick av att jag "bara fotograferar som vanligt".

hej
oki, kan ju vara en kombo av fromtfokus o att skärpedjupet inte räcker till.

Fråan är hur canons kamror lagrar kalibrerigen. För mitt 50/1.4 felfokuserar lite på men 1Dmk2 men gjorde det inte på 5D jag ägde och inte på 400D som jag nu har som backup.

Har även en fotokompis som sände in sin 1dmk2 N och de klarade aldrig få 50/1.4 att bli bra, de sa att det gick inte justera i nog fina steg.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto