Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canoscan 9000F - problem vid inscanning

Produkter
(logga in för att koppla)

krukvaext

Aktiv medlem
Hoppas detta är en någorlunda korrekt kategori.

Sitter just nu med en drös framkallade 35mm-film, positiv sådan. Bilderna i sig ser finfina ut, korrekt exponerade och med korrekt färgåtergivning (baserat utifrån filmen).
Men, dessvärre så tar bilderna en helt annan form så fort jag provar att scanna in dem. De blir mycket, mycket mörkare, mer kontrastrika och får en skum magenta-ton, och eftersom de blir så mörka så känns det som att viss information som annars borde finnas i bilden inte finns där. Jag använder mig av ScanGear och har stängt av alla försök till autokorrigering (som definitivt inte hjälper), men det är som att det inte har någon riktig påverkan.

Som sagt... negativen (eller ja, positiven) är korrekt exponerade och så, men så fort scannern får tag på dem så blir det pannkaka.

Any clues? Tack på förhand!

//
 

Björn_

Aktiv medlem
Jag tror jag haft ungefär samma problem. Har en CanoScan 8800F. Använde Lasersoft som ingick till Scannern. Jag fick mycket hjälp här på forumet men jag fick aldrig rätt på problemet (Kan tilläggas att jag har jobbat med IT större delen av mitt vuxna liv). Jag hade fått för mig att det var något problem i antingen lightroom eller scannermjukvaran. Jag gav upp till slut.
Efter ett tag uppgraderade jag till Windows 7 och tänkte inte mer på scannern. Kom på tankarna att jag skulle testa igen efter ett tag och vips så fungerade det. Förmodligen hade jag något problem med färgprofilerna i datorn som försvann vid uppgradering (gick från Vista till Windows 7).
Man måste ju förmodligen inte installera om datorn för att få det att fungera, men färgprofilerna i datorn kan spöka en del.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Har samma problem med dia. Man får dra i reglagen en hel del innan det blir bra!
Tänker du reglagen i Scangear, eller? Saken är ju den att så fort man börjar (försöka) pilla med reglagen så är ju bilderna redan mörka vid själva "previewen", vilket leder till att det ser rent utav förjävligt ut om man försöker göra bilderna lite ljusare eller minska kontrasten... sen är ju den där magenta-tonen fortfarande där och härjar..
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag tror jag haft ungefär samma problem. Har en CanoScan 8800F. Använde Lasersoft som ingick till Scannern. Jag fick mycket hjälp här på forumet men jag fick aldrig rätt på problemet (Kan tilläggas att jag har jobbat med IT större delen av mitt vuxna liv). Jag hade fått för mig att det var något problem i antingen lightroom eller scannermjukvaran. Jag gav upp till slut.
Efter ett tag uppgraderade jag till Windows 7 och tänkte inte mer på scannern. Kom på tankarna att jag skulle testa igen efter ett tag och vips så fungerade det. Förmodligen hade jag något problem med färgprofilerna i datorn som försvann vid uppgradering (gick från Vista till Windows 7).
Man måste ju förmodligen inte installera om datorn för att få det att fungera, men färgprofilerna i datorn kan spöka en del.
Ah, okej. Vid närmare eftertanke tror jag det kan vara specifikt vid dia som det krånglar.. jag har använt scannern med både PC och en Macbook Pro, som jag sitter med nu, och problemet kvarstår. Sen vid scanning av vanliga 35mm-negativ så är det ju som att även de blir rätt så inkorrekt återgivna..
 

gabbo

Aktiv medlem
Tänker du reglagen i Scangear, eller? Saken är ju den att så fort man börjar (försöka) pilla med reglagen så är ju bilderna redan mörka vid själva "previewen", vilket leder till att det ser rent utav förjävligt ut om man försöker göra bilderna lite ljusare eller minska kontrasten... sen är ju den där magenta-tonen fortfarande där och härjar..
Jag kör med Silverfast, där man man dra i reglagen rätt så mycket utan att det ser skit ut. Bilderna är riktigt mörka i previewen för mig med.

Magenta-tonen kan man enkelt få bort direkt i Silverfast, det finns något reglage som fungerar precis som när man sätter vitbalansen i bildbehandlingsprogram.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag kör med Silverfast, där man man dra i reglagen rätt så mycket utan att det ser skit ut. Bilderna är riktigt mörka i previewen för mig med.

Magenta-tonen kan man enkelt få bort direkt i Silverfast, det finns något reglage som fungerar precis som när man sätter vitbalansen i bildbehandlingsprogram.
Provade en demo-version av Silverfast och det ser genast tusen gånger bättre ut! Herregud vad Scangear inte verkar kunna klara av diabilder... eller inscanningar i överlag.
 

archduk3

Medlem
Skillnad?

Skulle ni kunna förklara skillanden i resultatet?

Jag kör mestadels negativ, men när jag skannat positiv har jag inte haft några som helst problem. Såklart att det har blivit en massa småpillande i scanner drivern men inget jag märkt. I värsta fall har det handlat om situationer där jag behövt skanna två exemplar ett stopp över och en under. Annars har det inte blivit några problem.

Kör det på en macbook pro med lion.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag bytte till VueScan eftersom Nikons programvara till Coolscan V inte fungerar med Windows 7. Mitt intryck är att Silverfast eller VueScan är det man ska hålla sig till om man vill få hyfsat resultat när man skannar dia eller negativ.
 

archduk3

Medlem
Jag bytte till VueScan eftersom Nikons programvara till Coolscan V inte fungerar med Windows 7. Mitt intryck är att Silverfast eller VueScan är det man ska hålla sig till om man vill få hyfsat resultat när man skannar dia eller negativ.
Men vad är det för nytta som bytet medför? Vuescan för 79 dollar är ju inte superdyrt, men silverfast för 120 euro är lite mera magstarkt. Vad får jag för de extra slantarna?

Edit:
Har läst på lite mera, men jämfört med scangear så verkar det ju faktiskt som skillnaden är ganska liten? Speciellt om du scannar batchar. Såklart att 64-bit stör vore kul dock.

C
 
Senast ändrad:

kjellepelle

Aktiv medlem
Men vad är det för nytta som bytet medför? Vuescan för 79 dollar är ju inte superdyrt, men silverfast för 120 euro är lite mera magstarkt. Vad får jag för de extra slantarna?

Edit:
Har läst på lite mera, men jämfört med scangear så verkar det ju faktiskt som skillnaden är ganska liten? Speciellt om du scannar batchar. Såklart att 64-bit stör vore kul dock.

C
Känner inte till Scangear så jag kan inte kommentera det. När jag letade efter programvara till min Coolscan V hittade jag bara Silverfast och VueScan som fungerade. VueScan räckte för mina behov och var billigare vilket avgjorde valet för mig.
 

archduk3

Medlem
Känner inte till Scangear så jag kan inte kommentera det. När jag letade efter programvara till min Coolscan V hittade jag bara Silverfast och VueScan som fungerade. VueScan räckte för mina behov och var billigare vilket avgjorde valet för mig.
Scangear är det som följer med CanoScan 9000F, den scannern tråden handlar om :)
 
ANNONS