Annons

Captur ONE eller nått annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag passade på att åka upp till mediaskolan (jag känner en som arbetar där) och där testade jag ett program som hette "Capture One". Det verkade bra men jag kom aldrig riktigt på hur man ställde in saturation eller hur hur interaktivt man kan få det med tex PhotoShop eller om man överhuvud taget kan använda det ihop med PS.

Men jag undrar vilka vandra program finns det om man räknar bort Adobes RAW och RAW Deal och vart man kan köpa dessa program.

Capture One är nog det bästa som finns

DU hittar mer priser på www.c1dslr.com

Jag har provat många olika raw konverterare, men arbetsflödet i c1 går inte slå

jag kör c1 le

mvh Adam

Jag har kört ¨C 1¨ mfl. sedan -98.
Nu med CS RAW 2,4 tillsammans med Canon 1Ds Mark II så får jag klart mindre brus i bilderna, jfr C1.

Tanka ner en test version av C1 kör sedan en o samma fil i både C1 o CS RAW.
Det gjorde jag.

Störst är skillnaden på höga iso!

/Janne
Tidigare C1 fan!!

Janne H skrev:
...
Nu med CS RAW 2,4 tillsammans med Canon 1Ds Mark II så får jag klart mindre brus i bilderna, jfr C1.
...
Störst är skillnaden på höga iso!

Jag håller med dig om detta, och såsom jag har upplevt det hela så har det med C1's ganska höga skärpning att göra.
Jag har testat ett flertal olika rawkonverterare och jag tycker att det bästa arbetsflödet får man med C1.
Är det maximal bildkvalitet man eftersträvar så använder jag tveklöst Canon FileViewer Utility.

MVH /Micke

PS:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33789 DS

Bättre?

Vem har testat?

Vad är förbättrat jfr ACR, färger, färgstyrning, skärpa, upplösning,gråbalans, mindre brus...?

/nyfiknejanne

Snabbtest

Jag var tidigare helt såld på FileViewer Utility, denna gjorde det bästa "framkallningarna" i mitt tycke tidigare.
Men jag måste säga att det ser ruskans bra ut med RawShooter Essentials.

Allt är default utom vitbalansen som klickats från samma "spot"

/Micke

PS Ganaka hårt jpegkomprimerad, tyvärr.. DS

Bilagor

• rawe.jpg
    rawe.jpg
    48.5 KB · Visningar: 320
Kan du inkludera dcraw i din testbild? Camera One stödjer väl dessutom inte speciellt många kamera, bara de dyraste modellerna?

Senast ändrad:
Japp

Om jag tolkar Anders skrivning rätt, så är den stora bilden dcraw, och de tre mindre till höger är:
DPP 1.5
CameraRaw
CaptureOne

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto