Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One vs BreezeBrowser mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

jns

Aktiv medlem
Hej

Vad jag förstår skall C1 vara det bästa verktyget för hantering och konvertering av RAW-filer. Får man ett gott (färdigt) resultat med C1. Hmm vad jag menar är det vore skönt att slippa köra RAW-konverteringen i BB, köra ex LinearSharpen eller FM-actions i Ps och hej och hå innan man är nöjd.

Hur arbetar ni andra med era bilder? Är C1 värt pengarna? Andra alternativ?

Ps. Har en D30 Ds.

/jns

Hej

Jag kör rätt mycket råfiler med min D60, ca 500 i veckan och svaret är tyvärr att det inte räcker med C1 enbart, jag skärper i PS och finjusterar tex färger i PS fortfarande.

C1LE klarar inte heller batchkonvertering pga 20 bildersbufferten.

C1LE/C1 är bättre att jobba med då man kan justera EV, kontrast men framförallt vitbalans/färgtemperatur på ett underbart sätt.

C1LE/C1 arbetar bra med färgprofiler och har du C1 så kan du göra egna profiler.

C1 har reglage för färgmättnand som jag tycker fungerar bra, den har brusreducering av tveksam funktionallitetsnivå samt skärpning och profil för att lyfta skuggor.

Så mitt råd är att ha båda.
BB har en underbar funktion för att tex göra websidor som även kan användas för att få ut mindre mailbara bilder med copywritetext osv.
Man kan batchkonvertera hela dagens skörd utan att behöva bry sig om datorn i de antal timmar det tar osv.

För den som inte har råd att köpa PS så kan C1LE vara det optimala, den kostar ju ca 90 dollar om du beställer från USA, ca 90 dollar + moms om du beställer inom EU. PSelements är inte ett komplement då den saknar actions o C1 kan göra i stort sett det man gör i Elements.

Roine

Hej igen

Tack för ett uttömmande svar Roine!

Har BB och Ps så C1 skulle inte ersätta något av dem. Får väl ladda ner en Demo och testa!

Förresten Roine och ni andra: Använder ni ex FM-actions eller liknande för skärpning? Andra tips?

//jns

Hej

Jag har de flesta av Mirandas actions.

Jag kör skärpningen via hans action. Då i batch i PS, dvs jag gör att som skall göras åt bilder (ofta beskära, lyfta skuggor o levelsjusteringar), sparar. Sedan kör jag skärpningen då den tar tid, lång tid.

Använder även Digitral Velvia och shadow recoveryaction ibland samt hans svartvita actions.

Roine

Ett annat alternativ kan ju vara Adobe Camera Raw & Jpeg 2000 för att konvertera RAW filerna, enda felet är att det inte går att batcha med det, annars näst intill likvärdig med C1dslr.

Linear Tiff?

Hej

Konverterar ni till Linjär Tiff eller vanlig med C1dslr. Idag kör jag som sagt BB till linjär + LinearSharpen (som jag tycker ger väldigt lite färg) eller FM LPBatch som ger mer färg men kanske lite smetigt...

//Jens

Hej

Nej, C1 har egen tolkning av Canons filer som tagits fram i samarbete med Canon. DVS inget eget C hack, men anorlunda än BB och de andra som använder Canons SDK.

Det finns tre "respons" val längst upp i exposuerevalet, film, extra shadow o linjear respons, men det blir då "rätt" på en gång.

DVS man behöver ingen specialare i PS

Roine

Tackar. Klart intressant att se.

C1 support i USA har lagt ut fler färgprofilkurvor, bal för skinntoner och för att bättre handha gul färg.

Den stora fördelen med C1 är ju exponeringskompensation i realtid, dvs man kan se direkt hur det blir, vilka delar som bränner ut osv.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto