Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Carl Zeiss-objektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Baldwin

Aktiv medlem
Hej

Är det någon som har någon erfarenhet av Carl Zeiss objektiv till Canon.
Har köpt ett Carl Z. 400mm lite på vinst och förlust och har inte hunnit få det än.

Jag har goda erfarenheter när det gäller Carl Zeiss då både min gamla Sony F717 och nuvarnade F828 är utrustade med C.Z objektiv och är därför nyfiken vad som sägs deras andra objektiv...

Mvh

Kristofer

Det finns en uppsjö diskussioner om detta på bl.a. http://www.dpreview.com och http://www.fredmiranda.com. Det finns väldigt bra Zeiss-objektiv men även de som inte är något speciellt. För min egen del spelar det mindre roll hur bra de må vara, de är ändå manuella vilket jag inte kan leva med, framförallt inte för teleobjektiv och de rätt små och mörka sökare som de digitala kamerorna har. Men visst, ibland kan man hitta en billigare lösning den här vägen, eller en som ger bättre bildkvalitet om man kan leva med manuell hantering.

För min egen del spelar det mindre roll hur bra de må vara, de är ändå manuella vilket jag inte kan leva med,

mm jag såg ett på tradera som var för canon eos . dock bara analoga . jag har aldrig sett något sådant förut & är rätt nyfiken på vad det kan vara http://www.tradera.com/auction/aid_16155349

Kanske någon har lust att maila och fråga om exakta beteckningen på objektivet, något säljaren "tyvärr" glömt att skriva. :)

Nix, inte så vitt jag vet.

Det är också konstigt att det skulle vara skillnad på EOS-optik för analoga och digitala kameror, det låter också som "gammal Sigma" för mig.

Baldwin skrev:
Hej

Är det någon som har någon erfarenhet av Carl Zeiss objektiv till Canon.
Har köpt ett Carl Z. 400mm lite på vinst och förlust och har inte hunnit få det än.

Jag har goda erfarenheter när det gäller Carl Zeiss då både min gamla Sony F717 och nuvarnade F828 är utrustade med C.Z objektiv och är därför nyfiken vad som sägs deras andra objektiv...

Mvh

Kristofer
Det finns fyra kategorier "Carl Zeiss".

1. Förkrigsmodeller.

2. Östtyska objektiv från gamla Zeissfabriker. 50/60/70-tal.

3. Västtyska moderna objektiv. Mycket bra, t ex för Zeisskameror 50/60-tal, Hasselblad eller moderna japanska Contax.

4. Diverse moderna objektiv som endast har namnet Carl Zeiss. Används t ex i videokameror och digitalkameror. Här finns också en del udda piratobjektiv för t ex Canon EOS där namnet köptes via gamla östtyska Zeiss.

Tror att Olle har bättre koll än mig men Jena modellerna är väl öststatsoptikerna.
Min Praktica hade Carl Zeiss Jena optik om jag inte minns fel

GranVia skrev:
enligt uppgift är det ett Carl Zeiss Jenazoom Super
Curiouser and curiouser... :)

Hur kan det vara en zoom och samtidigt 400mm fast? Kanske motljusskyddet kommer från ett annat objektiv?

"Jena" = östtyska Zeiss. Jenazoom är väl ett varumärke som används till alla typer av objektiv trots "felaktigt" namn. Det fanns ett antal sådana här östtyska objektiv till diverse kameror på 80/90-talet. De flesta var inte konstruerade eller tillverkade i östra Tyskland utan är diverse japanska/koreanska/kinesiska objektiv som försågs med ett visst varumärke.

Sigma var också inne i den här svängen och tillverkade bl a objektiv med namnen Quantaray och Vivitar för den amerikanska marknanden. Det här 400/5,6-objektivet är identiskt med de första Sigma 400/5,6 som kom i AF-utförande. Det finns MTF-test på photodo.com med betyg 1,7!

Kristofer. Jag vill inte vara elak men om du tror att det objektiv du köpt (om det är samma som det från Tradera) är ett Carl Zeiss (Stuttgart) med T*-antireflexbehandling, alltså samma som till dina Sony-kameror, så har du nog blivit lurad. Carl Zeiss i "väst" har tillverkat optik till bl.a Hasselblad och Contax samt flyttade produktion av en del Contax-objektiv samt Contax kamerahus till japanska Yashica och Kyocera-koncernen. Man har även tillverkat optik med T* till en del av Sonys digitalkameror. Kontrollen från "väst"tyska Zeiss av denna produktion är noggrann. Det 400mm du köpt är förmodligen en optik som tillverkats till Zeiss-Jena i "östtyskland" av någon annan tillverkare (Sigma? se tidigare inlägg) och har ingenting med den noggrant kontrollerade produktionen av optik till Carl Zeiss "väst" med T* antireflexbehandling att göra. Men det behöver ju inte automatiskt betyda att den är urdålig, dock kanske priset (som verkar ha bjudits på Tradera) ligger väl högt och inte i paritét med den kvalitét det har? Photodo hade ju endast 1,7 i betyg för denna.

Som sagt så köpte jag det på vinst eller förlust. Och tyvärr blev det förlust då det inte fungerade med min 300D...

Men det fina i kråksången är att objektivet skickades tillbaka och mina pengar sover sött på mitt konto igen... ;-)

Tack för alla svaren!

ANNONS
Götaplatsens Foto