Annons

Cartier-Bressons kopieringsteknik??

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag "råkade" se programmet om Cartier-Bresson på TV i helgen och jag blev mycket imponerad av hans tajming men också av kopiorna rent tekniskt. Det verkar som det är mycket mörkrumsarbete bakom kopiorna eftersom alla huvudmotiv står ut från bakgrunden. Är det någon som vet ungefär hur han eller hans medhjälpare har gjort? Masker?

:)

Jag vet inte hur bilderna har kopierats rent tekniskt, men i programmet nämnde dock Cartier-Bresson att han överlämnar kopierandet till personer som han har fullt förtroende för.

Som jag uppfattade det berodde detta på två saker:

1. Han var inte speciellt bra på att kopiera.

2. Han var inte heller särskilt intresserad av att efterarbeta sina bilder. Istället verkade det intressantaste med fotografi vara att få ihop själva "geometrin" vid exponeringsögonblicket.

Det är med all sannolikhet inget speciellt med mörkrumstekniken bakom bilderna. Ordinärt och grundläggande hantverk räcker om negativet är vältecknat. Jag skulle tro att C-B ville åstadkomma ett så bra negativ som möjligt genom väl utförd och genomtänkt exponerings- och filmframkallningsteknik. Det verkar vara hans filosofi att göra allt rätt från början så att ett minimum av efterjusteringar behövs, både vad gäller bildens komposition och teknik. De negativ man såg i filmen verkade mycket vältecknade och valörrika med en bra tonskala och lagom kontrast och fin skuggteckning. Detta är vad som krävs för att bilden ska vara "lättkopierad" och få det rätta "stinget". Svaret är nog att göra rätt från början.

Det jag har hört om HCB är att han verkligen inte bemödade sig att vara nogrann med just exponeringen. Han använde inte exponeringsmätare utan myten säger att han kunde bedöma alla sorters ljus.

Hans kopist ska ha uttalat något i stil med "He just over exposed the hell out of everything".

Källa (host, host): Någon diskussion på Photo.Net.

LeadHead skrev:
...Hans kopist ska ha uttalat något i stil med "He just over exposed the hell out of everything"...
Intressant, eftersom det var ett litet labb i Paris som kopierade hans bilder.

:)

Jag vet att adressen till labbet var med i en artikel i Aktuell Fotografi, någon gång för tjugo år sedan...

"Il exposerait plus, plus beaucoup toutes les images, mèrde!!!"

Nöjd? ;-)

Jädrans vad fort man glömmer franskan...

Skämt åsida, det kan ju ha varit ett ursprungligt citat från t.ex. någon enngelskspråkig tidning...

Kameran var för C-B en förlängning av ögat. Och hans fotograferingsteknik fungerade med automatik. Kanske var han "övermänsklig" även på detta område och inte bara vad gäller komposition och utsnitt direkt i kameran?

LeadHead skrev:
Han använde inte exponeringsmätare utan myten säger att han kunde bedöma alla sorters ljus.

Det kan mycket väl vara så.

Kör man samma film jämt lär man sig vilken exponering som gäller.

På stranden är det t ex 1/250 bländare 11 med Tri-X.

Läste om en lokalreporter i Aktuell Fotografi som inte heller körde med mätare till sin Leica M3 - hon såg ju hur ljust det är.

Christer Strömholms negativ lär inte vara lättkopierade då han ofta chansade på att det skulle funka när han plåtade i svagt ljus.

Strömholm skrev i sin fotoskola (i tidningen Foto) att hans bilder blev bättre exponerade när han började använda Minox 35 (GT?).

Och bedöma exponering är inte svårt att lära sig.
Som Magnus skriver, solen i ryggen en solig dag ger 1/500 11-16.
En mulen dag kanske 5,6 1/60 är rätt med Tri-X.
Solig dag, och man får går in i skuggan bakom ett hus, ger typ 1/250 5,6-8.

Bara att börja träna, jag brukar en gång i veckan ta lite bilder utan att mäta i olika ljus, bara för att se hur rätt jag hamnar.
Perfekt med D100 som ger omedelbar respons...

Funderade en gång att starta en no word med ”gissa exponeringenbilder”.

Benganbus skrev:
Hej

Det finns ganska mycket att läsa på nätet om HCB.

Mvh Bengt

Hej.

HCB är nog mångas favorit även min. Såg en av hans bildutställningar i Göteborg för några år sen. Man ville liksom inte gå där ifrån. Kan man inte ta såna bilder med en Bladare?
Var på nätet hittade du honom?

Mvh Göran

Har sett rörliga filmbilder på HCB då han fotograferande,
då tog han många bilder på varje motiv...
Man har ju sagt att han "bara tog upp kameran och tryckte av..."
(Å så kanske det också var...)

Körde själv nästan helt utan exponeringsmätare
under 1960-70-talet.

Varför, tja..?! :)

Man lärde sig hyffsat att bedöma ljuset.
Också för då var det "En kamera, ett objektiv, en film" som gällde! ;-)

Och det funkade väl hyffsat. Men så här efteråt, så ser jag att jag har jag en del MYCKET svårkopierade neg! ;-)

Att ta HCB-bilder med en bladare..?

Jag själv tror att det blir svårt.

De åren jag hade en bladare hade jag det svårt! ;-)

Inte svårt med att få fina vältecknade neg, utan med att att "släpa med mig" Bladaren.

Gatufotografering för mig är en svart Leica M,
med normal eller 35:a, 400-800 ASA film,
kameran i handen. (Handlovsremmen lindad kring handleden. Ev. Röda Leitz-märket övertejpat)
Allt förinställt.
Tid/bländare/avstånd. C:a 5-10 m.
Aldrig ögonkontakt. (Om man inte ber att få ta en bild)
Försöka se med vidseendet..
Hur lätt är det??!! ;-)

Ok, alla har vi olika tekniker, men så här har det i alla fall funkat för mig... :)

Hej igen angående HCB.
Ta tex Sökmotorn Google:
henri cartier bresson

Det finns mängder av spännande läsning.
Bilder, kommentarer, utställningar osv. osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto