Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Catwalk

Produkter
(logga in för att koppla)

plusminusgurkan

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av att fotografera en catwalk? Ska plåta modeller på en catwalk åt frisöreleverna på min skola, och jag är lite nervös.
Är det någon som har några tips eller idéer? Någon som vet något särskilt jag bör tänka på?

Bara ett allmänt råd, som gäller alla typer av "actionfoto":
Tänk igenom noggrant i förväg hur kameran ska vara inställd. Se till att du har minne och batteri så det räcker. Det är för sent att börja fippla med prylarna när startskottet har gått. Då ska all uppmärksamhet riktas mot motiven.

Tack för rådet, ska tänka på det. Hmm... Kanske borde lagt trådem under actionfoto istället.
Men...
Är det någon som har något förslag på hur jag ska använda blixten, om jag ska använda blixt överhuvudtaget? Hur gör jag annars? Man bör nog inte räkna med att det är ordentligt ljust...

Om du kan skruva upp ISO-talet ordentligt på kameran så kanske du klarar dig utan blixt? Befintligt ljus blir ofta snyggare.

Om du måste köra med blixt så testa blixtexponeringen på plats innan evenemanget börjar. Kan du slå blixten i någon reflekterande yta? Behövs exponeringskompensation? Kan du blanda befintligt ljus och blixtljus? Allt det bör du ha testat i förväg.

Min erfarenhet är att man inte skall ta på sig uppdrag som fotograf om man inte har tillräckliga kunskaper. Att försöka gå genvägar genom att fråga på ett forum ger nog inga bra bilder. Tror man måste ha en grundläggande kunskap för att lyckas.

Fläsk-Tarzan skrev:
Min erfarenhet är att man inte skall ta på sig uppdrag som fotograf om man inte har tillräckliga kunskaper. Att försöka gå genvägar genom att fråga på ett forum ger nog inga bra bilder. Tror man måste ha en grundläggande kunskap för att lyckas.

Är väl inget som säger att han inte har kunskaper om foto. Nu bad han ju specifikt om tips för fotografering på catwalk. Är väl inget konstigt med det? Så du menar att du aldrig frågat någon om råd när det gäller foto utan lär dig allt själv? Helt onödigt inlägg hjälp killen istället.

Till John, har du möjlighet att ta dig till platsen för catwalken? Hur kommer ljuset se ut? Försök förbereda så mkt som möjligt. Vad har du för kamera? Hur nära kommer du stå? Vad ska bilderna användas till? Web? Tryckas i tidning? Utställning?

Mycket enklare att ge ett bra svar om vi får lite mer info.

geronimo13 skrev:
Till John, har du möjlighet att ta dig till platsen för catwalken? Hur kommer ljuset se ut? Försök förbereda så mkt som möjligt. Vad har du för kamera? Hur nära kommer du stå? Vad ska bilderna användas till? Web? Tryckas i tidning? Utställning?

Mycket enklare att ge ett bra svar om vi får lite mer info.

Hmm... Frisörtjejerna är ganska otydliga, och jag har inte lyckats få tag på dem på ett tag. Men jag tänker kolla upp hur lokalen ser ut, och jag har möjlighet att vara där en timme innan det börjar.

Jag antar att bilderna ska användas i tryck.

Jag har en 300D med det medföljande objektivet, men jag funderar på att låna en 20D av skolan, om det nu skulle göra någon större skillnad. Jag tänker även försöka få tag på ett enbensstativ, det bör hjälpa en del.

plusminusgurkan skrev:
Hmm... Frisörtjejerna är ganska otydliga, och jag har inte lyckats få tag på dem på ett tag. Men jag tänker kolla upp hur lokalen ser ut, och jag har möjlighet att vara där en timme innan det börjar.

Jag antar att bilderna ska användas i tryck.

Jag har en 300D med det medföljande objektivet, men jag funderar på att låna en 20D av skolan, om det nu skulle göra någon större skillnad. Jag tänker även försöka få tag på ett enbensstativ, det bör hjälpa en del.

Låna 20d av skolan då den både är snabbare och har bättre kvalite på högre iso. Jag hade även kört RAW då det ger dig bättre kontroll i efterhand. Ett ljustarkare objektiv än det som följer med som kit är att rekommendera. Brännvidden beror helt på hur långt ifrån du får stå. En bra investering är annars canon 50mm 1,8 för ca 1200:-

Det kan vara bra att kolla upp innan vilka platser på catwalken modellerna kommer stanna upp, hur länge dom kommer stå där och och vilka håll dom vrider sig åt, och välja en bra plats att stå på efter det.

Glöm inte att provknäppa och titta på några bilder innan också så att du ser att det verkligen fastnar nåt, det gjorde inte jag senast :)

geronimo13 skrev:
Låna 20d av skolan då den både är snabbare och har bättre kvalite på högre iso. Jag hade även kört RAW då det ger dig bättre kontroll i efterhand. Ett ljustarkare objektiv än det som följer med som kit är att rekommendera. Brännvidden beror helt på hur långt ifrån du får stå. En bra investering är annars canon 50mm 1,8 för ca 1200:-

Okej, tack för rådet. Får bara hoppas att det finns någon kvar att boka...

Jag använder alltid RAW, jag är mycket väl medveten om fördelarna.

Att inhandla objektiv blir inte av, eftersom jag mina finanser redan ligger på ett ordentligt minus, annars ligger ett 50mm redan högst på min önskelista.

plusminusgurkan skrev:
Okej, tack för rådet. Får bara hoppas att det finns någon kvar att boka...

Jag använder alltid RAW, jag är mycket väl medveten om fördelarna.

Att inhandla objektiv blir inte av, eftersom jag mina finanser redan ligger på ett ordentligt minus, annars ligger ett 50mm redan högst på min önskelista.

Om skolan har 20d borde de även ha objektiv?

plusminusgurkan skrev:
Ja... Men bara kitobjektivet. Det är en gymnasieskola med den dåliga ekonomi dessa brukar dras med.

Varför då köpa så dyr kamera som en 20d? Om man kör med bara kitobjektivet räcker ju 300d. :)

Ingen kompis du kan låna av kanske?

Modeller på en catwalk och frisyr-modeller...

Försök låna ett 70-200/2.8 eller än hellre ett 200/1.8 eller ett 300/2.8. Du kommer att behöva all den ljusstyrka du kan och skall man se något av frisyrerna så behöver du ett ordenligt tele vill jag påstå. Även om du kan stå 2-3m från walken så behöver du ett tele för att inte bara få hel och midje bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto