Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

CCD, APS-format osv...

Produkter
(logga in för att koppla)

gsoul

Aktiv medlem
Hej, känns som en dum fråga men jag måste ställa den ändå.

Har en Dynax 7D och ett Tamron 28-300 objektiv som jag köpte för några år sedan till min dåvarande analoga kamera. Detta objektiv är lite oskarpt och jag vill nu införskaffa ett nytt digitalt anpassat.

Var inne i en butik idag och bad om ett Tamron 18-200 för digitalt bruk och killen sade att Tamron ej hade sådana objektiv för Dynax 7D CCD-storlek. Märkligt men ok tyckte jag och han föreslog ett Sigma-objektiv.

När jag nu surfar runt på olika sidor kan man läsa om 2 olika modeller både hos Sigma och Tamron och att den ena modellen är anpassad för CCD i APS-storlek.

Min fråga är då hur stor är denna "APS-storlek" då jag på alla kameror endast kan hitta mått angivna i mm?

Tack för svaret.
Det var ungefär som jag misstänkte alltså. Dock undrar jag nu istället, om "vanliga" digitalkameror anses ha en ccd i "APS-storlek" hur stor är ccd:n eller vilka digitala kameror har inte en brännviddsförlängning?

ANNONS
Götaplatsens Foto