Annons

Objektiv anpassat till APS-C + CCD-sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

Lenahlm

Aktiv medlem
Vad händer om jag sätter t ex ett Sigmas 10-20 mm objektiv anpassat till APS-C censorn på min Pentax K10D med CCD-sensor. Vilket håll ska jag räkna, upp eller ner och med vilken faktor? Vad innebär anpassningen? Inget som gör någon skillnad alls kanske? Skillnaden i storlek (mm x mm ) är ju liten. Kanske att jag blandar ihop begreppen brännvid och censoranpassning?

Lena

Verkar som om du blandar ihop lite saker nu. CCD är en typ av sensor och APC-S är en storlek av sensor. Om sensorn är av typen CCD eller CMOS har inget med APC-S eller "full frame" att göra.
Det du undrar över verkar vara vilken "crop factor" eller skenbar brännviddsförlängning (kärt barn har många namn) man får. Pentax K10D har 1.5 i crop factor vilket betyder att du får multiplicera brännvidden med 1.5 för att få reda på vilken brännvidd det motsvarar i 35mm formatet. Så din Sigma 10-20 motsvarar en 15-30.

Jahaaa...

Varför poängterar man från Sigmas sida att objektivet är anpassat till APS-C? Att den då inte är lämplig att sätta på en analog kamera förstår jag men hur påverkar det om man har annan sensorstorlek?

Lena

Tilläggas bör också att K10D har just APS-C-sensor.

Lenahlm skrev:
Varför poängterar man från Sigmas sida att objektivet är anpassat till APS-C? Att den då inte är lämplig att sätta på en analog kamera förstår jag men hur påverkar det om man har annan sensorstorlek?
Om sensorn är större än APS-C så kommer bildcirkeln inte att täcka hela sensorn, med svarta hörn som följd (eller så får man bara väldigt usel kantskärpa).

Märkbar försämring mellan 22,5 x 15 mm och 23,5 x 15,7 mm. Enligt försäljningsstället ingen men vad säger erfarenheten?

Lena

Lenahlm skrev:
Märkbar försämring mellan 22,5 x 15 mm och 23,5 x 15,7 mm.
Säger vem?

Enligt försäljningsstället ingen men vad säger erfarenheten?
Vad menar du egentligen? Din kamera har en APS-C-sensor, och de skiljer en liiiten aning i storlek. Knappast något som påverkar resultatet särskilt mycket. I så fall kan man alltid beskära bilden en lite gnutta om man tycker att kantskärpan är för dålig.

Tack, då tror jag att jag förstår. Kan också förklara varför just detta objektiv har fått enstaka kommentarer om lite dålig kantskärpa. Tack till er som hjälpt mig att få lite ordning på begreppen.

Lena

ANNONS
Götaplatsens Foto