Annons

CD-brännare och kvaliteteten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag minns så var den där kvalitets testen inget som man kunde lita på, var det inte bara 1 skiva som testades.

För att få ett godkänt test bör man testa minst 5 olika sorters skivor och i alla fall 3 av varje.

Tester i tidningar ska man inte lita på tycker jag för deras bedömningar har sällan nån verklighetsanknytning.

-Markus- skrev:
Vad jag minns så var den där kvalitets testen inget som man kunde lita på, var det inte bara 1 skiva som testades.

För att få ett godkänt test bör man testa minst 5 olika sorters skivor och i alla fall 3 av varje.

Tester i tidningar ska man inte lita på tycker jag för deras bedömningar har sällan nån verklighetsanknytning.
Jag refererar bara till testet, jag har inte sagt att jag litar på det. Man ska alltid förhålla sig skeptisk till det man hör och läser.

Angående testmetoden:
Man har valt att göra testet med skivor av ett märke: Verbatim 24x. Skivorna brändes dels i 8x och dels i 16x. Skivorna testades av Audiodev AB i Malmö. Kvaliteten på bränningen testades med speciell mätutrustning för att kontrollera ett stort antal parametrar. Vad jag kan se av artikeln har alla tester utförts på ett tillfredsställande sätt.

Bedömning och betygssättning har gjorts av MikroDatorn. Min erfarenhet (jag har läst den i ca 20 år) är att tidskriftens tester är vederhäftiga och seriösa. Jag har dessutom lång egen erfarenhet av testarbete och tror mig kunna bedöma vad jag läser.

Känns ju inte som man vill lägga ut alltför många kronor på CD-brännare i och med att DVD-brännarna snart är nere i humana priser.
Så jag köpte en LG 48x16x48x för någon månad sen.
Har brännt ca 50-60 skivor utan minsta lilla problem.
Priset ynka 800 kr!! :)

Har själv en plextor som jag varmt kan rekomendera. En ytterligare aspekt som talar för plextor är att jag fick 2 års garanti "on the site" om något strular. Har dock inte behövt använda tjänsten då den alltid har fungerat perfekt.

Angående CD-bränning:
Vad man än ska bränna så är det bäst att bränna i lägre hastigheter, men skillnaden är inte avsevärt stor i kompabilitet med data som när man bränner audio.

Saken är den att brännaren verkligen bränner in gropar som sedan avsläses som ettor eller nollor beroende på om gropen finns eller inte. När man bränner i lägre hastighet blir dessa gropar tydligare eftersom varje bränd grop blir djupare då lasern bränner mer under en längre tid på samma ställe. Högre hastigheter ger även upphov till att dessa gropar blir utdragna, vilket kan ge upphov till stora fel när man ska läsa av den brända datan. Eftersom ytskikt och dyligt slits med tiden så håller en skiva som är bränd i lägre hastighet bättre.

Samma sak gäller när man läser av en skiva; lägre hastighet ger mindre avläsningsfel eftersom reflektionen från skivan blir skarpare i själva cd-läsaren.

Därför är det även bra att använda sig av en skiva som är av kvalitet, då den rent fysiskt håller bättre, men även att inbränningen av datan verkligen blir bra.

När det sedan gäller audio så är det extra känsligt när man bränner. Helst vill man ha en bra brännare som kan rotera skivan i en konstant hastighet (till skillnad från avläsning så bränner man i konstant hastighet, det är därför det går saktare att bränna mot slutet på en skiva då skivan rotetar snabbare eftersom omkretsen är större där).
Man vill då även ha ett konstant dataflöde, vilket man bäst får om man har en SCSI-brännare, men i dagens tid så har IDE-brännarna kommit igen och är billigare när det gäller det. Däremot finns det som kallas för BurnProof, och det är INTE att brännaren har ett buffringsminne (för det har alla brännare). Däremot så betyder det att brännaren kan söka igenom skivan efter felaktig bränning, hitta sista skrivna data och fortsätta skriva. Detta är inte att rekommendera vid audio-bränning, eftersom möjligheten till mellanrum vid bränningarna finns.

Vanliga musik-cd-skivor roterar med variabel hastighet, eftersom omkretsen längre ut på cd:n är längre. Allså roterar skivan saktare ju längre ut man läser på den.

Nog om det tekniska.
Själv har jag bränt både data och musik sedan 94. Jag jobbar mkt med data och extraknäcker som dj. Musikskivor håller sämre än dataskivor, så är det. Skivor som är brända med lägre hastighet har längre livstid, så är det också. Och till sist, data brända på kvalitetsskivor håller MYCKET längre än vanliga standardskivor, eller sk no-name. Kodaks skivor håller bra kvalitet.

När man sedan ska kolla på själva brännaren:
Ska du ha en riktigt bra brännare så köp SCSI (har själv en sådan, kan bränna i upp till 12x). Annars så har som tidigare nämnt IDE-brännarna blivit otroligt bra, då även datorerna blivit bättre. En sak man kan göra är att kolla på brännarens sk "accesstid". Detta är den tid det tar för linsen att förflytta sig mellan de olika spåren/filerna på skivan. Ju snabbare den kan förflytta sig (mindre accesstid) ju precisare kan den bränna på skivan.

Jag slår ett slag för plextor. I de tester jag sett har dom överlägset bäst förmåga för "overburn", alltså att bränna in mer än skivan är specifierad för. brännkvalitet och Det är dock inte att rekomendera för känslig information. Ärligt talat, för känslig information så är ändå runstenar bäst. Informationen finns garanterat kvar om 1000 år om stenen förvaras rätt, typ liggandes I en åker. Nämn den cd skiva som klarar det :) hehe

Plextor ligger även mycket bra till när det gäller brännkvalitet och kompatibilitet.

Senast ändrad:
elohim skrev:
Angående CD-bränning:
Vad man än ska bränna så är det bäst att bränna i lägre hastigheter

I det omtalade testet i Mikrodatorn blev skivorna brända i 16x bättre än de som brändes i 8x... det verkar inte finnas några absoluta sanningar i den här världen *s*. Hittills har ingen av mina musikskivor, eh grannens (jag skulle förstås aaaldrig kopiera musik) slutat fungera, oavsett material. Har den fungerat när den varit nybränd har den alltid fungerat efter det... men jag har skickat skivor som fungerat hos mej till andra som fått problem, så det är säkert lite beroende på den spelare som skivorna ska användas i.

Hoppas också att någon, någonstans, bevarar utrustning för avläsning av gamla media, vem har en fungerande syquest idag t ex? eller om jag skulle vilja använda mikrobanden som jag sparade dataprogram på på 80-talet?

En vacker dag hittar någon en CD märkt med "Jättefina bilder från en världshändelse" o så vet ingen vad det är för en konstig blank skiva *s*, min dotter har aldrig sett ett hålkort... eller en 5,25" floppy och det är väl ändå inte såååå längesen va? jo... men ändå.

ANNONS