Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF kort testat

Produkter
(logga in för att koppla)

martinh

Aktiv medlem
Hej på er.

Har nu testat SanDisk Extrem III CF kort i vatten. Fotade kitesurfing idag och glömde att jag stoppat CF-kortet mellan huvan och halstätningen på dräkten när jag doppade mig efter fotograferingen var klar.
Testmetod:
30 minuter bada med kortet i saltvatten.
Efter att jag upptäckt misstaget tömde jag fodralet på vatten och la tillbaka kortet, lät det sen ligga fuktigt för att salten inte skulle torka in.
När jag kom hem sköljde jag det i vatten och sprutade på 5.56 på kortet. Avslutade med att stoppa kortet på tork i ugnen (min värme, 10 min).

Resultat: Kortet fungerar fortfarande och får inga läs- eller skrivfel.

Slutsats: Minneskort verkar tåla det mesta. Men jag vill inte på något sätt rekomendera er att medvetet bada med era kamera saker.

5.56 borde förbjudas på alla annat är möjligen gamla rosiga bilar som rostlösare. Det hör inte hemma i elektronik. Du gjorde helt rätt som sköljde det i sötvatten men sedan ska man bara torka det.

En som har lagar många hundra jaktradio som jägaran försökt laga med 5.56 som ofta slutade med att dom fick köpa en ny radio bara pga 5.56!

Gött

Fasen vad sjysst! Skönt att höra att den digitala tekniken inte är så jäkla "über"känslig i alla lägen i alla fall. //Micke

ps. tänker inte prova något eget konsument-test i första taget...i alla fall inte medvetet.

pps. Har dock gjort liknande sak med ett objektiv när jag tänker efter och det gick INTE bra! Saltvatten i kombination med linser, elektronik, mekanik i en zoom blev inte någon höjdare. Tappade objektivet från en stenpir... Har efter detta blivit lite nojjig när det gäller att hålla i sakerna samt att lägga ifrån mig grejjerna på plåtningar etc.

Isopropanol är nog bäst

Isopropanol IPA, är nog det bästa att rengöra elektronik med.

T-röd kan lämna lite rester, vet dockej om det har så stor betydelse, men det är ju dumt att chansa. Destillerat vatten kan också vara OK.

Vi använder en sörja, med n-pentan och isopropanol, i spray, på jobbet för att tvätta bort fluss på kretskort.

Det viktiga är att få bort allt salt, eftersom saltet tilsammans med fukt leder ström och detta ger överledning i elektroniken på ställen där Du inte vill ha det.

Det kan vara svårt att rengöra något som är tillslutet, skit kommer ju lätt in, men det tar sig ta mej ... inte ut lika lätt.

Man bör dock checka att dekaler och plast på kortet inte löser upp sig, av IPA, innan man tvättar kortet.

Det skall nog doppas ordentligt i IPA för att säkert skölja bort alla saltrester.

/Jörgen

Som modellflygare så lockas man någon gång av tanken att bygga ett sjöflygplan, det slutar som vanligt men en krash och oftast i vatten.

Jag har hittills klarat mig med att omgående spola el-prylarna rikligt med sötvatten och sedan låta de lufttorka över ett element. Jag har sällan bråttom så att lägga något i ugnen känns som ett onödigt riskmoment. Det är viktigt att man är säker på att prylarna är torra innan man matar den med spänning, bättre att vänta 24h för mycket än 24h för lite...

Är men väldigt rädd för torkfläckar så kan man avsluta med att spola med alkohol innan torkningen, men det är sällan nödvädigt. Torkprocessen går dock lite fortare, kan vara bra om man måste användra kortet nästa dag.

Ibland så måste avsluta med att gnugga lite på kontaktytorna erftersom de kan oxidera.

ANNONS
Götaplatsens Foto