Annons

CFexpress kortläsare eller via USB från EOS R5?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
En fråga angående eventuell kortläsare för CFexpress.
Datorn är en PC win10 med USB 3.0/3.1 1 generationen.
Det verkar fungera bra att ladda ner bilder och video direkt från kameran EOS R5 med "EOS utility".
Så frågan är om det är mycket vunnet att skaffa en CFexpress läsare eller om det är överkurs.
Min lekmannagissning är att USB-porten är flaskhalsen och att det behövs USB 3,1/3.2 generation 2 för att dra nytta av en läsare.
Eller finns det någon annan egentlig anledning att välja extern läsare framför kamerans?
Kunskaper om detta mottages tacksamt.

"Zelda" EOS R5 EF300/2.8 IS L:
_V6A0283_H720.jpg
 
Det finns lite alla möjliga faktorer, vad får du för överföringshastighet nu med kabel mellan kameran och datorn? Kameran är nog något slöare än de flesta kortläsare oavsett, men det är inte säkert skillnaden blir dramatisk. Om man tycker det är enklare att ta ur kortet och montera det i en läsare eller koppla en kabel till kameran påverkar ju med och där är det ju en personlig fråga.
 
Det finns lite alla möjliga faktorer, vad får du för överföringshastighet nu med kabel mellan kameran och datorn? Kameran är nog något slöare än de flesta kortläsare oavsett, men det är inte säkert skillnaden blir dramatisk. Om man tycker det är enklare att ta ur kortet och montera det i en läsare eller koppla en kabel till kameran påverkar ju med och där är det ju en personlig fråga.
Jag ser inte hastigheten, måste använda EOS utility för nedladdning med kameran. Kan själva kabeln USB C till USB A bromsa en snabb läsare?

När jag kopierar från extern SSD till SSD eller HD i datorn går det undan, så då är datorns USB-portar inget problem.
Min äldre SD-kort läsare kopierar med ca 90 MB/s men den har nog bara USB 3.0

I och för sig spelar det ingen större roll om det inte går jättefort. Jag kommer att filma i standard 4K som ger måttligt stora filer. Ungefär jämbördiga med filmerna från Lumix GH5. Det kan ta några minuter och då är det ju gott med lite kaffe under tiden.
 
En död R5 kan vara ett bra skäl till en läsare, hände mig mindre en månad efter garantin gick ut... Väntar med spänning på domen (skickad igår).

När jag kommer tillbaka efter att ha fotograferat vilja ofta ladda batterierna, så batterier + kort ut, till laddare respektive läsare.
 
En död R5 kan vara ett bra skäl till en läsare, hände mig mindre en månad efter garantin gick ut... Väntar med spänning på domen (skickad igår).

När jag kommer tillbaka efter att ha fotograferat vilja ofta ladda batterierna, så batterier + kort ut, till laddare respektive läsare.
Jag har flera batterier, alltid något extra fulladdat.
Imorgon får jag filma några sekvenser och mäta hämtningstiden manuellt för att jämföra SD-läsaren mot R5 med SD-kort.

Man kan ju alltid köpa en CFexpressläsare på öppet köp men det tar emot att göra så.

..Tråkigt med din defekta kamera.....
 
En död R5 kan vara ett bra skäl till en läsare, hände mig mindre en månad efter garantin gick ut... Väntar med spänning på domen (skickad igår).

När jag kommer tillbaka efter att ha fotograferat vilja ofta ladda batterierna, så batterier + kort ut, till laddare respektive läsare.

Men, har kameran gått sönder p g a att den kopplats direkt till datorn? Då får jag ändra metod i så fall, jag har matat över bilder med kabel direkt till datorn ända sedan jag började fota 2014.
 
Jag kör inte Canon men min tanke gäller nog alla kameramärken. Hur tät blir luckan på USB-kontakten i kameran efter att ha öppnat och stängt den mååååånga gånger, eller blir den sladdrig? Luckan för minneskortet på mina kameror känns bra mycket mer stabil. Jag har alltid haft kortläsare.
 
Det finns väl egentligen tre metoder:
  1. Trådlös överföring över WiFi. Kan vara lite pyssligt första gången men väldigt bekvämt, och eftersom det helt saknas galvanisk koppling finns ingen risk att förstöra vare sig kamera eller minneskort på grund av fel i utrustningen. EOS Utility hoppar igång automatiskt. Detta är den långsammaste metoden och lämpar sig bäst för överföring av ett fåtal bilder per gång. Dock har inte alla kameror möjlighet till WiFi-anslutning.

  2. USB-kabel. Går ganska snabbt, snabbare än trådlöst, men inte lika snabbt som alternativ 3. Det finns en liten risk att ett fel i datorn eller i USB-kabeln kan skada kameran.

  3. Ta ur minneskortet och sätta i en kortläsare, antingen in inbyggd i datorn eller en extern. Den inbyggda är ofta betydligt snabbare. Helt klart snabbaste metoden, särskilt om många bilder ska överföras. Dock är hanteringen av minneskortet riskabel på många sätt. För CF-kort är kontakten i kortläsaren extra känslig eftersom det är många och små kontaktstift som lätt kan krökas ifall man är oförsiktig. Det sitter även en sådan kontakt i kameran, och den kan bli kostsam att reparera.
Helt underbar bild på hunden förresten. Jag bli påmind om den Flatcoated Retreiver jag en gång hade som var lika sprallig.
 
När man har tagit lite fler bilder så man har flera kort med bilder så är det trevligt med en kortläsare.
Ja, jag upptäckte det för några dagar sedan. Helt plötsligt slutade kameran att fungera. När jag flyttade blicken från sökarent till displayen stod det att minneskortet var fullt. Ut med det kortet och in med ett annat. Jag noterade då att det inte var lika bekvämt att få in bilderna från det uttagna minneskortet i datorn eftersom EOS Utility inte går att använda för att sortera in bilderna i datummappar utan att läsa dem från kameran.
 
Jag kommer att använda CFexpress och ha ett SD-kort i kameran som "reserv".
Prograde har en kombinerad läsare för bägge dessa korttyper. Men "givetvis" tog den slut hos nätjätten med den löjliga översättningen till något som liknar svenska språket samma dag jag tänkte beställa.
(När jag beställde minneskortet fick jag fyra olika meddelande på leveransdagen att jag kunde hämta ut hos ombud, efterråt fick jag fyra nya meddelande att jag hade hämtat ut. De var nog rädda för att jag hade glömt bort att det var uthämtat. Så omtänksamt av dem)
 
Det finns väl egentligen tre metoder:
Jag använder oftast den fjärde metoden, gigabit Ethernet via kabel mellan kamera och dator. Då fungerar det likadant oavsett vilken kamera jag använder. Ska jag ta ut korten är det olika kortläsare som gäller. Ska jag köra USB är det olika USB-kablar som gäller. Ska jag köra WiFi måste jag montera adapter för trådlöst närverk på den ena kameran, som vanligtvis har en GPS-mottagare i den porten istället.

Så för mig är Ethernet via kabel klart enklast. Kabeln ligger alltid framme på skrivbordet.
 
Jag använder oftast den fjärde metoden, gigabit Ethernet via kabel mellan kamera och dator. Då fungerar det likadant oavsett vilken kamera jag använder. Ska jag ta ut korten är det olika kortläsare som gäller. Ska jag köra USB är det olika USB-kablar som gäller. Ska jag köra WiFi måste jag montera adapter för trådlöst närverk på den ena kameran, som vanligtvis har en GPS-mottagare i den porten istället.

Så för mig är Ethernet via kabel klart enklast. Kabeln ligger alltid framme på skrivbordet.
Det alternativet, precis som WiFi, är inte tillgängligt på riktigt alla kameror, bara riktigt "high-end", men har R5:an som den här tråden ursprungligen handlade om verkligen det?
WiFi är däremot ganska vanligt på de flesta nyare Canon-kameror, även på min lilla 200D, den har till och med en egen knapp på ovansidan av kameran för det, och det finns alldeles säkert WiFi även på R5.
Annars håller jag med om att en direkt ethernet-kabelanslutning måste ge en ganska snabb överföring, åtminstone jämförbar med en USB-ansluten kortläsare, och jag håller även med om att jag glömde det i min lista. Man skulle i och för sig kunna se det som ett specialfall av mitt andra alternativ.
 
Jag kör inte Canon men min tanke gäller nog alla kameramärken. Hur tät blir luckan på USB-kontakten i kameran efter att ha öppnat och stängt den mååååånga gånger, eller blir den sladdrig? Luckan för minneskortet på mina kameror känns bra mycket mer stabil. Jag har alltid haft kortläsare.
Det är en av anledningarna til latt jag tycker att det är ganska trevligt med det trådlösa alternativet, åtminston ifall det inte är så många bilder. På min kamera sitter för övrigt minneskortet under samma lucka som batteriet, och den luckan verkar vara ganska robust. USB-kontakten sitter däremot under en sån där gummiflärp som jag precis som du misstänker kommer att tappa lite form och täthet ifall man öppnar den för ofta.
 
Kan du förklara för en okunnig vad gigabite ethernet är och vilka prylar som behövs?
Jag använder oftast den fjärde metoden, gigabit Ethernet via kabel mellan kamera och dator. Då fungerar det likadant oavsett vilken kamera jag använder. Ska jag ta ut korten är det olika kortläsare som gäller. Ska jag köra USB är det olika USB-kablar som gäller. Ska jag köra WiFi måste jag montera adapter för trådlöst närverk på den ena kameran, som vanligtvis har en GPS-mottagare i den porten istället.

Så för mig är Ethernet via kabel klart enklast. Kabeln ligger alltid framme på skrivbordet.
 
"Vanligt" nätverk, med kapacitet i området 100-1000 megabit/sekund.
Prylen som behövs är en nätverkskabel. Samt förstås att din kamera har nätverksuttag (RJ-45).
Som Dan skriver ovan är det bara vanligt på kameror i högre prisklasser idag. Ethernet finns exempelvis på Canons 1DX, 1DX Mark II, 1DX Mark III och R3. Men även, med tillbehöret WFT-E5B, på min gamla 7D. Fast där är det inte gigabit, utan 100 megabit.
 
När man har tagit lite fler bilder så man har flera kort med bilder så är det trevligt med en kortläsare.
Ja, fast vid de tillfällen då jag tar många bilder, ibland över tusen vid samma tillfälle, då handlar det om sport. Då fotograferar jag jpeg, och minneskorten i kameran rymmer åtskilliga tusen bilder.

Tar jag RAW är det eftertänksamt fotograferande, vilket innebär att de bilderna utan vidare får plats på korten, de också, trots att varje fil är större.
 
En liten ovetenskaplig test idag.
SD-kort Lexar 256GB 1667x V60 II
Videosekvens 1m30s 4K ALL-INTRA 1,2 GB
Hämtningstid:
R5 med datorns port USB 3.1 1 generationen, kabel USB C till A tog ca 15 sekunder.
SD kortläsare USB 3.0 tog ca 15 sekunder.
Alltså samma resultat från kameran och från kortläsaren.

Så som jag ser det utifrån test och inlägg i tråden så har jag ingen anledning att skaffa en CFexpress kortläsare.
 
En liten ovetenskaplig test idag.
SD-kort Lexar 256GB 1667x V60 II
Videosekvens 1m30s 4K ALL-INTRA 1,2 GB
Hämtningstid:
R5 med datorns port USB 3.1 1 generationen, kabel USB C till A tog ca 15 sekunder.
SD kortläsare USB 3.0 tog ca 15 sekunder.
Alltså samma resultat från kameran och från kortläsaren.

Så som jag ser det utifrån test och inlägg i tråden så har jag ingen anledning att skaffa en CFexpress kortläsare.
Att resultatet blev så lika kan antingen betyda att de två mätningar du gjort endast mäter maxhastigheten på USB-porten eller att det är kortets läshastighet som bestämmer hastigheten.
Det skulle vara intressant att göra ett liknande test med en kortläsare som sitter internt i datorn, det finns både bärbara och stationära som har det. Den kortläsaren borde rimligen vara lite snabbare ifall den är ansluten till datorns interna databussar och inte går via USB.
 
Att resultatet blev så lika kan antingen betyda att de två mätningar du gjort endast mäter maxhastigheten på USB-porten eller att det är kortets läshastighet som bestämmer hastigheten.
Det skulle vara intressant att göra ett liknande test med en kortläsare som sitter internt i datorn, det finns både bärbara och stationära som har det. Den kortläsaren borde rimligen vara lite snabbare ifall den är ansluten till datorns interna databussar och inte går via USB.
Det är alltid den svagaste länken som lägger ribban. Vad jag lärt mig är att när man kombinerar olika elektroniska prylar kan det bli lite hur som helst.
USB- porten bromsar inte när jag kopierar från extern SSD (inte heller kabeln)
SD- kortets läshastighet borde inte vara något problem.
Vad jag egentligen skulle vilja se är en test där någon jämför en CFexpress läsare med R5's läsare i en USB 3.1 port.
Fast jag är ju nöjd med att läsa in från kameran som det är nu. En extern läsare bör vara dubbelt så snabb för att väcka intresse.
 
ANNONS