Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CFexpress kortläsare eller via USB från EOS R5?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag använder extern minneskortsläsare till är uppdateringar av kamerans och objektivens inbyggda programvaror och backup av mina egna profiler/inställningar.
Kopiera bilder till datorn gör jag via usb med EOS-Utility, har inte märkt av att luckan på kamerahusen skulle bli skadad eller sliten av det.
 
CF Express verkar vara en nvme disk egentligen i ett annat format, så den pratar över PCI-E gränssnittet egentligen, så att den behöver ändra sig till USB och sedan troligtvis till PCI-E är en flaskhals.

Här har vi en intern CF Express läsare, notera hur lite elektronik det är på kortet. Det är bara några passiva komponenter, i princip är det bara en adapter för att ansluta CF Express kortet direkt till PCI-E kontakten i datorn. Det ger en så snabb överföring man kan få.


Men om det är värt besväret och investeringen? Det är från fall till fall. CF Express korten är ju fortfarande ganska små, få verkar ha större än 240 GB. När folk börjar få fulla 1TB kort eller större så kanske det blir mer glädje av de högre överföringshastigheterna.
 
CF Express verkar vara en nvme disk egentligen i ett annat format, så den pratar över PCI-E gränssnittet egentligen, så att den behöver ändra sig till USB och sedan troligtvis till PCI-E är en flaskhals.

Här har vi en intern CF Express läsare, notera hur lite elektronik det är på kortet. Det är bara några passiva komponenter, i princip är det bara en adapter för att ansluta CF Express kortet direkt till PCI-E kontakten i datorn. Det ger en så snabb överföring man kan få.


Men om det är värt besväret och investeringen? Det är från fall till fall. CF Express korten är ju fortfarande ganska små, få verkar ha större än 240 GB. När folk börjar få fulla 1TB kort eller större så kanske det blir mer glädje av de högre överföringshastigheterna.
Onekligen intressant.
Jag behöver bli varm i kläderna och bekväm med menyerna i den nya kameran.
Men det känns osäkert om 4K standard håller tillräckligt hög kvalitet, första intrycken är att det ser lite luddigt ut. I högre kvaliteter så drar GB-kontot iväg snabbt så det kan ta lite tid att överföra filmerna till datorn.
 
CF Express verkar vara en nvme disk egentligen i ett annat format, så den pratar över PCI-E gränssnittet egentligen, så att den behöver ändra sig till USB och sedan troligtvis till PCI-E är en flaskhals.

Stämmer bra CF-Express är ett kort baserat på PCIe 3.0 och NVMe.
Med Thunderbolt 3 eller senare (även USB 4 bör klara tillräckliga hastigher) som också är PCIe baserat fungerar extern läsare precis lika bra som intern.
 
Något jag inte tänkte på tidigare är att för att läsa in bilder/video direkt från kameran krävs att kameran är närvarande. Med en kortläsare behövs endast kort utan kamera.
För min del blir det självklart att överväga en CF-express kortläsare eftersom i en del situationer står kamera uppriggad på ett stativ någonstans. När jag då vill kontrollera inspelningen i en dator så är det ju onödigt att riva hela härligheten när man i stället kan plocka ur eller byta kort.

Tänkte inte på det.....
 
Något jag inte tänkte på tidigare är att för att läsa in bilder/video direkt från kameran krävs att kameran är närvarande. Med en kortläsare behövs endast kort utan kamera.
För min del blir det självklart att överväga en CF-express kortläsare eftersom i en del situationer står kamera uppriggad på ett stativ någonstans. När jag då vill kontrollera inspelningen i en dator så är det ju onödigt att riva hela härligheten när man i stället kan plocka ur eller byta kort.

Tänkte inte på det.....
Fast om kameran inte står väldigt långt bort så finns det ganska långa USB-kablar och ännu längre ethernet-kablar om kameran har den möjligheten, och WiFi kan nå ganska långt också om man placerar router och eventuellt extra accesspunkter strategiskt. Men du har en klar poäng.
 
ANNONS