Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

chinon eller pentax??

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
är ute efter ett 50mm och har två olika erbjudanden, anting ett Pentax SMC-M 50mm bl 1,2 eller ett Chinon 50mm bl 1,9 . fråan är ju vilket som är bäst, det jag är ute efter är bästa möjliga skärpa, att pentaxen är lite ljusstarkare känns marginellt, men som sagt vilket har troligast bäst skärpa, de är i bra, jämförbart skick.

mvh bengt luthman

Jag skulle försöka få tag i Pentax 50/1,7. Lär ha bättre än 2,0. Har en del gamla tester liggande men kan inte svara för Chinon. Fast 50 mm optiken brukar vara bra. Gamla zoomar kan det däremot vara si och så med.

SMC-M 50/1.2 är mest för den som verkligen vill ha extrema ljusstyrkor. Skärpemässigt är den inte lika vass som 50/1.4 och 50/1.7. Åtminstone tills man bländat ner till 5.6

Jag har aldrig testat Chinons optik, men enligt min erfarenhet så hittar man bland SMC-M och SMC-A gluggarna en del riktigt, riktigt skarpa och välkonstruerade objektiv. Jag skulle nog råda dig att leta efter en 50/1.4 eller en 50/1.7. De brukar inte kosta några större slantar.

mera om M och K optiken finns att läsa här:
http://stans-photography.info

Mina åsikter kan vara en gnutta färgade, eftersom jag är pentaxnörd sedan länge. :)

-- MW

jo, även jag tycker nog att pentax är något bättre än det mesta.

men nu var det just de här två objektiven jag hade att välja på, så vilket tror du att jag ska satsa på.
just nu har jag bara ett par billigare zoomar, som ljusstarkast 3,5. känns som om vilket som kommer att bli ett rätt bra lyft i skärpa, men vilket är bäst??

Chinonoptiken ska vara rejält mycket billigare än Pentaxen, inte sagt att den är optiskt sämre för det.

Det Chinon 50/1.9 jag hade nån gång för en evighet sen var mycket bra optiskt, ngt plastigt dock...

prismässigt är det ingen större skillnad på dem. de är gamla manuella objektiv båda två.
kan ju säga att jag kan få dem mkt billigt.

kan för övrigt säga att jag ska ha det på en Pentax Ist Ds..

Hmm skulle jag råda så försök att få tag i A-optik
för då funkar ju bländar inställning okså.

Wibergs Foto har ett A50/1,4

Senast ändrad:
jo jag kollade på wibergs men det ligger rätt många ggr över priset jag har....

om man säger så här då: gör jag ett dåligt köp om jag köper ett Pentax SMC-M 50mm bl 1,2 för runt 250kr??
i bra skick.

Inget dåligt köp alls. Rena kapet, faktiskt.
Jag har sett 1.2or gå på eBay för upp till 2500:-

-- MW

bengt luthman skrev:

om man säger så här då: gör jag ett dåligt köp om jag köper ett Pentax SMC-M 50mm bl 1,2 för runt 250kr??
i bra skick.

Ifall du väljer att låta bli, skicka säljaren vidare till mig.
PAX!

/Henri

50/1.70orna är förresten skarpast av pentax normalgluggar, dom brukar gå för kring 300-400kr och syns till OFTA.

Finns ett hos secondhandphoto, för 450kr.

/Henri

Enligt en kompis åt mig som kör Pentax Ist D så har foto gjort en test med chinon 1.9 på en Ist Ds & tyckte att det höll toppklass. Han stod här bredvid mig alldeles nyss & sa det, själv så vet jag inte...

Det stämmer, chinons normalobjektiv är bättre än många tror. Det var någon av deras normalobjektiv som faktiskt var ett (mycket litet) snäpp bättre än pentax dito!

/Henri

HUPP HUPP! Nu noterar jag en suspekt sak.

Skrev du verkligen SMC-_M_ 50/1.2?

Det finns nämligen ingen M version på 1.2an
Endast K och A.
På f/2 gluggen står det SMC-M 50/1:2 vilket förvirrar, men det är alltså inget f/1.2 objektiv utan ett f/2.

Jag har ett SMC-M 50/2 objektiv som jag köpte mycket billigt som reservnormal, den duger, men är inte i det skarpaste laget.

/Henri

Jag föreslår att Bengt köper båda. Kan vara bra att ha ett i reserv, om inte annat så kan du ju sälja ett. Om du får båda för max 500 så kan du inte förlora på det, allra mest p.g.a. att Pentax nu verkar ha fått igång DSLR-försäljningen ganska så hyfsat & det därigenom kan bli sug efter Pentaxoptik...

aha, jäkla tur att du sa till Henri, jag hade slarvat, det var ett 1:2. inte alls ett 1,2....

då blir det ett chinon för min del!!!

Absolut Chinon 50/1,9. Även om alla Pentax 50 är mycket bra så är just 50/2 ganska kass på full öppning.

ANNONS
Götaplatsens Foto