Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

close-up lins till 17-55 2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

oddfellow

Medlem
fotar inte så mycket närbilder att jag behöver ett macro objektiv, så jag tänkte att det kanske skulle funka med ett filter för dom tillfällena.

någon som har testat? nåt som rekommenderas?

/erik

Canons närbildslins 500D ska ju fungera ypperligt till 70-200VR. Den borde ju också fungera bra till 17-55..

Har lånat en n-af uniplus tube 25. Här ihop med sigma 18-50 2,8 (i 50mm läget, annars hamnar fokus inuti optiken).

Bilagor

• natur_ros.jpg
    natur_ros.jpg
    55 KB · Visningar: 310
Tror att en mellanring ger väl så bra resultat och bättre avbildningsskala än försättslins till de brännvidderna.

Canons 500D rekommenderas till brännvidder mellan 70 och 300 mm har jag för mig.

250D rekommenderas av Canon för brännvidderna 38-135 mm. Den ger halva närgränsen (250 mm) jämfört med 500D, när objektivet är inställt på oändligt. Betyligt bättre förstås när objektivet är inställt på sin närgräns.

De här närbildslinserna består av två linser och är tämligen dyra. Det fnns även mycket billigare med en lins av en mängd olika fabrikat. De enlinsiga ger dock inte lika bra skärpa.

Med mellanringar kan man få stor avbildningsskala med korta brännvidder. Nackdelen är att man förlorar mycket ljus. Två bländarsteg vid avbildningsskala 1:1 t ex. Med närbildslinser förlorar man inget ljus

Olle

Olle skrev:
250D rekommenderas av Canon för brännvidderna 38-135 mm. Den ger halva närgränsen (250 mm) jämfört med 500D, när objektivet är inställt på oändligt.
Borde ha påpekat att närgränsen i det här fallet räknas från närbildslinsen och inte sensorn som närgränsen för objektiv brukar räknas från.

Olle

Köp hellre en Canon 250D. Den passar bättre till ditt objektiv och har bättre närgräns. Kolla bara att den finns med rätt filtergänga. Du använder väl Nikon?
Vill du komma billigt undan så köp en enlinsig. Finns hur mycket som helst att välja på. Säljs ofta i set om tre med olika styrka.

Olle

ANNONS
Götaplatsens Foto