Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin garduerat gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hitech 0.6 (2 steg) 85mm, mjuk övergång är antagligen mer all-round, men hård fungerar bra för tex skärgård. Hitechs filter säljs bla av http://www.dito.se och passar i Cokin-P hållare, men är mer färgneutrala än Cokins. De finns dessutom i flera kombinationer av styrka och övergång.

/Martin

Anders, jag har nyligen införskaffat båda. Har dock inte hunnit testa dom så mycket än.
Vilket som passar bäst beror på hur mycket du behöver dämpa t ex den ljusa himlen för att filmen skall klara av kontrasten.
G2 skall ge tre stegs dämpning (enligt min spotmätare är det mindre). För G1 har jag inte hittat någon uppgift, men det är betydligt mindre än G2. Förmodligen mindre än två steg.
Övergången är ganska mjuk.

Olle

Använder man filter är man ute efter effekt. G2 ger bäst effekt av de två nämnda styrkorna. Jag använder G2 i första hand för att förstärka moln, med gott resultat.Rekommenderas.

Jag införskaffade ett G1 och två G2, efter Terje Hellesö´s rekomendationer (går att läsa i hans forum).

Då kan man i kombination få G1-G5.

En enda G1 ger sällan någon effekt tycker jag. alldeles för lite nedtoning av himlen, det skulle vara vid sällsynta fall. Men G2 och uppåt har jag använt ganska mycket.

andersgunnare skrev:
Hej,
Vilken erfarenhet har du av Cokin graduerat gråfilter G1 eller G2?
Finns det någon rekommendation för val av G1 eller G2?

Dåliga erfarenheter!

Ej färgneutrala, softar ner bilden!

Håller med Martin, köp Hitech filter, samma pris!
Avsevärt bättre.

hälsn,jan

Har Cokin G1 o G2

Håller till fullo med föregående skeptiker. Lämnar ett visst grönstick i den tonade delen. Softningen är väl iofs ytterst marginell. Inte vidare bra egentligen. Du kan få köpa mina för en billig peng ;-) (Så gott som oanvända ;-)

Ok. Hur kommer det sig då att en naturfotograf som Terje kör på Cokin-filtren? Borde han inte köra någe annat om dom inte va bra?

Jo det tycker man verkligen ;-)

Men men, resultat kan ju vara en smaksak. Bara för att de inte är helt färgneutrala betyder det ju inte att de är karamellfärgade. Det finns ju fördelar. Ibland har himlen lite rödstick speciellt i skymningsljus, i förhållande till marken, då kan ju filtren jämna ut även denna skillnad. Dessutom, visst är Terje väldigt bra, men han är väl inte mer än människa - han har väl gjort en liten miss ;-)
Bara min ödmjuka åsikt ;-)
MVH, Niclas

Det är ojämn kvalitet på Cokin. Vissa filter ger grönstick, andra magentastick medan några är neutrala. Mina 120P och 121P var inte bra medan jag efter visst letande hittat neutrala 120A och 121A.
Angående softning har inga problem med små (52mm filter) Nikkor 20, 28 och 35mm. Jag tror det kan vara värre med vissa objektiv med stor filterfattning.

Läste en test för ett antal år sedan där man jämförde olika Avtonad ND filter och där kom man också fram till samma resultat..alltså att Cokin gav vissa färgstick.
LEE är väl ett bättre alternativ men kostar ju därefter. Finns väl andra fabrikat men det stå lite still i hjärnan just nu..

Nu är ju inte digitalt min grej men kan man inte korrigera sånt i PS...

/Göran

ANNONS
Götaplatsens Foto