Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z kompatibilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag ser ganska många ffa tredjeparts objektiv, även nyare från främst Tamron men även Sigma med Nikon F fattning, som säljs billigt, eller billigare än de med EF fattning. Sigmas Global Vision objektiv samt Tamron G2 skall ju ha möjlighet till FW uppdatering som borde göra dem uoodateringsbara för att köra på Z fattningen med adapter men finns det problem med kompatibilitet med dessa på Nikon Z idag? Mest nyfiken då jag hörde att det var lite problem i början men trodde att detta var fixat. Hur ser det ut idag?
 

alf109

Aktiv medlem
Jag ser ganska många ffa tredjeparts objektiv, även nyare från främst Tamron men även Sigma med Nikon F fattning, som säljs billigt, eller billigare än de med EF fattning. Sigmas Global Vision objektiv samt Tamron G2 skall ju ha möjlighet till FW uppdatering som borde göra dem uoodateringsbara för att köra på Z fattningen med adapter men finns det problem med kompatibilitet med dessa på Nikon Z idag? Mest nyfiken då jag hörde att det var lite problem i början men trodde att detta var fixat. Hur ser det ut idag?
Jag hade inga problem alls med adaptern på mina Sigma art 35 och 50 eller på Tamron sp 24-70 g2, de funkade minst lika bra på min Z6 II som på min D750. Sedan lyckades jag få adaptern förstörd när jag testade ett riktigt gammalt manuellt pirat 400 mm. Men det var mitt fel inte adapterns.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Det här är min erfarenhet:
Jag har ett tio-tal Tamron-objektiv med Nikon F-fattning som alla har använts på Z6/7/8/50 med FTZ-adaptern. Samtliga har fungerat bra, med reservation för att de objektiv som inte har VC (motsv. VR på Nikon) kan funka dåligt med husens IBIS. Det här är något som jag också noterat för "Tamron 70-300/4,5-6,3 för Nikon Z" som inte fullt ut ger den bildstabilisering som IBIS-en utlovar.
Dvs Tamron för Nikon F fungerar på Nikon Z+FTZ men kompabiliteten kan svikta, vilket även gäller för Tamron för Nikon Z.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det här är min erfarenhet:
Jag har ett tio-tal Tamron-objektiv med Nikon F-fattning som alla har använts på Z6/7/8/50 med FTZ-adaptern. Samtliga har fungerat bra, med reservation för att de objektiv som inte har VC (motsv. VR på Nikon) kan funka dåligt med husens IBIS. Det här är något som jag också noterat för "Tamron 70-300/4,5-6,3 för Nikon Z" som inte fullt ut ger den bildstabilisering som IBIS-en utlovar.
Dvs Tamron för Nikon F fungerar på Nikon Z+FTZ men kompabiliteten kan svikta, vilket även gäller för Tamron för Nikon Z.
Lång brännvidd fungerar typiskt sett sämre med enbart stabilisering i huset, så det är nog inte så oväntat i sig. Oklart om stabiliseringen i huset även tar hänsyn till något rapporterat bildcirkelomfång om det är Z-fattning (Canon har ju lite olika spec med sina egna utan stabilisering t ex, så de gör nog så), vilket också skulle kunna påverka med "snåldesignade" objektiv. Att Tamron satte i VC i sin version två av 70-180/2,8 till Sony FE var väl ingen slump heller. Originalet på Sony FE med stabilisering i husen som då var sämre än idag fick en del kritik för att det fungerade lite sisådär.

Sedan vet jag inte vad du har jämfört, men du kommer aldrig att få riktigt lika bra stabilisering med objektiven på FTZ som direkt till Z. Jag har rätt många original F-objektiv och de beter sig oftast så att jag kan dra slutartiden lika långt som direkt på en F-kamera om objektivet har eller hade haft hyfsad VR, åtminstone med rimliga brännvidder. Men det går att dra Z 24-70/2,8 lite längre än så, och testar man några gånger går det att lyckas på ännu längre tid på de kortare brännvidderna. Det är dock ganska väntat utifrån hur det fungerar.

Det enda Tamron jag har f.n. är 100-400 och det fungerar inte på grund av för gammal mjukvara. Dock ska det gå att uppgradera, men jag har ingen docka, och jag har ett 80-400 av den nyare typen också... N.b. att båda är köpta beg (till vid tillfället rätt bra pris dessutom). 100-400:at går inte att använda överhuvudtaget i nuvarande skick på FTZ II. Det bara rasslar lite när man slår på och sedan säger kameran Error.

Tillägg: Jag har ett gammalt skruvdrivet Sigma också som jag aldrig använder och värdet är nog att betrakta som obefintligt. Det fungerade när jag testade, om än utan AF precis som alla skruvdrivna. Det är likadant på AF-P-uppdaterade spegelreflexhus fast med AF, där en del Sigma med inbyggd motor inte fungerar utan uppdatering (om sådan finns).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag hade inga problem alls med adaptern på mina Sigma art 35 och 50 eller på Tamron sp 24-70 g2, de funkade minst lika bra på min Z6 II som på min D750. Sedan lyckades jag få adaptern förstörd när jag testade ett riktigt gammalt manuellt pirat 400 mm. Men det var mitt fel inte adapterns.
24-70/2,8 G2 är inte kompatibelt före ett visst serienummer om det inte är uppgraderat med nyare mjukvara, bara så att ingen läser och tror att alla fungerar i befintligt skick.

Tamron har en lista med de som de har testat:

Sigma hade en tidigare, men jag hittar den inte snabbt nu. I båda fallen gäller dock att inte alla objektiv är med.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man ska iaf läsa igen Tamrons och Sigmas kompabiltetstabeller. Jag gjorde inte det utan körde mitt Tamron 90/2,8 på Z6, det lät en aning konstigt under fokuseringen och det tog inte så lång stund innan AF slutade att fungera i det objektivet. Det var ett objektiv som enligt listan skulle ha skickats in för modifiering (men lite för sent för mig)
 

HasseFor

Aktiv medlem
Av mina tre Tamronobjektiv har två fungerat utmärkt efter uppdatering av programvaran via Tamrons Tapin-console: 24-70 2.8 G2 resp 150-600 G2. Det tredje är Tamron 15-30 2.8 av första versionen som fungerar utmärkt för stillbilder men sägs ha problem med video vilket jag dock aldrig provat. Det ska visst gå att få programvaran uppdaterad även på detta objektiv om man skickar in det (objektivet är inte kompatibelt med Tapin-console).
Ang VR/VC så har jag varit mycket nöjd med detta på båda G2-objektiven. Jag har sedan sålt 150-600 G2 och ersatt det med Tamron 150-500 med Z-fattning. Mitt intryck är att VR/VC faktiskt är något sämre på det nya objektivet än på det gamla med F-fattning framförallt genom att bilden i sökaren inte är lika stabil. Eftersom jag inte har, eller har haft, båda objektiven samtidigt har jag förstås inte kunna att testa om skillnaden också avspeglar sig i hur långa slutartider jag och objektiven klarar, men min upplevelse är ändå att det nye objektivet har lite mindre effektiv stabilisering.
 

Micke_O

Aktiv medlem
De gluggar jag använder på Z50 + FTZ fungerar bättre än när jag hade dom på DSLR:er (D7100, D7500). Det är då skärpan (intermettent) som varit ett problem på DSLR vilket inte längre är fallet med spegellöst. Nu spelar det ingen roll om jag fokuskalibrerat dom eller inte - de funkar bra ändå.

Samtlig utrustning med senaste firmware:

Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art
Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art
Sigma 24-35mm F2 DG HSM Art
Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art
Sigma 50-100mm F1.8 DC HSM Art
Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM
Sigma 70-200mm F2.8 DG DN OS Sports
Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Av mina tre Tamronobjektiv har två fungerat utmärkt efter uppdatering av programvaran via Tamrons Tapin-console: 24-70 2.8 G2 resp 150-600 G2. Det tredje är Tamron 15-30 2.8 av första versionen som fungerar utmärkt för stillbilder men sägs ha problem med video vilket jag dock aldrig provat. Det ska visst gå att få programvaran uppdaterad även på detta objektiv om man skickar in det (objektivet är inte kompatibelt med Tapin-console).
Ang VR/VC så har jag varit mycket nöjd med detta på båda G2-objektiven. Jag har sedan sålt 150-600 G2 och ersatt det med Tamron 150-500 med Z-fattning. Mitt intryck är att VR/VC faktiskt är något sämre på det nya objektivet än på det gamla med F-fattning framförallt genom att bilden i sökaren inte är lika stabil. Eftersom jag inte har, eller har haft, båda objektiven samtidigt har jag förstås inte kunna att testa om skillnaden också avspeglar sig i hur långa slutartider jag och objektiven klarar, men min upplevelse är ändå att det nye objektivet har lite mindre effektiv stabilisering.
Intressant. Då tycks det som jag uppfattat som avyttringen av ffa tredjeparts objektiv till Nikon F inte bero på kompatibilitetsproblem i vart fall.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Av mina tre Tamronobjektiv har två fungerat utmärkt efter uppdatering av programvaran via Tamrons Tapin-console: 24-70 2.8 G2 resp 150-600 G2. Det tredje är Tamron 15-30 2.8 av första versionen som fungerar utmärkt för stillbilder men sägs ha problem med video vilket jag dock aldrig provat. Det ska visst gå att få programvaran uppdaterad även på detta objektiv om man skickar in det (objektivet är inte kompatibelt med Tapin-console).
Ang VR/VC så har jag varit mycket nöjd med detta på båda G2-objektiven. Jag har sedan sålt 150-600 G2 och ersatt det med Tamron 150-500 med Z-fattning. Mitt intryck är att VR/VC faktiskt är något sämre på det nya objektivet än på det gamla med F-fattning framförallt genom att bilden i sökaren inte är lika stabil. Eftersom jag inte har, eller har haft, båda objektiven samtidigt har jag förstås inte kunna att testa om skillnaden också avspeglar sig i hur långa slutartider jag och objektiven klarar, men min upplevelse är ändå att det nye objektivet har lite mindre effektiv stabilisering.
En sak du kan testa och se om det ser annorlunda ut är att dra igång en videoinspelning. Dock blir det inte riktigt samma sak, men det kan ju vara intressant att se om det påverkar hur det ser ut i sökaren/på skärmen.

Mitt intryck av iaf stabiliseringen i själva huset är att den verkar gå lite på halvfart när man komponerar bilden. Till skillnad från en spegelreflex så är den däremot igång konstant när sökaren är tänd, medan spegelreflexerna normalt parkerar den ganska snabbt om man inte fokuserar eller tar bilder. Några tredjepart har väl dock inte riktigt fungerat korrekt här. Äldre Nikon (kring D3/D700 och äldre) krävde till och med att man rörde avtryckaren, dvs enbart AF-On räckte inte för att stabiliseringen skulle starta.

De gluggar jag använder på Z50 + FTZ fungerar bättre än när jag hade dom på DSLR:er (D7100, D7500). Det är då skärpan (intermettent) som varit ett problem på DSLR vilket inte längre är fallet med spegellöst. Nu spelar det ingen roll om jag fokuskalibrerat dom eller inte - de funkar bra ändå.

Samtlig utrustning med senaste firmware:

Sigma 12-24mm F4 DG HSM Art
Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art
Sigma 24-35mm F2 DG HSM Art
Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art
Sigma 50-100mm F1.8 DC HSM Art
Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM
Sigma 70-200mm F2.8 DG DN OS Sports
Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary
En del av Sigmas objektiv är ju snarast (ö)kända för att vara svajiga i hur de fokusera och därmed halvt "ojusterbara". Man kan bara justera bort konsekventa fel, men gör objektivet hela tiden tydligt olika blir det omöjligt.

Jag har bara ett Tamron-objektiv och det fungerar perfekt Nikon Z 28-75/f2.8.
Nu är det kanske inte så relevant när det formellt sett är ett Nikon-objektiv, om än med en optisk konstruktion från Tamron. Men även Tamrons egna till Z-fattningen omfattas ju av någon sorts licensavtal med Nikon, så risken för problem borde vara mindre än förr.
 

Micke_O

Aktiv medlem
En del av Sigmas objektiv är ju snarast (ö)kända för att vara svajiga i hur de fokusera och därmed halvt "ojusterbara". Man kan bara justera bort konsekventa fel, men gör objektivet hela tiden tydligt olika blir det omöjligt.
Jag hade dessa problem med DSLR men dom har i princip upphört i och med bytet till spegellöst. Jag gissar att det har att göra med att fokussensorerna sitter på sensorn så när det är skarpt så är det skarpt så att säga.
Jag hade ett tag en Z50 och en D7500 och insåg att hitraten blev avsevärt mycket högre med Z50, med 7500:an (och även 7100:an) var det lite hit and miss även på statiska motiv ibland så jag bytte den mot ytterligaren en Z50 istället.
Nu med Z50:na så vill jag nog säga att de få gånger jag missar skärpan beror det snarare på att jag ännu inte lärt mig vilka inställningar för AF som passar bäst för just det motivet.
 

HasseFor

Aktiv medlem
En sak du kan testa och se om det ser annorlunda ut är att dra igång en videoinspelning. Dock blir det inte riktigt samma sak, men det kan ju vara intressant att se om det påverkar hur det ser ut i sökaren/på skärmen.

Ang video för att testa stabiliseringen så antar jag att du syftade på min upplevelse av Tamron 150-500. Jag testade faktiskt detta i helgen och noterade att både i sökaren under inspelning och sedan i själva videon var stabiliseringen klart bäst i Sportläget. Detta trots att jag inte panorerade. För stillbilder har jag inte (än i vart fall) noterat samma skillnad men har läst att andra upplever att Sportläget funkar bäst även där. En orsak till att jag minns min tidigare Tamron 150-600 som stabilare kan vara att det objektivet har tre olika stabiliseringslägen varav ett särskilt gör bilden i sökaren stabil. Det nya objektivet har i Nikon-versionen inte dessa lägen att välja mellan utan man väljer i kameran mellan Standard och Sport för stabiliseringen.
 
ANNONS