Annons

collage till pdf-fil

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag undrar hur jag ska förvandla ett collage gjort i photoshop till en pdf-fil. (Collaget är sparat både som en psd-fil och en jpeg-fil.)

Nån som vet så blir jag jätteglad....

Save as -> Format: Photoshop PDF
Du får sedan en dialogruta där du väljer metod för "pdf-tillverkningen". Du väljer beroende på vad du ska ha pdf:en till, om teckensnitt behöver bäddas in m.m.

Save as -> Format: Photoshop PDF
Du får sedan en dialogruta där du väljer metod för "pdf-tillverkningen". Du väljer beroende på vad du ska ha pdf:en till, om teckensnitt behöver bäddas in m.m.

Ja, just så var det! =)
Tack ska du ha...vet ej varför jag inte tänkte på alla valen som finns i den dialogrutan!

Om teckensnitt (en text då alltså?) ska bäddas in - hur gör man då?

Om teckensnitt (en text då alltså?) ska bäddas in - hur gör man då?
Jag blev också lite förbryllad ett tag (sparar så sällan pdf:er från PS). Jag hittade inget val för inbäddning av teckensnitt i dialogrutan.
Det verkar i stället funka så att om du behåller textlagren i psd-filen och sparar den som pdf så bäddas teckensnitten in.
Om du däremot först slår ihop lagren (flatten image) så omvandlas texten till pixlar. Då har du inte längre några teckensnitt kvar som behöver bäddas in.
Det finns säkert för- och nackdelar med båda varianterna.

Jag blev också lite förbryllad ett tag (sparar så sällan pdf:er från PS). Jag hittade inget val för inbäddning av teckensnitt i dialogrutan.
Det verkar i stället funka så att om du behåller textlagren i psd-filen och sparar den som pdf så bäddas teckensnitten in.
Om du däremot först slår ihop lagren (flatten image) så omvandlas texten till pixlar. Då har du inte längre några teckensnitt kvar som behöver bäddas in.
Det finns säkert för- och nackdelar med båda varianterna.

Tack snälla! Det funkar! =)

ANNONS
Götaplatsens Foto