Annons

ColorChecker

Produkter
(logga in för att koppla)
Saul skrev:
Blåbär här...

Jag laddade hem MacBeth colorckecker ( http://www.colorremedies.com/realworldcolor/downloads.html )och såg att på den kartan med angivna RGB värden för varje ruta stämde färgerna inte alls när jag förde pipetten över rutorna. (i PScs)
Varför är det så?
Och varfor är det svarta inte svart och det vita inte vitt?

Tog du hem Lab- eller ProPhoto-versionen? Om du har Prophoto är det viktigt att den ligger kvar i den färgrymden.

Och den svarta ytan är inte helt svart, eftersom det inte finns en svart färg som absorberar allt ljus. Det här kortet är ju ett riktigt fysiskt kort, ingen digitalt framställt. Det du har hittat är bara en digitalt framställd version av det riktiga kortet.

Stefan

Det var ProPhoto och jag öppnade den med den inbäddade färgrymden.
Min tanke var att skicka in den till ett fotolab för att kalibrera skärmen med den färdiga kopian.
Är det en bra ide eller finns det någor bättre sätt?

Saul skrev:
Det var ProPhoto och jag öppnade den med den inbäddade färgrymden.
Min tanke var att skicka in den till ett fotolab för att kalibrera skärmen med den färdiga kopian.
Är det en bra ide eller finns det någor bättre sätt?

Köpa det riktiga kortet är väl en lösning. Att köpa en kalibrator är en annan. Men det kostar ju en del. Som en billig variant är lösningen att skriva ut den OK. Kolla bara att labbet har en färghantering som fungerar.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto