Annons

ColorPlus (Spyder) Mycket nöjd

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

Hämtade min Colorvision Colorplus från Scandinavian Photo nu i fredags och har kalibrerat 2 av mina TFT-skärmar. Mycket nöjd! Allting är enkelt och snabbt(finns bara en knapp i programmet "next" :)

Mycket nöjd med resultatet.

En sak är jag lite konfunderad över: Jag har 2 st TFT skärmar, en 3år gammal Samsnung 191 TFT och en ny DELL 19". Båda blev bra efter kalibreringen, men tar jag upp samma bild på båda skärmarna så är det inte "exakt" lika(även om de är mycket mer lika än tidigare). Tänker jag rätt då när jag skyller detta på att den nya DELL skärmen har högre pixel-täthet och mycket högre candela värde ? Eller borde de bli samma ända? Har för mig att man brukar säga att bara 2 likadana skärmar kan bli lika även med kalibrering?

All-in-All kan jag verkligen rekommendera denna Colorplus.

OT: Den identifierar sig som SPYDER2 i systemet, borde jag kunna köra OptiCAL då eller någon annan programvara om jag köper den? Såg ut som Optical 3.7.7 bara hade stöd för "Spyder" (inte spyder2).

// Lazze - en kalibrerad en!

Japps, det är den billiga för 1395:-

Det som skiljer är den medföljande programvaran. De dyrare kan profilera skrivare oxo gemom att man scannar in utskrifter - men enligt många här på FS blir sådan skrivarprofilering för dålig. Så vi(vi är 3 som delar på denna colorplus) valde att bara köpa denna som kalibrerar skärmen.

//Lazze

ANNONS
Götaplatsens Foto