Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Colorprofile i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

strombergjo

Aktiv medlem
Hej,

Är absolut nybörjare på kalibrering men har nu skaffat en kalibrerare (Spyder2Express) som jag har skapat en profil som jag har satt i monitor inställningarna.

När jag nu öppnar en fil i PS CS2 så varnar den att inställningarna för RGB färghantering är att ignorera profiler som inte matchar arbetsprofilen.

Är det så det ska vara?

Vissa bilder som jag gjort utskrifter på stämmer perfekt på detta sättet medan andra har betydligt hårdare kontrast på skärmen.

Du behöver ändra photoshops färginställningar så att de färgprofiler som finns i bilderna läses och bevaras. (det är inte skärmprofilen som orsakar problemet)
Gå till Redigera - Färginställningar och ställ in så här. Då läser photoshop den inbäddade profilen och om du har en bra profil som du använder till din skrivare så ska du få ut "rätt" färg på dina utskrifter.

Mvh
Eva-Teréz

Bilagor

• farg.jpg
    farg.jpg
    23.8 KB · Visningar: 191
Tack. Nu slipper jag varningarna.

Jag kör inga egna utskrifter (inte ännu iallafall) utan det här är utskrifter som jag har skickat till Crimson och de ska enligt uppgift ta tillvara informationen i profilen. Det kan inte ligga utanför deras tryckområde? Bilderna jag kör är Adobe RGB.

Mvh,
Johannes

Vissa färger i AdobeRGB kan ligga utanför vad Lambdan klarar. Men i de flesta "normala" bilder bör det inte bli något problem med det.

Mvh
Eva-Teréz

ANNONS
Götaplatsens Foto