Annons

CompactDrive PD70X nackdel m 100 Gb mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Urtankningsenheten PD70X har diskuterats i spaltkilometer snart och det verkar vara en bra pryl, men jag har ett par frågor ändå...

Nu finns den att köpa i upp till 100 Gb ihopplockad.

-Finns det någon nackdel med en 100 Gb disk jämfört med 80, eller mindre, om man bortser från priset? Hållbarhetsmässigt o s v.

-Det finns vad jag förstår olika hastigheter på diskarna, 5400rpm, 4200rpm, ... , är det någon man bör undvika, t ex att 5400 rpm är känsligare än en 4200 rpm eller något annat?

-Läste i ett av alla många inlägg något om att det kan vara problem att formatera om man har en större disk i det skalet... Kommer inte ihåg exakt. Någon som vet något om det?

Tacksam för åsikter!

/Tomas

Jag tror att en 5400rpm kan dra för mycket ström, eller i vilket fall mer ström så att batterierna räcker kortare tid.

Tillverkaren rekommenderar en 4200 disk med 8 MB buffer framför en 5400 med 2 MB buffer så jag skulle satsa på en 4200. Drar mindre ström dessutom.
Nackdelar med 100 vs 80 borde inte finnas, dom drar nog lika mycket ström, åtminstone om det är samma märke. Låt budgeten styra skulle jag säga.

joniz skrev:
Tillverkaren rekommenderar en 4200 disk med 8 MB buffer framför en 5400 med 2 MB buffer så jag skulle satsa på en 4200. Drar mindre ström dessutom.
Nackdelar med 100 vs 80 borde inte finnas, dom drar nog lika mycket ström, åtminstone om det är samma märke. Låt budgeten styra skulle jag säga.

Ok. EastGear säljer en med 5400rpm MEN med 8MB buffert...borde man undika den då?

http://www.eastgear.com/shop/product_info.php?products_id=526

Tror inte det spelar någon större roll vilken du väljer, jag valde tydligen "fel" men är hur nöjd som helst med min (PD70X 40Gb 5400 rpm). Snabbt och bra sparar/lagrar den undan filerna och batteridriften kan jag inte heller klaga på.
Det stämmer som Jonas sagt tidigare i tråden att 4200:n har större buffert (8 Mb ), den borde således kunna vara ännu något snabbare.

/ Peter

Jag har en CompactDrive PD70X, som jag köpte utan disk från Zebramedia. Sedan köpte jag till en 60 GB 5400/8MB Hitachi disk.
Jag har inga problem med att disken drar mycket ström, men batteriet kanske räcker ännu längre med en 4200 rpm disk.
Som helhet funkar enheten bra. Tömmer korten snabbt och batterierna räcker för att tömma minneskortet tillräckligt många gånger.

Inga problem att formatera 80 GB-hårddisk!

Arlemo skrev:
-Läste i ett av alla många inlägg något om att det kan vara problem att formatera om man har en större disk i det skalet... Kommer inte ihåg exakt. Någon som vet något om det?
Det är inga problem att formatera en 80 GB hårddisk i PD70X, följ bara instruktionen i manualen.

Jag kommer ihåg en tidigare tråd när någon försökte formatera sin anslutna PD70X från datorn (dvs försökte sig på en egen formateringsmetod eller kanske inte förstod manualens text?) och hade en massa frågor när det inte funkade som han tänkt sig.
Problemen i den tråden uppkom nog inte pga hårddiskens storlek utan av det ovanliga formateringsförsöket.

För några dagar sen diskuterades hårddiskar för PD70X i denna tråd.

Min 5400 rpm 80 GB Hitachi (av "senaste strömsnåla modellen") har 8 MB buffer.

Enheten har förbluffande bra prestanda, jag är supernöjd.

Om det är hårddiskfabrikat/modell, låg strömförbrukning, rpm, bufferstorlek, batterityp eller något annat som ger den suveräna prestandan kan man spekulera över.

Min PD70, i kombination med en något äldre 20 GB hårddisk som jag hade liggande, är väldigt kinkig när det gäller batterier.

Med vissa, fulladdade, batterier vägrar den överhuvudtaget att gå. Med andra fungerar den åtminstone så många tömningar att jag fyller min 20 GB disk... Men jag skyller allt på min hårddisk. Med strömkabel ansluten fungerar den alltid och Zebra har kollat den.

Kan också ha att göra med att jag kör Microdrives. Mitt SD-kort fungerar även när batterierna inte räcker för MD... Tror det är en olycklig kombination jag skruvat ihop.

En fråga till er som har PD70X, hur formaterar ni den om ni är ute i fält o upptäcker att den är full?

Också problem med gammal disk...

HDFS) (KGS skrev:
Min PD70, i kombination med en något äldre 20 GB hårddisk som jag hade liggande, är väldigt kinkig när det gäller batterier.

Samma för mig. IBM-disk 30GB med tillverkningsdatum feb -02 kräver riktigt fulladdade batterier för att fungera. Med nätkabeln är det inga problem.

mvh
Håkan Åkesson

HDFS) (KGS skrev:
En fråga till er som har PD70X, hur formaterar ni den om ni är ute i fält o upptäcker att den är full?

Jag kollade nyss manualen och konstaterade att det behövs två saker:

1. Ett minneskort som innehåller en fil som ska heta FORMAT70.CMD.

2. Manualen - det går inte att komma ihåg resten av stegen som ska genomföras ;)

Man kan fråga sig varför det inte finns något enklare sätt att bli av med filerna om man inte har någon dator i närheten ...

jo men den där jämra filen har man ju inte med sej i skogen... kanske är det det man ska använda 16 MB kortet som följde med kameran till :)

Håkan>> min disk är också en IBM från tidigt 2000-tal...

Börja i manualen sidan 45 "Re-formatting hard disk"

HDFS) (KGS skrev:
Jag har ett litet CF-kort med mig i fält, formaterat med FAT 16 (tror jag, hur ser man det?, jag tog det gamla som jag hade i min Digital Ixus och det funkade direkt...) där jag skapat filen "FORMAT70.CMD" i en texteditor.
Bara skapa en tom fil med det namnet; ingen text i den. Filnamnet måste vara skrivet i versaler.

Sätt in CF-kortet och följ instruktionerna på sidan 45-46 in i minsta detalj.

När du får "Error No 18" på displayen fortsätter du enligt manualens sida 17-18 "Formatting the hard disk".

Man får läsa noga steg för steg och verkligen göra exakt enligt texten, efter några minuter när den glada smileyn visas är det klart.

Otroligt krångligt förfarande, går inte att lära sig utantill, men funkar bra.

Jag tömmer PD70X i datorn så jag raderar normalt filerna genom Utforskaren när jag ser att de är framgångsrikt övertankade.
Formaterar därför sällan, bara när jag inbillar mig att jag borde defragmenterat PD70X.

/oj, AFE och KGS hann före/

HDFS) (KGS skrev:
jo men den där jämra filen har man ju inte med sej i skogen... kanske är det det man ska använda 16 MB kortet som följde med kameran till :)

Håkan>> min disk är också en IBM från tidigt 2000-tal...

Kortet som följde med kameran duger inte - det måste (enligt manualen) vara 256MB :eek:

Nu har i alla fall jag stoppat manualen i väskan ...

den där lilla filen, egentligen bara en instruktion, kan väl inte ta mer än 0,2K... *s*

Jag har använt mitt 16 MB kort både för att formatera PD och för att uppgradera kameran... men just när jag är i fält, då krävs verkligen manual för att hålla reda på alla knapptryckningar o ändå tycker jag att jag misslyckas var o varannan gång.

Formaterar i datorn, o får välja PC-formatering även om det smärtar. Nångång när jag testat driven massor signalerade den att det inte fanns tillräckligt med plats, trots att den var i det närmaste tom.

Helt sönderfragmenterad m a o

Men med den hastigheten på tömning o den enkla hanteringen (av minneskort) kan man förlåta mycket, dessutom är den inte ens dyr...

Typiskt, precis när jag hade bestämt mig... ;-)

Har i det närmaste enbart hört lovord och så kommer det här från snubben i Australien...

Men med så många bra omdömen kanske man inte ska lyssna på det här..?

"Hi Tomas,

Thanks for writing to me. We use to have PD70X in our online store, and we had so many problems with it. It was so many returns, faulty units and than it was a long waiting period for repairs. Since than we decided to stop selling it, because it was too much.

We have lot of other options that are much better.

Nexto CF is fastest unit on the market, very stable, and excellent for transfer much better than PD70X.

We also have Xdrive VP6230 that has slide show and is very good unit as well.

Please have a look other option, because we don't recommend PD70X as being safe enough unit.

Best Regards
Vasa Carapic
www.powerinnumbers.com.au"

ooops... där ser man. Å andra sidan så KAN det vara så att de just blivit av med agenturen för PD70... kolla med Zebra om de kan verifiera att det är mycket problem...

Har för mig att en annan snubbe i Nya Zeland(?) skrev sånna saker i våras/somras efter att han blivit av med sin agentur.
Det enda jag har att klaga på med min PD70X är väl att den verkar dra ur batterierna om de ligger i maskinen, annars har den ännu inte bråkat med mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto