Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Contax RTS och Contax 139 -strul

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
har nyligen ropat in två CONTAX-kameror på auktion, främst att "komma åt" objektiven, ett 50 F/1.4 CZ och lite annat smått och gott.
Nu vill jag gärna använda kamerorna också och båda säljarna, som verkat högst seriösa, har bedyrat att kamerorna (139 och RTS, första modellen) fungerar som det ska och var testade innan de skickades till mig.
--
ÄNDÅ reder jag inte ut det, kan inte dra fram filmen på någon av kamerorna och framdragningsveven (ratten?) går bara halvägs, sedan är det stopp.
Båda kamerorna har original-motorn/windern och dessa funkar som det ska, ändå händer ingenting när jag försöker dra fram filmen.
Har använt många kameror, men aldrig Contax och jag kanske bara gör något litet fel men känner mig oerhört korkad när jag sitter och försöker få ordning på kamerorna.
Någon som har något tips?
har läst instruktionsböckerna noga, men nej, reder ej ut det.

MYCKET tacksam för hjälp,
mvh
Christian

Ring och fråga han på Lasses Fotofynd. Han är expert på just Contax och kan en hel del om enskilda modellers styrkor och svagheter. tel nr. 013-133336. Själv har jag för mig att det var vissa problem med Contax modeller, speciellt deras tidiga elektroniska kameror, vilket RTS och 139:an är att betrakta som.

Lösningen kanske finns på mir.com. Där varnas det speciellt för att man inte ska hålla för någon display under filmframdragningen. Hoppas att det hjälper dig.

Edit: Bläddra dig fram under länken Instruction manuals på siten.

Är filmen nyisatt och det inte går att dra fram är det något mekaniskt fel, alt felisatt film. Framdragningen har inget med elektroniken att göra. Annars brukar det ta stopp vid halva framdragandet när filmen är slut och det inte finns mer att dra ut. Dessutom måste man trycka av innan det går att dra fram nästa ruta. Men kamerorna är elektroniska och avtrycket fungerar inte om batteriet är slut t.ex. Det går att trycka av men inget händer och framdragningen fungerar därför inte förrän kameran exponerat.

Kan det vara så enkelt som att kamerans batteri är odugligt/slut? Tror nämligen att kameran får ström från windern, när den sitter på, och när du tar bort den och drar fram manuellt funkar det inte?

tack nils,
upptäckte dock det innan jag såg ditt inlägg
och poängen är att jag aldrig fattade att man behövde ha fungerande batteri i såväl kameran som windern. Mycket korkat av mig, det FÖRSTA jag borde kollat.
Men slutet gott, allting Contax-gott.
Nu fungerar både 139 och RTS. Och jag känner mig lika dum som glad...
--
och anledningen till mitt nyfunna Contax-intresse är att såklart de absolut fantastiska CZ-objektiven. Blev helt frälst när jag först köpte ett Zeiss 50 F/1.7 och började använda till min Canon EOS 1ds. Och så handlade jag ett 50 F/1.4. Och nu ett 85 F/1.4 (för fyndpriset 2 900 kr inkl. ännu ett ex av 139 quartz som bonus) och ja....det är ju rakt igenom fantastisk kvalité på de här gluggarna. Har redan slängt mina gamla Canon-plastgluggar på soptippen...(eller sålt dom, rättare sagt, alla utom 28-80 L som tack och lov ej är gjord i plast.)
--
men nu ska det bli kul att meditera lite genom att fota analogt. Är oerhört avkopplande att slippa stirra på den där skärmen varannan minut. Och det sägs att framför allt RTS är en hygglig kamera.

christianhylse skrev:
tack nils,
upptäckte dock det innan jag såg ditt inlägg
och poängen är att jag aldrig fattade att man behövde ha fungerande batteri i såväl kameran som windern. Mycket korkat av mig, det FÖRSTA jag borde kollat.
Men slutet gott, allting Contax-gott.
Nu fungerar både 139 och RTS. Och jag känner mig lika dum som glad...
--
och anledningen till mitt nyfunna Contax-intresse är att såklart de absolut fantastiska CZ-objektiven. Blev helt frälst när jag först köpte ett Zeiss 50 F/1.7 och började använda till min Canon EOS 1ds. Och så handlade jag ett 50 F/1.4. Och nu ett 85 F/1.4 (för fyndpriset 2 900 kr inkl. ännu ett ex av 139 quartz som bonus) och ja....det är ju rakt igenom fantastisk kvalité på de här gluggarna. Har redan slängt mina gamla Canon-plastgluggar på soptippen...(eller sålt dom, rättare sagt, alla utom 28-80 L som tack och lov ej är gjord i plast.)
--
men nu ska det bli kul att meditera lite genom att fota analogt. Är oerhört avkopplande att slippa stirra på den där skärmen varannan minut. Och det sägs att framför allt RTS är en hygglig kamera.

Jag kan bara skriva under på det som Christian har skrivit, Carl Zeiss optiken är fantastiskt bra på Canon!

Jag kör med både Leitz och Zeiss gluggar på min Canon 1Ds och jag upplever att färgteckning, kontrast och hög- lågdager teckning är bättre på Zeiss och Leitz gluggarna än Canons dito. Vad gäller skärpan så är Canons optik från 50 mm och uppåt lika bra och ibland bättre än Carl Zeiss och Leitz optik. Men Carl Zeiss har två eftertraktade vidvinklar som har något som inte Canons optik har nämligen kantskärpa. Carl Zeiss T* 28/2.8 är relativt överkommlig i pris då det bara brukar kosta mer än 2.000-3.000 kr begagnat. Men Carl Zeiss T* 21/2.8 kostar mellan 15-30.000 begagnat...

Vad använder du för adaptrar till din Zeiss optik Christian?

//Chasid

ANNONS
Götaplatsens Foto