Annons

Coolpix 5400 begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Vad är vettigt att betala för en sån? Jag vet inte ens vad den kostade ny, den har ju några år på nacken. Den ser väldigt trevlig ut, har vidvinkel (motsv. 28 mm), sökare, lagom upplösning, relativt lite brus upp till ISO 400 och ljusstyrka f/2,8 i kortaste läget.

Jag har egentligen inte råd, men om jag ska investera i något mer fotomässigt så blir det en kompakt att alltid ha i fickan. Inte för liten bara.
Jag tog nyss ut cykeln för vårpremiär, och bara för att jag lämnade systemklunsen hemma så cyklade jag givetvis förbi en massa fina motiv:-(

Hej

En kamrat köpte en sådan för något år sedan inför en Kina resa.
Han kom hem med massor av bra bilder från alla tänkbara positioner.
Bra bilder menas i helskärm på dator.
Med all säkerhet en bra kamera.

Själv köpte jag en Olympus SP-310 och den är jag minst lika nöjd med, kan även fota i RAW.
Priset på båda dessa begagnade är nog likvärdigt.
Skillnaden som jag ser det är att Olympusen har fler möjligheter.
Hoppas det kunde vara till hjälp

Jodå, men jag undrar mest hur mycket som är vettigt att ge. Jag kan tänka mig att den var ganska dyr när den kom, men nu är den ju rätt omodern. Dock verkar den duga till väldigt mycket. Systemkameran har jag för svåra förhållanden, och den här ska mest i så fall vara för att ha nåt med sig alltid. De testbilder jag sett lovar mycket gott, och även om bruset syns ordentligt vid ISO 400 så är det ett ganska trivsamt brus. Inte massa fula färgklickar överallt, utan typ mer som en systemkamera ger vid högre känsligheter.
Det ligger en ute på FS annonsmarknad för 2500:-, vilket jag tycker låter väldigt dyrt.

Edit: Mina krav är egentligen dessa:

-Optisk sökare
-Vidvinkel, motsv. 28 mm eller helst kortare
-Halvautomatiska exponeringsprogram, typ A och S.
-Skaplig ljusstyrka i vidvinkelläge, f/2,8 ungefär.

Senast ändrad:
Såg att den kostade ca 9000 kr ny 2003. Med hänsyn till den tekniska utvecklingen kan den knappast betinga något högre begagnatpris. Runt tusingen kanske.

cakon skrev:
Såg att den kostade ca 9000 kr ny 2003. Med hänsyn till den tekniska utvecklingen kan den knappast betinga något högre begagnatpris. Runt tusingen kanske.
Det vore ju strålande om man hittade en så "billigt". Jag antar att den ändå är miljarder gånger bättre än en ny kompakt för tusenlappen eller två.

Makten skrev:
Det vore ju strålande om man hittade en så "billigt". Jag antar att den ändå är miljarder gånger bättre än en ny kompakt för tusenlappen eller två.

Den kostade som sagt runt 8-9000 tusen när den kom 2003. Jag köpte en då och sålde den för ca 1-1,5 år sedan för 2500kr (lysande affär...). Idag kanske runt 1500-2000.

Det är en mycket bra kompaktkamera på 5Mpixel, 4ggr zoom från 28mm, suverän macro (1cm) och flera roliga funktioner (time lapsed video - eller vad det kallas), bra vidvinkel, seriefoto 30bilder/sek. Mycket bra bildkvalitet och vinklingsbar display. Plus blixtsko.

Maila mig så kan jag skicka lite bildexempel.

/Anders

Makten skrev:
Säkert betydligt bättre. Dock har man ingen aning om hur kameran är hanterad eller hur länge till den håller. Denna osäkerhet bör definitivt avspegla sig på priset. Däremot tror jag inte att den är
bättre än en ny idag för runt 3 500 - 4 500 kr typ P5000, G7, A640 etc.

Jag antar att du redan läst recensionerna på smartson:
http://www.smartson.se/test/digitalkamera/nikon-coolpix-5400.htm

Senast ändrad:
Hej Martin. Jag köpte en på Ebay för ca 1,5 år sedan. Letade efter en Canon G3, G5 eller en CP5400.

Liksom du så letade jag efter en kamera med PSAM, RAW mode och allmänt mer kontroller än vad en traditionell kompakt har. 5400 ger finfina bilder så länge som ISO är under 400, På 400 är de lite väl brusiga för min smak. Det största problemet är nog att den är så förbannat långsam. Fokus tar evigheter. Tryck på knappen och ingenting händer.....på länge. Om du har förfokuserat genom att trycka ner avtryckaren halvvägs så är saken biff. Dessutom har den en löjligt liten LCD, typ 1,5 tum men som sagt fina bilder blir det. Dessutom är den ju nästan ensam om att ha 28mm vidvinkel. Problemet med A och S läget är att skärpedjupet är mer eller mindre oändligt oavsedd bländare så jag gav upp fiddlet med att använda de mer manuella lägena. P blev det mest använda läget.

Jag gav 2500 inklusive allt på Ebay. Gav bort den till svärfar i Rumänien för en vecka sedan. Jag skulle inte ge mer än 1000-1500 för en sådan idag. Tiden har liksom sprungit ifrån denna modell idag. Kameran är inte dålig, tvärtom men konkurrensen har hämtat in det kreativa och bildmässiga fördelarna CP5400 hade som ny. Min Fuji F30 ger bättre bilder utan något manuellt jobb. Är snabbare och har större skärm. Och faktsikt även A och S läge. (tyvärr är det som sagt onödigt då skärpedjupet är så förbannat stort oavsett inställd bländare) Det enda jag eventuellt saknar är en blixtsko........

Jag tycker att det låter som att den skulle duga gott åt mig. Vill jag ha bästa möjliga bildkvalitet och möjligheter så har jag ju systemkameran. Den här skulle mest vara för att alltid ha med sig, ett bättre alternativ än mobilkameran.
Det är väl fånigt, men jag vill inte ha nån ful silverblänkande sak;-)

Om vi säger såhär då; finns det några andra vettiga alternativ med motsv. 28 mm om man tänker sig ett pris på 1000-1500:- begagnat? Jag såg en Ricoh Caplio R1 för åttahundra spänn på blocket t ex.

Missförstå mig inte. 5400 är en jättebra kamera men konkurrensen har sprungit ifrån den ekonomiskt. Jag köpte min oxå för att alltid ha med den men den är faktiskt för stor för att vara en "alltid med kamera". På vintern är det inga bekymmer att ha den i jackfickan men på sommaren är det värre. Går endast med nöd och näppe ner i en jeansficka oc då är det trångt, ser ut som om något är jättestort i byxorna och det är då tyvärr inte manligheten..:)..... Och ska kameran hänga på axeln så kan jag lika gärna ta med min D100 med en 18-70. Kan du leva med att den är långsam och lite för stor så är det en jättebra kamera..

Jag köpte själv en Coolpix 5400 för inte så länge sen.
På det stora hela är jag ganska nöjd med kameran.

Raw-skrivnintg tar cirka 13 sekunder med ett Extreme III 2gb(Formaterade kortet i kameran).
Bruset är dessvärre inget vidare, jag undviker Iso 200 och 400.
Styrkorset sitter lite väl långt ner och det är omständigt att radera bilder direkt i kameran.

Resten är dock positivt.

Som andra har sagt är det ingen riktig pocketKamera, men går utmärkt att ha hängandes över axeln.

Som tur är går de flesta irriterande ljuden att stänga av och kameran blir riktigt tyst, bortsett från uppstarten då objektivet ska fram.

ANNONS
Götaplatsens Foto