Annons

Corel Paint Shop Pro X2

Produkter
(logga in för att koppla)
Gränssnittet är ett tema med grått/svart istället för windows standard. Har sett bara ett tema än men de kommer kanske fler. Temat går att koppla ur och du blir det windows standardfärger, som tidigare alltså. Menyer och knappar är annars lika ända sen 9an i stort sett.

Det hanterar inte rå-filer från 40D än iaf. Corel verkar vara lite sega där. Nyaste systemkameran som stöds är väl 400D men den är ju drygt ett år gammal!

De rå-filer från Canon som stöds idag är dessa enligt deras supportsida:
EOS-1D, 1Ds, 1D, Mark II, 5D, 10D, 20D, 20Da, 30D, 300D, 350D, 400D, Rebel, Rebel XT, Rebel XTi, Kiss, Kiss n, Kiss x, D30, D60, G2, G3, G5, G6, S30, S40, S45, S50, S60, S70, Pro1.

Kraven verkar ha ökat och de märks att det är lite segare mot XI, mitt första intryck iaf. Rek hårdvara är 2 Ghz processor och 1GB internminne

Senast ändrad:
Har uppgraderat från XI utan problem. Förutom att gränssnittet finns i två "varianter" handlar det väl vad jag kan se om två helt nya funktioner.

Express Lab för att snabbt kunna editera bilder i de fall man bara behöver tillgång till de vanligaste verktygen som Crop, Smart Photo Fix, Straighten, Rotate, Clone Brush och några till.

Stöd för HDR bilder.

Därutöver ett antal förbättringar av befintliga funktioner. Se: http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Product/1185293061925

Jag är övertygad om att nästa eller nästnästa version av PSP kommer att bli väldigt bra.

Just nu använder jag PhotoImpact från Ulead, men Ulead är uppköpt av Corel sedan någon månad. PSP X2 har jag tankat ner och provar, och det fina är att SUMMAN av finesserna i PSP och PhotoImpact är helt överväldigande. Om allt går som jag hoppas kommer det bästa av de bägge programmen att finnas i "Paint Shop Impact Pro" om något år.

Då jäklar... :)

Hej!

Jag har kört PSP sen 9an men jag använder det mindre och mindre i.o.m. att jag fotat mer och mer raw. Hänger ända med i versionerna för att följa utvecklingen. De där med Photoimpact låter spännande även om jag inte vet så mycket om de programmet...

Nu använder jag PSP nästan enbart för att anpassa bilderna storleks- och skärpemässigt för web resp. utskrift. Allt annat gör jag i rå-konverteraren.

Tycker ända att man får mycket för pengarna i PSP. Ett mycket prisvärt program och kapabelt program!

/Leif

elbe skrev:
Tycker ända att man får mycket för pengarna i PSP. Ett mycket prisvärt program och kapabelt program!
PhotoImpact kostar hälften, och jag tycker om det bl.a. för att

PI har en "Sharpen"-funktion som funkar bättre än jag kan hantera Unsharp Mask.

PI har lättanvända gränssnitt för Brightness&Contrast, ColourBalance, etc.

PI har ett ExpressFix-läge där man snabbt guidas i sju steg.

PI har en massa funktioner för att skapa websidor, som jag aldrig har använt.

PI levereras med ett katalogprogram.

...men möjligen är det bara så att jag helt enkelt tycker bäst om det program jag har använt mest...

Jo, man hittar ett bra lättanvänt program som man lär sej behärska och utnyttja till max. Jag började en gång i tiden med Micrografx Picture/Image och fortsatte med PSP9 när Image försvann någonstans, Corel köpte nog de oxå tror jag... PhotoImpact har jag aldrig kommit i kontakt med.

Föredrar oxå engelska i menyerna framför svenska.

Jag har provat Photoshop men tycker inte om deras gränssnitt och de svenska facktermerna där sedan är det alldeles för dyrt för enbart behandling av nästan färdiga bilder, dessutom är tröskeln alldeles för hög, men det är en annan sak om man sysslar med reklam.

Hur gick det?

elbe skrev:
Corel har lanserat version X2 av PSP.
http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Product/1184951547051
Har bara precis laddat hem programmet och har inte hunnit prova det än men gränssnittet varkar modernare. Läs mer under länken.

/Leif

Knuffar upp en halvgammal tråd.

Sitter med en sprillans ny dator (2.66 gig på cpu och dryga 2 minnes) och funderar starkt på att beställa den engelska versionen av PSPX2. Har sedan innan den urgamla ver.7 och tänker inte installera den igen då datorn ska klara av lite tyngre grejor.

Kan tänka mig att gränssnnittet har ändrats rejält sedan 7:an :) Inbyggt HDR lockar plus lite annat smått och gott.

Är PSPX2 lätt att lära sig, liknar den den gamla versionen på någon punkt? Era erfarenheter vore trevligt!

Re: Hur gick det?

Falkman skrev:
Knuffar upp en halvgammal tråd.

Sitter med en sprillans ny dator (2.66 gig på cpu och dryga 2 minnes) och funderar starkt på att beställa den engelska versionen av PSPX2. Har sedan innan den urgamla ver.7 och tänker inte installera den igen då datorn ska klara av lite tyngre grejor.

Kan tänka mig att gränssnnittet har ändrats rejält sedan 7:an :) Inbyggt HDR lockar plus lite annat smått och gott.

Är PSPX2 lätt att lära sig, liknar den den gamla versionen på någon punkt? Era erfarenheter vore trevligt!

Jag har version X, men laddade hem och testade X2. Ingen direkt skillnad så jag köpte aldrig. Men från version 7 är förstås skillnaden större. Tipset blir att du helt enkelt laddar hem och gratis TESTAR en månad innan du bestämmer dig.

Re: Re: Hur gick det?

light skrev:
Jag har version X, men laddade hem och testade X2. Ingen direkt skillnad så jag köpte aldrig. Men från version 7 är förstås skillnaden större. Tipset blir att du helt enkelt laddar hem och gratis TESTAR en månad innan du bestämmer dig.

Jag har X2 och är mycket nöjd med denna. Min första version var PSP 8, jag tror det var rätt stor skillnad mellan 7 och 8 och det skiljer en hel del mellan 8 och X2. Jämfört med tidigare versioner har en del funktioner "packats om" och du kommer inte att hitta allt i X2 under samma namn som i din gamla version.

För övrigt innstämmer jag i rådet att hämta hem och testa. Du har en månad på dig och det finns inga begränsningar i funktioner under testen jämfört med när du betalat.

ANNONS